Topmanagement niet geïnteresseerd in ICT?

Topmanagement niet geïnteresseerd in ICT?

De tevredenheid over de kwaliteit van ICT binnen het bedrijfsleven en de overheid is na vele jaren toegenomen. Dat blijkt uit de jongste ICT Barometer van Ernst & Young, die gisteren gepubliceerd werd. Het gemiddelde rapportcijfer voor ICT in alle sectoren blijft echter steken op een 6,7. Want, andere belangrijke conclusie uit de Barometer: het Nederlandse topmanagement is onvoldoende in staat om ICT in goede banen te leiden.

Toen ik het persbericht van E&Y las, moest ik denken aan deze posting: ‘Forrester: Enterprise 2.0 omvat in 2013 4,6 miljard dollar’. De mensen aan de top van het wereldwijde bedrijfsleven blijken zwaar te steunen op de IT-afdelingen bij het nemen van beslissingen over investeringen in Web 2.0, omdat ze zelf nauwelijks kaas gegeten hebben van de materie. Interessante paralell, misschien is er in het onderzoek van Forrester ook wel sprake van desinteresse. Want, zegt Jacob Verschuur van E&Y in het persbericht: ‘Het gaat hier niet om onkunde, maar om onwil. Een deel van het topmanagement is gewoonweg niet geïnteresseerd in ICT.’

Maar ICT wordt wel als waardevol gezien door de managers. ICT-investeringen dragen bij aan de kwaliteit van de bedrijfsvoering, ICT staat hoog op de agenda en vormt een integraal onderdeel van de stratgie. Uit het persbericht: ‘Toch zorgt eenderde van het topmanagement niet voor voldoende ICT-mensen en -middelen om de gestelde doelen te behalen. 38 procent van deze bestuurders is zich niet bewust van ICT-ontwikkelingen en bijna de helft communiceert niet over de afgesproken ICT-strategie.’

Verder blijkt uit het onderzoek dat de oplossingssnelheid van ICT-problemen het afgelopen jaar is verslechterd. De respondenten vinden dat ze te weinig uitleg over ICT krijgen, waardoor onnodig problemen ontstaan. Gemiddeld hebben de ondervraagden bijna drie dagen hun werk niet goed kunnen doen door ICT-problemen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Dit is een erg interessant onderzoek. De titel is ook wat stelliger `Ruim eenderde topmanagement staat ICT-succes in de weg`. De spanning tussen `de business` en `IT`is dus alive & kicking.

    En de desinteresse vind ik niet zo vreemd - ICT bestrijkt zo langzamerhand zo´n enorm gebied, dat alleen de meest geinteresseerden het nog kunnen bijhouden. Voeg daarbij snelle ontwikkeling, een eigen vakjargon en daar ga je.

    Bij een aantal bedrijven merk ik ook antipathie tegen IT, omdat het zo´n bepalende factor in het bedrijf is geworden.

    Dit is natuurlijk interessant voor internet marketing - hebben wij hier ook last van? Worden internet-initiatieven niet voldoende bemand/bevrouwd, omdat er een sterke associate is met ICT? Ben benieuwd naar jullie reactie.

    geplaatst op
  • In aanvulling op de posting speelt er nog een tweede belangrijk ICT-issue:

    De mensen aan de top van het bedrijfsleven blijken zwaar te steunen op de IT-afdelingen bij het nemen van beslissingen over ICT-investeringen.

    In de praktijk is er een sterke toename van ICT-development van interne IT-systemen (interne kennisdelings-systemen als weblogs/wiki's/databases) die volledig langs de afdeling IT-afdeling heengaat, omdat deze interne IT-systemen door de medewerkers van bedrijven zelf (niet de medewerkers IT-afdeling, maar meestal medewerkers van marketing-afdeling) worden ontwikkeld.

    De web2.0 open-source software wordt steeds gebruiksvriendelijker en stelt - tot begrijpelijke ergernis van IT-afdeling - de eindgebruikers van ICT-systemen steeds meer in staat om zélf handige ICT-oplossingen te ontwikkelen. Oplossingen waarbij de focus ligt op gebruiksvriendelijkheid, korte leercurven, door-ontwikkelings-snelheid. Dit in tegenstelling tot de ICT-oplossingen van dé IT-afdeling, waarbij de focus ligt op security en stabiliteit.

    Ik verwacht dat dit issue bij vele (grotere) bedrijven een steeds groter dilemma zal worden. De beslissingen rondom dit issue hebben grote gevolgen voor organisatiestructuur/organisatiecultuur/openheid/veiligheid/flexibiliteit/kosten en productiviteit.

    Toevallig vorige week met @EwoutWolff, @Erwblo en @Jaapstronks in een korte dialoog op Twitter dit issue aangehaald.

    Heb dit onderwerp ook al eens met 'innovatie-professor' Han Gerrits besproken. Hij kwam dit issue in zijn innovatie-advies-werk ook regelmatig tegen. Sterker nog, hij verhuurt server-ruimte aan eindgebruikers (meestal weer die 'lastige' marketingmedewerkers) om daar zelf hun eigen ICT-oplossingen voor hun eigen bedrijf op te ontwikkelen; omdat de IT-afdeling in de regel de marketing-medewerkers van bedrijven niet op eigen servers toelaat om daar aan ICT-development te werken.

    Meer mensen die bovenstaand issue uit de praktijk herkennen?

    geplaatst op
  • @daviddeboer - ik kan het niet beter zelf zeggen.

    Ja, ik herken deze situatie heel erg goed. Daarbij speelt de tweedeling door jou geschetst inderdaad. Wat een additionele factor voor marketeers/business mensen is, is de enorme hoeveelheid werk die ICT tegenwoordig op zijn bord heeft liggen. Daardoor komen wensen van marketing in het gedrang. Er moeten eerst businessplannen worden gemaakt, project planning worden gedaan, inschattingen afgegeven worden, etc, etc, voordat het management en de ICT-afdeling een aanvraag op prioriteit kunnen vaststellen.

    Tegen die tijd is het enthousiasme voor een idee gedoofd.Mijn idee is dat deze ontwikkeling onontkoombaar is: ICT is gewoon te belangrijk geworden. Zelfs de overheid gaat er tegenwoordig maar lukraak van uit dat nieuwe administratieve verplichtingen wel worden opgepikt door bedrijven - ze hebben immers grote ICT-afdelingen?

    Dus pakken slimme marketeers de mogelijkheden van het internet en gebruiken online vergaderplaatsen, anonieme blogs, wiki's om samen te werken. Daarnaast adviseer ik steeds meer het gebruik van ASP's: immers: je kan in zeer korte tijd voor weinig geld experimenteren met een dienst en kijken of de voordelen ook door jouw organisatie worden behaald. En dat alles zonder dat je de IT-afdeling (lang) van zijn werk afhoudt.

    Aangezien de lijst ASP's met de dag langer wordt, verwacht ik dat we binnen afzienbare tijd gaan zien dat marketeers steeds minder gebruik maken van de diensten van de eigen ICT-afdeling.
    Nu al kom ik kleinere bedrijven tegen, die geen CRM-systeem meer hebben: die staat namelijk online. Ook geen email, agenda, chat, CMS of (grote) opslagfaciliteiten: ook die zijn online. Etc.

    Benieuwd wanneer deze ontwikkeling zich voortzet naar meer primaire ICT-systemen van organisaties. Dat Amazon's S3 cloud computing faciliteiten al door veel startups worden gebruikt, lijkt een indicatie in die richting.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.