Recruitment met niche sociale netwerken

Recruitment met niche sociale netwerken

{title}In mijn vorige post over het onderwerp heb ik al een schets gegeven van het speelveld van de recruiter en de invloed van sociale netwerken op dit vakgebied. In dit stukje wil ik één onderdeel eruit halen dat ook in de training recruitment in sociale netwerken naar voren zal komen: recruitment in niche sociale netwerken. En dan nog specifieker: sociale netwerken rondom events.

Want in mijn post over online carrière beurzen kwam naar voren dat hier nog het nodige te winnen is, maar dat de organisatoren hier ook mee bezig zijn. De vraag is nu: hoe moeten ze dit organiseren en wat kan de bezoeker daar vervolgens mee?

Op de eerste vraag is natuurlijk geen eenduidig antwoord te geven, omdat de doelstelling van elke organisator van events anders is. Veel leven nog in angst en durven zo min mogelijk vrij te geven. TED bewijst, dat je niet bang hoeft te zijn de video’s van de sprekers online te zetten, men komt toch wel. Áls je maar goede events organiseert. Daar zit natuurlijk wel de crux van het verhaal, het moet een héél goed event zijn en zoals met de meeste zaken hebben we vooral ook een grote middenmoot aan middelmatige events (de meatballs zoals Seth Godin ze noemt).

Een schoolvoorbeeld van (in mijn optiek) goede sociale netwerken rondom een event komt van ERE, een Amerikaans recruitment-portal dat ook enkele grote events organiseert. Achter het platform zit een sociaal netwerk waarbij de bezoekers met elkaar (gelinkt aan hun bezoek van het specifieke event) kunnen communiceren over het event. Afgeschermd voor de buitenwacht (dus geen SPAM tenzij je de $ 1.000 hebt betaald voor de entree) en via hun systeem (waarbij ze spammers dus makkelijk kunnen afsluiten). Nu was ERE daar heel vroeg mee en hebben ze nu last van de wet op de remmende voorsprong (het is niet bepaald gebruiksvriendelijk), maar de functionaliteit is wel precies wat je als event-organisator zou willen aanbieden.

Het voordeel van het bouwen van een sociaal netwerk rondom een event is dat je op deze manier heel goed aan pré- en post-eventcommunicatie kunt doen. Mits je natuurlijk toegevoegde waarde biedt voor de bezoekers, want anders schrijven die zich niet in. Een voorbeeld van mijn mede trainer Ricardo is een event dat hij afgelopen jaar in San Fransisco had. Voor het event was er al een besloten sociaal netwerk gemaakt waar de bezoekers zich konden registreren. Hier werden al druk contacten gelegd, er werd in profielen gekeken en er waren als interviews met sprekers, waarop de bezoekers konden reageren. Zo had hij al met enkele mensen contact gelegd vanuit Nederland, dus toen hij naar Amerika vloog stonden een aantal mensen al op ‘het lijstje’ om te spreken. In plaats van de eerste avond voor het congres stil in de hotel bar te zitten, zag hij (middels de foto’s) mensen zitten met wie hij online al had gesproken en kwam het al snel tot gezellige en nuttige gesprekken. Ook gaan deze gesprekken meteen een niveau dieper, omdat je de eerste ‘aftastende woorden’ al online hebt gehad.

Op recruitment gebied kan je dit ook doen via post- eventcommunicatie. Regelmatig kom ik op events mensen tegen die zeer interessant zijn, voor business, voor het uitwisselen van informatie. Maar soms denk ik ook: die zou ik voor mij willen laten werken. Doordat steeds meer events dergelijke sociale netwerken rondom hun event bouwen is het beter mogelijk contact te houden met andere bezoekers. Het voordeel is dat je al een redelijk beeld hebt van de visie van de persoon, de match is dus gemakkelijker te maken. Een ander voordeel is dat het een relatief warm contact is en dus is iemand makkelijker te werven. Tot slot is het bij zich herhalende events (zoals masterclasses en trainingen) ook mogelijk om andere interessante personen te ‘ontmoeten’ die een training later hebben deelgenomen. Met deze mensen kan je ook kennis delen en wie weet waar dat toe kan leiden.

Voor de organisatoren is het opzetten van een sociaal netwerk rondom een event een goede manier om te weten wat er speelt in de doelgroep. Voor de doelgroep is zo’n netwerk een incentive om hun informatie up-to-date te houden. Dat scheelt weer veel moeite bij het werven van deelnemers voor een ander event.

Uiteraard zal n.a.v. de training recruitment in sociale netwerken ook een klein sociaal netwerk opgezet worden, in Ning.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Bas, interessante gedachtengang. Je voorbeeld over het event in SF, wat voor soort event was dat? Het gebruik van sociale netwerken staat of valt met name door de input van de deelnemers (dat is een open deur) en ik vind dat je zeker ook moet kijken naar de bereidheid van je doelgroep om met elkaar online te communiceren. Probeer er achter te komen wat voor mensen het zijn. De Technographics tool van Forrester vind ik daar een uitstekende leidraad in. Wat zijn jouw ervaringen van het profiel van de recruiters? Zijn het Critics of misschien meer Spectators?

    geplaatst op
  • @Frank: recruiters zijn voornamelijk spectators, zonder twijfel. Recruitmentmatters heeft 4.500 unieke bezoekers per maand, waarvan er grofweg 10 man reageert. Bij HRlog zagen we dat ook.

    En je hebt gelijk dat het staat of valt bij de input van deelnemers. Dat is logisch. Maar dat is wel te stimuleren. Veel recruiters hebben een bepaalde schroom om mensen aan te spreken, zelfs als ze b.v. op linkedin een profiel hebben gevonden zeggen (met name corporate recruiters): ja, maar kan ik die nu zomaar benaderen? Ja, als je het respectvol doet (en dus niet meteen een vacature door de strot duwt). Grappig genoeg hebben W&S;bureaus die schroom veelal niet, maar dat is een hele andere discussie. Maar door drempels te verlagen kan je veel verbeteren. De doelgroep wil wel graag met elkaar communiceren, dat zie je ook bij netwerk events die gehouden worden. Dat zie je op het recruitment event waar de bezoekersaantallen mij positief extreem verbaasd hebben (100 per sessie de laatste keren).

    Alleen wat je daar ziet is dat het allemaal in bestaande bekende groepjes blijft. En heel erg moeilijk mensen met elkaar in contact treden, terwijl als iemand mij al kent van mijn blog of foto, ik wel word aangesproken. Hetzelfde geldt voor anderen. Dus je moet drempels verlagen, b.v. door voor- en nacommunicatie.

    geplaatst op
  • @Frank: Het ging om het Online Recruitment Congres in SF van Onrec. Zij gebruikten ning: http://onrecexpo2007.ning.com/ En inderdaad is het zoals Bas schrijft erg nuttig en effectief gebleken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.