Marketingfacts en BmB lanceren freelancers portal

Marketingfacts en BmB lanceren freelancers portal

{title}Enige maanden geleden hebben we hier al geschreven over de ontwikkelende markt van freelancers en ZZP’ers in de marketing. De markt groeit sterk, de arbeidsmarkt is erg krap, maar de markt voor freelancers en interimmers blijft erg ondoorzichtig. Samen met marketingexpert Eduard de Wilde van BricksmeetByte hebben we derhalve vanuit Marketingfacts besloten te proberen daar verandering in te brengen voor de marketing freelancers met ons nieuwe initiatief: M-Freelance.

De markt van freelancers en interimmers is erg ondoorzichtig, waardoor er dus nog steeds veel geld verdiend wordt door dure bemiddelaars met een goede database. Vreemd als je ziet hoeveel mensen ook in linkedin te vinden zijn. Niet dat de intermediairs geen enkele rol te vervullen hebben, want er is zeker wel ruimte voor hen. Echter zijn wij er van overtuigd dat veel freelance of interim opdrachten ook direct geregeld kunnen worden.

Focus
Eén van de redenen dat veel van de grote interim en freelance sites minder goed functioneren is het gebrek aan focus. Door ons enkel te richten op marketingfuncties onderscheiden wij ons met M-Freelance van veel andere sites zoals de recent gelanceerde Freep en InInterim. Na een keuze uit één van de vijf diciplines bij registratie heeft een freelancer keuze uit meer dan 35 expertises, van SEO tot SEA en van Projectmanagement tot PR en Eyetracking studies. Op deze manier kan een opdrachtgever en een freelancer echt op expertiseniveau gematched worden. Een diepgang die geen enkele andere site heeft op marketinggebied.

Referenties
Tevens heeft M! Freelance een referentie systeem. Dat wil zeggen dat elke opdrachtgever verplicht is een referentie te geven voor elke opdracht die via M-Freelance wordt vervuld. Dit is niet in tekst maar op basis van een aantal categorieën die van invloed zijn op iemands presteren. Het is voor de freelancer niet mogelijk deze te weigeren, zoals bijvoorbeeld bij Linkedin, dus hierdoor wordt een eerlijk inzicht gegeven in de sterke en zwakkere punten van de freelancer.

No cure no pay
Voor alle matches die in de eerste maand gemaakt worden vragen wij helemaal niets. Daarna gaat een no cure no pay systeem gelden, waarbij de (verwachte) opdrachtomvang de totale som bepaald. Er wordt door de opdrachtgever betaald, enkel bij een geslaagde match. De bedragen variëren van 95 tot 2500 euro, waarbij het dus zelfs interessant kan zijn voor sprekersbureaus die een keer een andere specialistische spreker willen hebben om hierop te adverteren.

M! Freelance is opgezet vanuit Marketingfacts onder het M! Jobs label. De reden hiervoor is dat wij steeds meer een overlap zien tussen ‘normaal’ werk en interim werk. Je ziet in de markt steeds meer interimmers die zeer lang op één plek blijven, terwijl mensen in loondienst jobhoppen. De grens tussen de twee zal troebeliger worden de komende jaren, door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt en de groei van het aantal interimmers (van 1 op de 7 nu naar 1 op de 5 volgens sommige onderzoeken). Met dit initiatief willen wij de markt voor marketing freelancers transparanter maken en zowel opdrachtgevers als freelancers helpen elkaar beter te vinden.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Mis alleen wel een belangrijke Expertise : Affiliate Marketing / Performance Based Marketing

    geplaatst op
  • Gefeliciteerd! Succes met de uitbouw ervan.
    Groet,
    Marcel

    geplaatst op
  • Ik kreeg ook zo'n uitnodiging. Maar wat is jullie definitie van een 'marketing professional' eigenlijk?

    geplaatst op
  • @Remco: tja, wat is de definitie van marketing? We hebben die redelijk breed gesteld denk ik waarbij alle diciplines wel een plek hebben.

    geplaatst op
  • Hoe gaan jullie controleren of er een match tot stand is gekomen en wat de omvang van het project is? Op basis van goed vertrouwen? En is de site ook beschikbaar voor intermediairs?

    geplaatst op
  • ja, deels op goed vertrouwen, natuurlijk met enige controle mechanismes. en ja ook open voor inte mediairs, die dat wel moeten aangeven.

    geplaatst op
  • Leuk initiatief... Hoop dat iedereen hier blij van wordt ;-) Succes!

    geplaatst op
  • De zoveelste site, volgens mij zijn jullie hier rijkelijk laat mee. En waarom zou ik betalen voor een match als er zoveel gratis sites, ook in deze business, te vinden zijn.

    geplaatst op
  • Gaaf idee. Nu nog wat aan marketing voor de site doen. Want 1 projectje is natuurlijk wel wat sneu.

