Kinderen immuun voor banners?

18 mei 2008, 20:34

Het cliché van het kind als tovenaar op de computer die kinderlijk eenvoudig op het web zijn weg vindt en zelfs zijn ouders aan het handje neemt, is fout. Kinderen tussen 8 en 12 jaar lezen nauwelijks online, zijn zeer ongeduldig en verlaten een site als die te onduidelijk is. Zoeken op internet gaat ze slecht af. Wel zijn ze zeer gespitst op reclame. Ze negeren buttons en banners. Dat blijkt uit ‘Klik en klaar’, een onderzoek naar surfgedrag en usability bij kinderen door Stichting Mijn Kind Online en 2C Usability. Het is het grootste usability-onderzoek met kinderen in Europa tot dusver.

Onderzoeks-opzet

Om inzicht te krijgen in het surfgedrag van Nederlandse kinderen en hun omgang met specifieke websites, is een onderzoek uitgevoerd bestaande uit drie delen:

• een online enquête (onder 600 kinderen);

• groepsgesprekken (met vijf groepen van telkens acht andere kinderen);

• 50 individuele observaties / interviews.

De kinderen kregen op 24 populaire kinder-websites zoekopdrachten, die ze met wisselend succes voltooiden. Ogenschijnlijk simpele taken als ‘zoek op de website van het Jeugdjournaal de uitzending van gisteren op’, speelden ze niet klaar.

Kinderen negeren reclame

Opvallend resultaat is dat kinderen allemaal reclame negeerden. De usability-onderzoeker Jakob Nielsen constateerde in 2002 dat kinderen klikken op alles wat maar knippert en beweegt, dus ook op praktisch alle reclame-banners. In 2008 lijken kinderen inmiddels al bijna net zo immuun voor banners te zijn geworden als volwassenen. Bannerblindheid heeft in deze leeftijdsgroep wortel geschoten.

Ze schieten wel dóor in hun bannerblindheid. Zo zijn zó op reclame gespitst, dat ze soms ten onrechte denken dat iets reclame is. Met name afbeeldingen aan de rechterkant op een pagina worden als advertenties bestempeld en daarom genegeerd. Ook normale plaatjes op een pagina met veel tekst zien kinderen vaak als advertentie-uiting. Ze kunnen geen onderscheid maken tussen datgene wat wel en geen reclame is.

{title}

Afbeelding: De informatie in deze blokjes wordt door alle kinderen voor reclame aangezien (www.zozitdat.nl)

Reclame die gerelateerd is aan het onderwerp van de site, beschouwen de meeste kinderen niet als reclame (bijvoorbeeld reclame voor Disney-koekjes op de website van Donald Duck, of reclame voor Honig Jungle Pasta van Zoop op de website van Zoop).

Op veel websites waar kinderen regelmatig naar kijken, staat ‘volwassenen’-reclame, zoals voor Monsterboard, Intermediair, KLM en Bertolli. Deze reclame wordt door alle kinderen herkend als commerciële boodschap. Dat is anders wanneer die reclames melding maken van de mogelijkheid om spelletjes te spelen, of als de reclame zelf in de vorm van een spelletje gegoten is. Dan wordt de reclame niet of nauwelijks herkend.

{title}

Afbeelding: Reclame voor Telfort – ziet eruit als een spelletje en wordt door kinderen tijdens de tests niet als reclame herkend (www.spelletjes.nl)

Op kinder-websites raakt, in het algemeen, reclame steeds meer verweven met redactionele inhoud, werd eerder al geconstateerd in het dossier ‘Gratis! (maar niet heus)’, Dat maakt het voor kinderen moeilijk om reclame te herkennen. Het huidige usability-onderzoek bevestigt dat.

Kinderen vinden internet-reclame ‘stom’, maar ze begrijpen wel dat je niet zonder reclame kan ‘omdat de website anders niet kan bestaan’. Advertenties zijn impopulair omdat ze ‘in de weg zitten’. De frustratie ontstaat doordat kinderen per ongeluk op reclame klikken. Dat gebeurt bijvoorbeeld als ze denken te klikken op de link ‘ga direct naar het spelletje’ maar klikken op de advertentie die er direct boven staat.

Het rapport ‘Klik en Klaar’, waarin ondere andere usability-aanbevelingen voor makers van sites voor kinderen, wordt maandagmiddag 19 mei om twee uur gepresenteerd in de Hortus Botanicus in Amsterdam. Wilt u een exemplaar, dan kunt u een mail sturen naar {encode=”redactie@mijnkindonline.nl” title=”redactie@mijnkindonline.nl”}.

Remco Pijpers (1969) is expert jeugd en media van KPN, en directeur van de stichting Mijn Kind Online, die voortkomt uit een samenwerking tussen Ouders Online en KPN. Sinds 1997 is het thema 'kinderen en media' zijn grote passie. In 2003 was hij betrokken bij het opzetten van de krant KidsWeek. Hij schreef mede het kinderboek 'Kindertelefoontips van Carry Slee' en met Justine Pardoen het boek 'Verliefd op Internet – over het internetgedrag van pubers'. Ook coördineerde hij de jongerencampagne InternetSOA.nl en is hij organisator van de Gouden @penstaart-verkiezing van de beste kinderwebsite van het jaar. Voordat hij bij KPN en de stichting Mijn Kind Online aan de slag ging, was hij drie jaar adjunct-hoofdredacteur van Planet Internet.

Categorie
Tags

5 Reacties

    media

    Remco, succes vanmiddag en ben zeker geinteresseerd in het rapport!

    Hier aan tafel vast een mini-onderzoek gedaan (n=1) waaruit blijkt dat er wel degelijk gelezen wordt. Ben dan ook benieuwd naar de details en toelichting op de resultaten dat kinderen niet zouden lezen.


    19 mei 2008 om 03:32
    Yvonne

    Goed artikel. Ik ben ook erg benieuwd naar het rapport. Zijn er mogelijke verklaringen waarom het gedrag van kinderen verandert is t.a.v. banner blindness?

    Je schrijft: “Ze schieten wel dóor in hun bannerblindheid. Zo zijn zó op reclame gespitst, dat ze soms ten onrechte denken dat iets reclame is.”.

    Dit is niet alleen bij kinderen het geval, ook bij volwassenen. Daarom is het ook altijd belangrijk ervoor te zorgen dat ‘normale plaatjes’ niet de uitstraling hebben van een banner.


    19 mei 2008 om 05:04
    Hielko

    Remco,

    Ook ik erg benieuwd naar dit artikel. Mijn steekproef (met dezelfde omvang als Marco), maar net onder doelgroep (bijna 7 jaar) wijst erop dat hij wel iets leest, maar vooral grafisch is ingesteld. Vanuit de plaatjes onthouden ze patronen/ de route naar andere sites.

    Ongeduldigheid om echt te zoeken naar een aflevering jeugdjournaal, dat herken ik wel. Hij (en zijn kleinere broertje) zijn wel resultaat gericht en snel afgeleid. Ook en juist op het web, kwestie van teveel keus?

    Ik heb het onderzoek dan ook meteen opgevraagd.


    19 mei 2008 om 15:59
    Yvonne

    @Marco en Hielko, het verschil met de n=1 onderzoeken 😉 zou kunnen liggen aan de taak welke je ze meegeeft. Als ze slechts 1 site hebben bekeken en je geeft ze een taak mee, zullen ze de opdracht ‘goed’willen volbrengen en daardoor de tijd nemen om te lezen. Wanneer op meerdere sites opdrachten uitgevoerd worden zal meer het ‘werkelijke’ surf gedrag vertoont worden.


    20 mei 2008 om 05:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!