Waarom alle vrouwen Onna-onna verzekeringen moeten hebben

Waarom alle vrouwen Onna-onna verzekeringen moeten hebben

(Bij nieuwe concepten merk ik vaak dat er een tweegesprek is tussen twee figuurtjes in mijn hoofd. Voor het gemak heb ik hun opmerkingen bij dit verhaal geplaatst).
{title}

Want wat is Onna-Onna? Allereerst: “vrouw” in het Japans.

Verder is het een concept voor verzekeringen voor vrouwen. Voor autoverzekeringen betekent dit : goedkoper (“Vrouwen maken minder schade dan mannen. Daarom verdien je de laagste premie”) wel pechhulp, geen opzegtermijn, geen eigen risico, vrije garagekeuze, snelle betaling - binnen vijf dagen -, driejarige nieuwwaardedekking en handtasdekking - die ook geldt voor de inhoud.

Het duiveltje in mijn hoofd zegt hierover dat het een handig trucje is, met een paar opvallende “marketing”-dekkinkjes. Strik eromheen en huppakee. De engel merkt op dat het een unieke combinatie van componenten is, die vrouwen aanspreekt.

Onna-onna is niet zo makkelijk te werk gegaan: “In uitgebreid kwalitatief onderzoek, heeft onna-onna een schat aan kennis opgebouwd over vrouwen en verzekeringen. Onna-onna is de vrucht van marketing zoals die bedoeld is.” “We hebben de onna-onna-vrouwen goed leren kennen en tijdens de productontwikkeling steeds afstand genomen en gedacht: wat zouden ze hier nou echt van vinden?”, zegt directeur Neutelings.

De engel staat luid te applaudiseren: “Werd tijd dat we eindelijk eens echt marketing gingen bedrijven in verzekeringenland !”. De duivel aan de andere kant vraagt zich hardop af waar je al dat onderzoek aan kan aflezen dan.

Maar gelukkig blijft het hier niet bij: er is ook goed gedacht over de manier van spreken en presenteren: “Zij is altijd persoonlijk bereikbaar via één telefoonnummer. Wat ook goed aansluit bij de belevingswereld van de vrouw is de actie waarbij Onna Onna samen met Veilig Verkeer Nederland bijdraagt aan veiligheid bij scholen en in de buurten. Een hot issue momenteel.” Je wordt met “jij” consequent door de site aangesproken. De kleurstelling lijkt specifiek voor vrouwen gekozen te zijn. En hoe simpel, maar effectief: Om via-via meer bekendheid te krijgen is er een tell-a-friend button en een actie om met 50 vriendinnen naar Jack Johnson te gaan. Toegegeven, daar krijg je weinig mannen mee naar toe ;-D

“Een communicatie-conceptje voor grachten-types”, schampert Rooie. “Een goed marketingconcept met aansluitende toonzetting”, verzucht Witte.

Meer producten staan klaar om gelanceerd te worden. O, en had ik al gezegd dat je direct op de site kan sluiten?

Eindresultaat van mijn korte onderzoek naar Onna-onna : het lijkt mij interessant om te kijken of dit concept vliegt in Nederland. Hoezo in Nederland? Wel, toen ik VODW Futureeyes bekeek, wees Rooie mij erop dat dit concept ook in de UK werkt. Daar heet het Sheilaswheels met…”Handbag cover up to £300”.

Toch blijf ik positief over het idee. Al was het maar omdat er nog talloze doelgroepen schreeuwen om een andere benadering dan de huidige kiloknaller-benadering van de vergelijkingsmachines.

Vandaag wint Witte toch. Zelfs ondanks het laatste plaagstootje van Rooie.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Waarom gaan ze niet voor een iets specifiekere 'Tell-a-girlfriend' optie? :)

    geplaatst op
  • Autoverzekeraars mogen vrouwen geen korting meer geven omdat ze vrouw zijn.

    " Europese richtlijn 113 uit 2004 verbiedt dat vrouwen beloond worden voor hun rijgedrag. Verzekeraars en andere aanbieders van financiële diensten mogen na 21 december 2007 geen onderscheid meer maken tussen mannen en vrouwen in premies en uitkeringen. Hoewel deze richtlijn al enkele maanden in de Wet Gelijke Behandeling staat, had nog niet iedere verzekeraar zijn polisvoorwaarden aangepast. Naast Allianz, gaven ook EAG en Verzekeruzelf.nl vrouwen tot voor kort korting aan vrouwen."
    http://www.verzekeringssite.nl/nieuws/archief.cfm?ID=680

    Ze moesten dus ook wel op zoek naar andere manieren om de vrouwelijke doelgroep te bereiken...

    geplaatst op
  • Verdikke ! Was er een keer een manier om vrouwen voor hun goede gedrag te belonen, mag dat weer niet. Bizar gewoon. Dus wordt het gewoon gedaan op basis van eerder rijgedrag. En waarschijnlijk zal men in de backoffice er alsnog rekening mee houden dat een verzekerde vrouw is. (als ze slim zijn)

    geplaatst op
  • Is het nou toch een marketingtrucje die vrouwenpolis?

    Zie ook dit bericht op Assurantie Magazine

    geplaatst op
  • @ Joost,
    Als je de comments had gelezen, had je gezien dat ik al geschreven had dat korting geven aan vrouwen niet meer toegestaan is.
    Dus ja, het is een truc. Al hebben ze wel gekeken naar vrouwen en wat betreft het pakket rekening gehouden met de wensen van vrouwen.

    geplaatst op
  • Ik vond die korting voor vrouwen pure discriminatie. Ik ben een 22-jarige man en rijd al bijna 4 jaar schadevrij. Mijn 20-jarige vriendin raakt regelmatig paaltjes en stoeprandjes en het zou pure discriminatie zijn mij te laten betalen voor het wilde rijgedrag van mijn seksegenoten.

    Kortom, ik ben blij dat het niet meer mag!

    Stel je eens voor dat ik verzekeringen ga aanbieden alleen voor blanke Nederlanders, omdat uit onderzoek is gebleken dat allochtonen vaker ongelukken veroorzaken. Dan zou er ook stront aan de knikker zijn.

    Groet,

    Sander

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.