Europeaan pakt mobiel internet snel op

15 juni 2008, 09:36

Op The Nextweb lees ik dat inmiddels 112 miljoen Europeanen gebruik maken van mobiel internet. Dit blijkt uit cijfers van de GSM associatie. De markt voor mobiel internet groeide daarmee met zo’n 40% tot 7 miljard euro. Dat is overigens exclusief SMS gebruik.

De snelle groei is goed nieuws voor de operators die zo’n 20 miljard euro investeerden om hun netwerken geschikt te maken voor snel mobiel internet (3G). Europeanen blijken mobiel internet sneller op te pakken dan de rest van de wereld. In Europa ligt de penetratie van mobiel internet op ongeveer 22% van de bevolking. In Amerika is dat 18% en in Azië 4%. Opvallend trouwens dat de penetratie in Azië zo laag ligt. Ik heb altijd gedacht dat die voorop liepen op dit gebied.

In Nederland lijken we wat achter te blijven bij de rest van Europa. Volgens cijfers van OMI, die door voorzitter Paul Brackel gepresenteerd werden tijdens de laatste Mobile Monday, telt Nederland ongeveer 1,6 miljoen actieve gebruikers van mobiel internet. Dat komt neer op zo’n 10% van de bevolking. Wellicht is de definitie in Nederland wat strakker (actief gebruik), maar de achterstand zou ook verklaard kunnen worden door het hoge percentage dat al gebruik maakt van breedband via een vaste lijn. Ons land komt keer op keer uit de bus als een van de koplopers op dat terrein. Mobiel internet heeft dan last van ‘de wet van de remmende voorsprong.’

Volgens de GSM associatie gaan de prijzen voor mobiel internet door de concurrentie van onder andere Wifi gestaag naar beneden. Zo zou het gemiddelde tarief voor onbeperkt mobiel internet ongeveer tussen de tien en vijftien euro liggen. Dit is een daling van 25% ten opzichte van vorig jaar. Het gebruik groeit daarentegen snel. Het mobiele dataverkeer groeide binnen een jaar met 75%.

John Kivit
Directeur bij Multiscope

Oprichter en grootaandeelhouder van online marktonderzoekbureau Multiscope, opgericht in 1993 en tegenwoordig voornamelijk actief in online panels, website metingen en software voor online marktonderzoek. John Kivit is sinds 1996 pionier in online marktonderzoek en enthousiast voor alles wat zich op het snijvlak van marketing en technologie afspeelt. Kijk voor meer informatie persoonlijke informatie op kivit.nl, linkedin.com of Twitter.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Peter Kleinsma

    deze markt gaat nog flink groeien


    16 juni 2008 om 07:58
    Jeroen

    Het lijkt me overduidelijk dat de mobiele internetmarkt zich als een razende ontwikkeld. Ook af te lezen aan de steeds groter wordende schermen op gsm-toestellen.

    Echter trek ik de getallen die hier gepubliceerd zijn in twijfel.

    €7mld op 112mln europeanen is nog altijd €62.50 per europese mobiele internetgebruiker.


    18 juni 2008 om 05:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief