Bezoek dagbladsites groeit vooral bij jeugd

26 mei 2008, 07:58

De oplagen van de (betaalde) dagbladen staan al jaren onder druk, maar de internetsites van diezelfde betaalde dagbladen blijken het goed te doen. Het bezoek aan de dagbladsites blijft groeien, gemiddeld bereiken de dagbladsites in de eerste drie maanden van dit jaar maandelijks 43 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het aantal bezoekers is vooral gestegen bij de jeugd van 13 tot 19 jaar. Dat blijkt uit de STIR webmeter, meldt Cebuco (via: VK, Adformatie).

In 2007 bereikten de dagbladsites nog 33 procent. Een derde van de bezoekers is tussen de 35 en 49 jaar. Lag het aantal jongeren dat naar een dagbladsite surfde, in het eerste kwartaal van 2007 nog op 355.000, in het eerste kwartaal van 2008 is dit aantal gestegen naar 584.000. Ook het aantal bezoeken per maand neemt toe met 60 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007. Gemiddeld legt een bezoeker 16 visits per maand af, in 2007 was dat nog 13. Hieronder de STIR-cijfers.

{title}

‘Opvallend is vooral de groeiende groep jonge internetters die dagbladsites bezoeken. Hoewel misschien niet verknocht aan papier zie je dat de dagbladmerken ook op hen een grote aantrekkingskracht hebben,’ zegt Erik Grimm, Hoofd Onderzoek bij Cebuco in het persbericht.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    marcelvogels

    Goed en relevant artikel. MeMo2 houdt zelf ook under-the-radar onderzoeken op het gebied van online nieuwsconsumptie en daar zien we gedurende een langere periode het volgende:

    1. Nu (ook Geenstijl, en in mindere mate AD) profiteren het meeste van die jongeren groep

    2. In termen van loyaliteit zie je bijvoorbeeld dat jongeren die Telegraaf.nl lezen OOK NU.nl lezen, maar andersom is dat veel minder het geval.

    Kortom, de loyaliteit (als dat bestaat) ligt bij de NU.nl titel hoger. Dat betekent, in de toekomst doorgetrokken, dat NU.nl op termijn wel de bepalende Nieuwsportal van Nederland zal zijn. Meer dan nu al het geval is (als de rest gelijk blijft). Overigens gaat dit redelijke geleidelijk, met enkele procenten per jaar.


    26 mei 2008 om 14:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!