Zoekmachine marketingbureau Traffic4u publiceerde vorige week het tweede rapport van de Traffic4u Search Index Travel. Dit is een index van de gemiddelde kosten per klik op een advertentie in Google. Aan de hand van deze index worden ontwikkelingen in verschillende branches op het gebied van zoekmachine advertenties besproken. Download het rapport hier (pdf).
De Traffic4u Search Index laat zien dat de kosten per klik (CPC) in de travelbranche in het eerste kwartaal gedaald is met 13,80 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. De gemiddelde CPC vertoont een dalende lijn in 2007. Verwacht wordt dat deze trend in 2008 wordt voortgezet. In Q1 zijn de kosten per klik op een advertentie in Google bijna gelijk aan die van Q4 2007, de CPC is minimaal gestegen met 0.83 procent. Dit is waarschijnlijk te verklaren door algemene ontwikkelingen in de zoekmachine advertentiemarkt.
Consumenten zoeken steeds gerichter en campagnes worden steeds effectiever aangestuurd. Er is een verschuiving gaande van aansturing op basis van kosten per order naar aansturing vanuit ROI, verkoop en resultaat. Zoekmachines worden steeds meer gezien als een direct verkoopkanaal, waardoor Search steeds efficiënter kan worden ingezet.
