Marktplaats.nl onder het mes

28 april 2008, 02:54

Marktplaats.nl onder het mesNu we toch bezig zijn met cijfers, Paul van Veenendaal wees me gisteren op een artikel over Marktplaats.nl in de zaterdagbijlage van de Wegener-dagbladen (o.a. BN/Stem en de Gelderlander).

Na bijna 10 jaar is de homepage van de populaire website op de schop gegaan. Belangrijkste reden voor de subriele redesign is dat het aanbod op Marktplaats.nl zich de afgelopen jaren sterk verbreedde. Op de nieuwe site ligt nu de nadruk op online markten die sterk in opkomst zijn zoals auto’s, huizen, diensten, banen, vacatures en woningen. De advertenties zijn daarbij ondergeschikt gemaakt aan deze 6 populaire rubrieken.

Wellicht nog interessanter dan de beweegredenen achter de redesign van Marktplaats.nl, zijn de feiten over deze inmiddels op één na populairste site van Nederland. Uit de meest recente STIR-cijfers blijkt de website een bereik te hebben van 49,3 procent onder internetgebruikers van 13 jaar en ouder. Deze ca. 6,7 miljoen internetgebruikers resulteren in ca. 65 miljoen bezoeken per maand oftewel gemiddeld ca. 10 bezoeken per gebruiker per maand.

In het betreffende artikel worden nog een paar aardige feiten gegeven. Per bezoek bekijken gebruikers ca. 19 pagina’s en maandelijks verschijnen er ca. 5,5 miljoen nieuwe advertenties op de site.. Het aanbod van het aantal diensten op Marktplaats.nl verzesvoudigde vorig jaar tot 150.000 advertenties. Alleen de rubriek auto’s trekt dagelijks al zo’n 1,2 miljoen unieke bezoekers die een auto of auto-onderdelen zoeken. Daarmee is Marktplaats.nl de drukstbezochte showroom van Nederland!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Mark de Bruin

    Ah, die had ik inderdaad niet getest. OK, ook hierin zijn ze kampioen 😉

    Een flinke uitdaging als ze ooit nog eens van CMS gaan veranderen. Waarschijnlijk ligt hier een mogelijke oorzaak waarom ze niet rigoreus veranderen.


    28 april 2008 om 03:48
    MercadoSite.com

    Hier zijn nog wat cijfers van Marktplaats

    Ebay kocht Marktplaats met 500.000 bezoekers per dag.

    Zonder iets te veranderen aan de site is deze op 12-04-2006 opgelopen naar bijna 3,8 miljoen bezoekers per dag.

    Dat is daarna nog opgelopen naar meer dan 4 miljoen bezoekers per dag.

    Als je nu kijkt zie je dat er hier nog maar (als je van maar mag spreken) 2,35 miljoen bezoekers per dag van over zijn.

    We hopen dat dit niet zo blijft omdat Marktplaats altijd voor ons een voorbeeld is geweest.

    http://www.MercadoSite.com


    28 april 2008 om 18:25
    Harrold

    Hopelijk binnenkort ook het bericht dat MercadoSite onder het mes gaat? 😉


    29 april 2008 om 06:42
    MercadoSite.com

    Waar moet gesneden worden ?

    http://www.MercadoSite.com


    29 april 2008 om 07:06
    everhoog

    Ik vind de wijziging veel te subtiel. Het blijft nog steeds de voor mij onbegrijpelijke indeling om beide navigaties (linkerkolom) en de gewone content dezelfde alfabetische indeling mee te geven. Volgens mij kan je de linkerkolom eventueel wel alfabestich houden, en de rest van de pagina beter gebruiken door daar een wat makkelijkere ingang te geven mbt de populaire rubrieken (waar ze nadruk op willen leggen; zoals auto’s, huizen, diensten, banen, vacatures en woningen)

    Vergelijk inderdaad met e-bay; daar krijgen mensen die wat minder methodologisch navigeren een paar prima tips mee, zoals : ‘start shopping’, en een visuele weergave.

    Iemand enig idee waarom marktplaats vasthoudt aan de herhaling van zetten? Denk je dat Marktplaats nog succesvoller zou kunnen zijn als ze de andere helft van Nederland ook wat beter zouden bedienen?


    2 mei 2008 om 05:35
    MercadoSite.com

    Je wilt je menu aan de linkerkant vasthouden omdat je via dit menu op de vervolgpagina’s direct naar andere groepen kunt schakelen.

    Alleen de opstart pagina is dus aan te passen.

    De grote kracht van Marktplaats, zeker in het begin, was dat mensen die geen enkel idee hadden wat ze deden en zelfs Google zoeken te moeilijk vonden toch met Marktplaats konden werken.

    Dubbel op kan misschien wel overbodig lijken voor ons maar mijn vele gesprekken met internet beginners toonde aan dat het juist de rust en eenvoud van Marktplaats was die deze groep actief heeft gemaakt op het internet.

    http://www.MercadoSite.com


    2 mei 2008 om 07:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!