Danny Sullivan: SEO specialist is teveel gefocust op content

Danny Sullivan: SEO specialist is teveel gefocust op content
,

Kevin Verleg van Tribal Internetmarketing schrijft zijn afstudeerscriptie over Universal Search, de nieuwe presentatietechniek van Google dat naast de gebruikelijke content onder andere ook video, news, blogs, images en Google maps integreert in de organische zoekresultaten van de zoekmachine. In het kader van dit afstudeeronderzoek legde Verleg een aantal vragen voor aan Danny Sullivan. Danny Sullivan is een begrip: een zeer gewild spreker, organisator van de populaire SMX expo’s, hoofdredacteur van Search Engine Land (Lees hier het originele bericht op de site van Tribal).

Internetmarketeers van over de hele wereld kijken aandachtig naar de ontwikkelingen van Universal search resultaten in Google. Enkele eerste bevindingen van Amerikaanse onderzoeken worden een jaar na de introductie door Google mondjesmaat gepubliceerd. Na een jaar Universal search te hebben bestudeerd, komt Sullivan tot de conclusie dat bij het behalen van goede organische zoekresultaten de specialist steeds teveel gefocust is op content. De mogelijkheden van Universal Search vragen juist om een breder perspectief op het gebied van zoekmachine optimalisatie, aangezien de functionaliteiten en mogelijkheden van Universal search door de internetmarketeer hevig onderschat worden.

Veel verschil in gebruik van Universal search tussen Europa en de VS wilde Sullivan niet bevestigen. Voorlopig zal het verschil alleen te wijten zijn aan het eerder implementeren van Universal search resultaten in de VS. Europa zal dus altijd achterlopen. Helaas kan Sullivan geen voorspellingen doen over het toekomstig verschil in gebruik van Universal Search, hiervoor staat de techniek binnen Europa nog teveel in de kinderschoenen.

Universal search is dé kans voor de lokale ondernemer dankzij de implementatie van Google maps in de Universal search resultaten; lokale zoekopdrachten bekend als Local search. Doordat Google Maps steeds meer geïntegreerd wordt in de Universal search resultaten in Google en gebruikers steeds meer via Google regionale zoekopdrachten uitvoeren, kan de Nederlandse ondernemer vrij gemakkelijk een vermelding in Google Local search realiseren. De evolutie van Local search is in volle gang. Sullivan vindt Geo-RSS een interessante ontwikkeling. Het voorzien van geografische informatie aan News, blogs en posts kan volgens hem duidelijke gevolgen hebben voor Local Search. Hij geeft wel aan dat de techniek nog in een dermate experimentele fase zit dat het afwachten is wat het precies voor gevolgen zal hebben voor Local search.

De marketinggoeroe voorziet dankzij Universal search weinig kansen voor de grote “corporates” in deze wereld en des te meer mogelijkheden voor de slimme internetmarketeer. Dit is aannemelijk aangezien er steeds meer user generated content geïntegreerd wordt in de Universal search resultaten. Op die manier krijgen internetgebruikers steeds meer invloed op Universal search, door het integreren van bijvoorbeeld Youtube video’s op hun blog’s, profielenpagina’s, etcetera. Het is aan de internetmarketeer om de gebruiker te “triggeren” hun commerciële boodschap te delen met andere gebruikers.

In het rapport ‘search 2010’ van Enquiro Research komt Sullivan tot de conclusie dat banner blindness kan optreden, zodra Universal search resultaten meer en meer de aandacht trekken van de gebruiker. Hierbij stelt hij dat het misschien mogelijk is dat de Google Advertenties in lijn komen te staan met de lineaire (organische) zoekresultaten. Maar dan rijst de vraag: Gaat dit niet ten koste van de geloofwaardigheid van Google? Sullivan glimlacht even en zegt dan: ‘Google kennende zal het vast en zeker met iets komen wat de advertenties opneemt tussen de organische resultaten zonder de irritatie te wekken van de gebruiker.’


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Uhm. Dus video, images etc is nu geen content begrijp ik? ;)

    geplaatst op
  • @Roy
    Dat is inderdaad ook wat me opviel. Met 'content' zal Sullivan alleen tekst bedoelen denk ik, want een focus op content (naast tekst ook afbeeldingen, video, etc.) lijkt me juist een goede strategie in relatie tot Universal/Blended Search.

    @Kevin
    Nogmaals complimenten voor je aanpak in het onderzoek. Een betere resource voor je onderzoek dan Sullivan krijg je bijna niet. Ik hoop dat ik er volgende week nog iets aan kan toevoegen :-)

    geplaatst op
  • Ik neem inderdaad aan dat hij het hier over tekst heeft i.p.v. content. En hij heeft wel een beetje een punt, want nog steeds zie je hier in Nederland dat het gros van de bedrijven vergeet gebruik te maken van Universal Search. Veel lokaal gerichte bedrijven zijn niet vindbaar in local/maps en veel grote bedrijven die veel geld in TV commercials steken vergeten deze via bijvoorbeeld YouTube beschikbaar te maken.