    @andere Michel: MF heeft toch best wel een naamsbekendheid, veel professionals komen op deze site af en treffen elkaar. Dan is het toch niet zo gek dat je juist hier zoekt naar projecten ipv b.v. op freelance.nl, Sitedeals, Webhostingtalk. Bij genoeg kwalitatief hoge, leuke opdrachten zullen er genoeg mensen zijn die wel een paar procentjes ervoor over hebben.

    geplaatst op
  • Aan de andere kant kan je je afvragen of de doelgroep bij MF zit. Maar goed en leuk initiatief, studie genoten hebben ook zoiets opgezet voor stages en bijbanen voor studenten. De markt zal nooit transparant zijn, maar wellicht krijg je wat meer inzicht en is het makkelijker elkaar te bereiken als partij.

    geplaatst op
  • Vind het een sypathiek initiatief en denk dat het door het bereik van MF best wel een kans heeft.

    Zelf zou ik het als "M! Freelance" in de hoofdnavigatie van MF zetten, net als "M! Jobs" en onder de feed rechts van "Marketingfacts Jobs".

    geplaatst op
  • Goed initiatief. Aansluiting tussen vraag en aanbod van freelancers is niet goed. Inderdaad wel weer de zoveelste site (b.v. freelance.nl en marketingdirectory.nl).

    geplaatst op
  • Ik vind het me too gehalte niet zo'n probleem. De "afkomt" is denk ik belangrijk en de marketing voor deze site is vrij eenvoudig op te zetten. Bijvoorbeeld via een linkje vanaf marketingfacts, of een top 5 rubriekje in de rechterkolom. daarnaast gaat het volgens mij niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. De beste zullen overwinnen.

    geplaatst op
  • Ik ben benieuwd...

    Kleine tip - beperk het aantal emails. Ik heb nu in 10 miniten tijd al 4 mailtjes binnen. Bevestiging met wachtwoord en zo - fijn. Dat ik mijn profiel heb aangemaakt - wist ik al, en hoef ik niet twee keer per email bevestigd te zien. Dat ik iemand via 'Tell a friend' uitgenodigd heb wist ik ook al.

    geplaatst op
  • @michel (eerste): als freelancer betaal je niet. Enkel als bedrijf, enkel bij een geslaagde match.

    @alle anderen: dank voor de steunbetuigingen en tips, gaan we zeker naar kijken.

    geplaatst op
  • Zie net op hotfrog dat mf-bouwer http://www.onstuimig.nl ook een vacaturebank lanceert, voor interactieprofessionals http://tinyurl.com/5rsjej

    geplaatst op
  • Oops, zie dat Bas hier al over schreef http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080421_niche_jobboard_voor_interactieve_sector/ sorrie!

    geplaatst op
  • @Karel - Werkbank is toch en beetje anders, namelijk niet gericht op freelancers, maar gewoon een vacaturesite.

    geplaatst op
  • @Paul: affiliate marketing is inmiddels toegevoegd als expertise.

    geplaatst op
  • Bas, ik heb ook je glasheldere artikel van 24 november 2007 gelezen. M-Freelance is volgens mij een constructie waar de markt op zit te wachten. Enerzijds hebben veel opdrachtgevers gemengde gevoelens over headhunters/bemiddelaars over de geleverde 'prestatie' en anderzijds is er veel vraag naar echte specialisten op het gebied waar M-Freelance zich op richt. Verder is het een democratisch en zelfregulerend systeem wat de kwaliteit verhoogt. Ben benieuwd hoeveel opdrachten jullie begeleiden in het eerste jaar !

    geplaatst op
  • Echt goede mensen komen bijna altijd via je netwerk. Zelden meegemaakt dat een geschenk uit de hemel via een portal vindbaar was. Een topper heeft zo'n portal niet nodig.

    geplaatst op
  • De stekker is na anderhalf jaar uit M! Freelance getrokken, een tekort aan opdrachten blijkt de boosdoener te zijn. Zo valt er op M! Freelance te lezen:

    "Tot onze spijt moeten we je mededelen dat we gaan stoppen met M! Freelance. M! Freelance was een samenwerking van Lenthe, aandeelhouder van Marketingfacts, en ons.

    Zoals je hebt gemerkt zijn er niet veel opdrachten geplaatst. We hebben vastgesteld dat het niet eenvoudig is om dit concept aan bedrijven te verkopen. We hebben nog naar alternatieven gekeken, maar daarvoor zou een extra investering noodzakelijk zijn. We hebben vervolgens de balans opgemaakt en besloten dat we met het initiatief stoppen.

    We willen je hartelijk danken voor de moeite die je hebt genomen om een profiel bij ons aan te maken. We wensen je veel succes met je marktbewerking!"

    Ook op Bright staat een stuk met toelichting.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.