• Usability & design
    wordt gesponsord door

Marktplaats.nl onder het mes

Marktplaats.nl onder het mes

Marktplaats.nl onder het mesNu we toch bezig zijn met cijfers, Paul van Veenendaal wees me gisteren op een artikel over Marktplaats.nl in de zaterdagbijlage van de Wegener-dagbladen (o.a. BN/Stem en de Gelderlander).

Na bijna 10 jaar is de homepage van de populaire website op de schop gegaan. Belangrijkste reden voor de subriele redesign is dat het aanbod op Marktplaats.nl zich de afgelopen jaren sterk verbreedde. Op de nieuwe site ligt nu de nadruk op online markten die sterk in opkomst zijn zoals auto’s, huizen, diensten, banen, vacatures en woningen. De advertenties zijn daarbij ondergeschikt gemaakt aan deze 6 populaire rubrieken.

Wellicht nog interessanter dan de beweegredenen achter de redesign van Marktplaats.nl, zijn de feiten over deze inmiddels op één na populairste site van Nederland. Uit de meest recente STIR-cijfers blijkt de website een bereik te hebben van 49,3 procent onder internetgebruikers van 13 jaar en ouder. Deze ca. 6,7 miljoen internetgebruikers resulteren in ca. 65 miljoen bezoeken per maand oftewel gemiddeld ca. 10 bezoeken per gebruiker per maand.

In het betreffende artikel worden nog een paar aardige feiten gegeven. Per bezoek bekijken gebruikers ca. 19 pagina’s en maandelijks verschijnen er ca. 5,5 miljoen nieuwe advertenties op de site.. Het aanbod van het aantal diensten op Marktplaats.nl verzesvoudigde vorig jaar tot 150.000 advertenties. Alleen de rubriek auto’s trekt dagelijks al zo’n 1,2 miljoen unieke bezoekers die een auto of auto-onderdelen zoeken. Daarmee is Marktplaats.nl de drukstbezochte showroom van Nederland!


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ze hebben indrukwekkende cijfers. Wat ik alleen niet zo goed begrijp is het feit dat Google maar 277 linkjes van de site heeft opgeslagen: resultaten 1-10 van ongeveer 277 van marktplaats.nl ... Volgens mij missen ze dan veel bezoekers uit zoekmachines?


    Speurders heeft er 1.280.000 en de metazoekdienst Zoekwekker heeft er ook al 122.000. Alleen heten die dan weer allemaal "sitemap" ;-(

    geplaatst op
  • @ Mark de Bruin
    Misschien moet je het zonder de www proberen: 9.860.000 van marktplaats.nl

    geplaatst op
  • Ah, die had ik inderdaad niet getest. OK, ook hierin zijn ze kampioen ;-)

    Een flinke uitdaging als ze ooit nog eens van CMS gaan veranderen. Waarschijnlijk ligt hier een mogelijke oorzaak waarom ze niet rigoreus veranderen.

    geplaatst op
  • Voor de volledigheid: de nieuwe homepage van Marktplaats.nl is reeds sinds 12 maart j.l. operationeel.

    Een tweede niet onbelangrijke verandering op Marktplaats.nl is ook de recente tariefswijziging. Er zijn meer rubrieken omgezet van'gratis' naar 'betaald'. Bij een aantal rubrieken waarvoor je al moest betalen is de prijs verhoogd. In bijna de helft van de rubrieken is het niet meer mogelijk om gratis te adverteren. Dat percentage is met de jaren alleen maar toegenomen.

    Met de nieuwe homepage én de tariefswijzigingen probeert Marktplaats.n zich meer op de kleine en middelgrote ondernemer te richten (leads genereren). De duidelijkste illustratie daarvoor was de lancering van Admarkt, in maart 2007. Dat is een eigen variant op Googles Adsense.

    Beetje off topic, maar niet minder interessant om te vermelden is het volgende. Uit de kwartaalcijfers van anderhalve week geleden bleek dat eBay Inc. steeds minder afhankelijk wordt van het veílingmodel. Nog maar 32,5 procent van de eBay-omzet is afkomstig uit veilingen per opbod. De rest komt van verkopen tegen vaste prijs, rubrieksadvertenties, Paypal en een klein beetje van Skype (waar de ARPU al kwartalen stabiel op 13,6 dollarcent per maand ligt).

    "The company’s global portfolio of classifieds businesses reported a 101% increase in unique visitors year over year, with an average of 70 million monthly unique visitors."

    geplaatst op
  • Hier zijn nog wat cijfers van Marktplaats
    Ebay kocht Marktplaats met 500.000 bezoekers per dag.
    Zonder iets te veranderen aan de site is deze op 12-04-2006 opgelopen naar bijna 3,8 miljoen bezoekers per dag.
    Dat is daarna nog opgelopen naar meer dan 4 miljoen bezoekers per dag.
    Als je nu kijkt zie je dat er hier nog maar (als je van maar mag spreken) 2,35 miljoen bezoekers per dag van over zijn.
    We hopen dat dit niet zo blijft omdat Marktplaats altijd voor ons een voorbeeld is geweest.
    http://www.MercadoSite.com

    geplaatst op
  • Hopelijk binnenkort ook het bericht dat MercadoSite onder het mes gaat? ;)

    geplaatst op
  • Waar moet gesneden worden ?
    http://www.MercadoSite.com

    geplaatst op
  • Ik vind de wijziging veel te subtiel. Het blijft nog steeds de voor mij onbegrijpelijke indeling om beide navigaties (linkerkolom) en de gewone content dezelfde alfabetische indeling mee te geven. Volgens mij kan je de linkerkolom eventueel wel alfabestich houden, en de rest van de pagina beter gebruiken door daar een wat makkelijkere ingang te geven mbt de populaire rubrieken (waar ze nadruk op willen leggen; zoals auto’s, huizen, diensten, banen, vacatures en woningen)

    Vergelijk inderdaad met e-bay; daar krijgen mensen die wat minder methodologisch navigeren een paar prima tips mee, zoals : 'start shopping', en een visuele weergave.
    Iemand enig idee waarom marktplaats vasthoudt aan de herhaling van zetten? Denk je dat Marktplaats nog succesvoller zou kunnen zijn als ze de andere helft van Nederland ook wat beter zouden bedienen?

    geplaatst op
  • Je wilt je menu aan de linkerkant vasthouden omdat je via dit menu op de vervolgpagina's direct naar andere groepen kunt schakelen.
    Alleen de opstart pagina is dus aan te passen.
    De grote kracht van Marktplaats, zeker in het begin, was dat mensen die geen enkel idee hadden wat ze deden en zelfs Google zoeken te moeilijk vonden toch met Marktplaats konden werken.
    Dubbel op kan misschien wel overbodig lijken voor ons maar mijn vele gesprekken met internet beginners toonde aan dat het juist de rust en eenvoud van Marktplaats was die deze groep actief heeft gemaakt op het internet.
    http://www.MercadoSite.com

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.