    Maar SEO specialisten die té veel gericht zijn op tekst? Daar ben ik het niet mee eens. Websites zijn er in de eerste plaats voor gebruikers en niet voor zoekmachines. En gebruikers willen vaak gewoon interessante en goede content, zowel in de vorm van tekst als, steeds vaker, in de vorm van bijvoorbeeld video enz. Zoekmachines weten dat en waarderen dat dus. Goede content is nog steeds gewoon king, al komen er naast de ‘ouderwetse’ tekst ook steeds vaker andere vormen van content bij. Maar bij veel sites zie je nog steeds gewoon beroerde content, en daar valt dus veel SEO winst te behalen.

    geplaatst op
  • Mooi stuk en als interview helemaal top voor in je afstudeerscriptie (hopen dat de begeleider de status van Sullivan beseft).

    Ik volg voor ons bedrijf (Bookit: Weekendjeweg.nl, BungalowS.nl etc.) en uit persoonlijke interesse het Universal Search verhaal op de voet. We experimenteren volop. Zo hebben we een Google partnership op Google Maps (beoordelingen, hotelinformatie etc.) om daar ook waardevolle informatie aan een zoeker/vonder te serveren, Helaas kunnen we daar niet zelf hotels pinpointen.

    Maar ook experimenteren we met succes met foto's & video's in Universal Search (via US instellingen uiteraard). Het is natuurlijk hartstikke gaaf als je de zoeker ook andere content dan tekst kan aanbieden over - in ons geval een hotel waar je naar toe wilt. Met een video kan je binnen een paar seconden de sfeer van een hotel en haar kamers (of bungalowpark) neerzetten waarbij je met platte tekst daar nog voor een behoorlijke uitdaging staat. Nu heb je dan als bedrijf een mooie uitdaging om die content inderdaad in de resultaten te krijgen. Daar ligt voor ons en andere bedrijven ook nog veel winst te behalen.

    Ik begrijp overigens niet waarom de kansen voor grote corporates kleiner zijn. Plus dat slimme marketeers (waar volgens Sullivan de mogelijkheden groter zijn) ook bij grote corporates werken. Ik denk dat de kansen voor iedereen gelijk zijn. De vraag is enkel hoever de marketeer/zoekmachinespecialist is.

    Ik ben erg benieuwd wanneer Universal Search zich wat meer laat zien in het Europese algoritme en hoe we daarmee omgaan .

    geplaatst op
  • Danny is maandag t/m woensdag in Madrid voor SMX Madrid, net als Onetomarket met een man of 12. Naast dat we actief zijn in 4 tracks tijdens SMX Madrid en we iets te vieren hebben (zijn afgelopen week wederom zowel in Barcelona als Madrid verhuisd naar een groter kantoor) hebben we ook een interview met hem gepland op dinsdag. Bovenstaande zal zeker in het interview naar voren komen en in welke context we dit moeten plaatsen. Heb je meer suggesties voor vragen dan kun je die gerust mailen of via Twitter reageren.

    geplaatst op
  • @Kevin: Zeer interessant artikel en complimenten voor de aanpak van het onderzoek! Ik denk ook dat Sullivan met content alleen tekst bedoelt. Zou jij dit kunnen bevestigen? Jij hebt immers contact met hem gehad.

    geplaatst op
  • @ Roy + Remi

    Het is een ongelukkige vertaling geweest om het woord "content" te gebruiken, natuurlijk wordt ook video/images/blogs etcetera tot content gerekend en had ik beter "text" kunnen gebruiken om verwarring te voorkomen. Ik ben wat dat betreft nog maar beginnende in deze branche en moet nog even de terminologie onder de knie krijgen.

    @ Jorg

    Jouw reactie is correct, de bewoordingen van Danny waren in die trant, de stelling zoals gevraagd was dat de "corporates" meer concurrentie van kleinere ondernemingen dankzij Universal search. Eveneens moet ik dit rechtzetten: De kansen op goede universal search resultaten liggen voor iedereen nu weer helemaal open en het is aan de slimme internetmarketeer om hiervan gebruik te maken.

    En als laatst:

    De interviewvraag was als volgt: "Wat is het grootste misverstand onder SEO specialisten met betrekking tot Universal search?"

    Danny is van mening dat internetmarketeers nog teveel kijken naar geschreven content en dat de meeste specialisten de kracht van Universal search onderschatten. Hij gaf aan dat geschreven content nog steeds belangrijk is, maar juist door die verbreding naar Blogs/images/foto/video etc. mooie kansen liggen.

    geplaatst op
  • @kevin dat had ik ook wel verwacht. Dit geldt helaas nog niet voor 90% van de Nederlandse Markt omdat er nog maar heel erg weinig Universal Search voorkomt met de huidige queries. Dat het veel traffic trekt geloof ik wel, het is dan alleen weer afwachten hoe goed die traffic converteert en of het wel zoveel waarde heeft, als dat er soms aan wordt toegedicht.

    geplaatst op
  • @Roy
    Terecht dat de mogelijkheden beperkt zijn, omdat Universal/Blended search nog aanzienlijk minder voorkomt in Europa. Maar dat biedt uiteraard ook kansen. Ik denk dat het belangrijk is om er nu al mee aan de slag te gaan, zodat je straks al in de verschillende databases met verschillende algoritmes bent opgenomen.

    De waarde van het bezoek vanuit niet-tekst zoekresultaten hangt af van de metric waarmee je meet. Search is (tot nu toe) bij uitstek een direct response medium, maar met Universal/Blended search ontstaat er ook ruimte voor beleving/branding e.d.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.