Dalende klikprijzen Google Travel advertenties de trend voor 2008?

3 juni 2008, 05:15

Zoekmachine marketingbureau Traffic4u publiceerde vorige week het tweede rapport van de Traffic4u Search Index Travel. Dit is een index van de gemiddelde kosten per klik op een advertentie in Google. Aan de hand van deze index worden ontwikkelingen in verschillende branches op het gebied van zoekmachine advertenties besproken. Download het rapport hier (pdf).

De Traffic4u Search Index laat zien dat de kosten per klik (CPC) in de travelbranche in het eerste kwartaal gedaald is met 13,80 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. De gemiddelde CPC vertoont een dalende lijn in 2007. Verwacht wordt dat deze trend in 2008 wordt voortgezet. In Q1 zijn de kosten per klik op een advertentie in Google bijna gelijk aan die van Q4 2007, de CPC is minimaal gestegen met 0.83 procent. Dit is waarschijnlijk te verklaren door algemene ontwikkelingen in de zoekmachine advertentiemarkt.

Consumenten zoeken steeds gerichter en campagnes worden steeds effectiever aangestuurd. Er is een verschuiving gaande van aansturing op basis van kosten per order naar aansturing vanuit ROI, verkoop en resultaat. Zoekmachines worden steeds meer gezien als een direct verkoopkanaal, waardoor Search steeds efficiënter kan worden ingezet.

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Langace

    “In Q1 zijn de kosten per klik op een advertentie in Google bijna gelijk aan die van Q4 2007, de CPC is minimaal gestegen met 0.83 procent. Dit is waarschijnlijk te verklaren door algemene ontwikkelingen in de zoekmachine advertentiemarkt.”

    Uhh komt het niet omdat (vooral in januari) de reisbranch extra investeert en sowieso altijd meer media bestedingen heeft in Q1 ?


    3 juni 2008 om 06:00
    Andre

    Sja, ik vind het iets te makkelijk om er van uit te gaan dat alle Travel CPCs in Google lager zijn op basis van een accountportfolio. Misschien doet T4U gewoon beter z’n werk 😉


    3 juni 2008 om 10:44
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    @ langace

    Wat je zegt; Q1 en Q4 zijn heel verschillende periodes binnen een reisbedrijf, dat zou een stijging kunnen verklaren


    3 juni 2008 om 14:43
    Edwin Hof

    Uiteraard zijn Q4 en Q1 in de reisbranche niet met elkaar te vergelijken aangezien het eerste kwartaal de belangrijkste periode is voor de reisbranche. Daarom is het juist opvallend dat de cpc slechts 0,83% is gestegen tov Q4. Onze verklaring is dat reisorganisaties in het algemeen search campagnes steeds meer (laten) aansturen op ROI (marge) en niet op kliks, cpc of cost per order. Daarnaast zoeken consumenten steeds gerichter en worden de relatief goedkope longtail zoektermen beter benut.


    4 juni 2008 om 09:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!