Waarom weblogs heus niet dood gaan

14 april 2008, 05:15

‘I can’t open my feed reader these days without at least one article proclaiming the long, slow death of blogging’ (Shel Holtz).

Zo begint Shel Holtz van ‘A Shel of My Former Self’ zijn artikel over de glansrijke toekomst van weblogs met de glasheldere titel: ‘Blogging is so not dead’.

Een mooie analyse van Holtz, die het tijd vindt voor een reality check. Want hem wordt overal verteld, dat bloggers naar andere kanalen overstappen (Holtz denkt vooral aan Twitter), en dat bloggers massaal gebukt gaan onder de stress om 24/7 te publiceren (ik heb dat vorige zomer voorzichtig ‘blogstress’ genoemd, maar helemaal nieuw was het toen ook al niet). En, schrijft Holtz ook nog: ‘The adoption rate has been plateauing, statistical evidence that the end is near.’ Maar er gloort licht voor weblogs, denkt Holtz. En daar heeft hij een aantal redenen voor.

Nieuwe blogs

Na een aanloop waarin hij de ontwikkeling van weblogs schetst, concludeert Holtz: ‘Today, people who start blogs, for the most part, aren’t doing so just to have one’ (in tegenstelling tot de early-adopters in de beginperiode). Logisch gevolg: ‘These are the early majority, and their more practical approach to blogging is the reason the blogosphere doubles in size about once a year instead of every 55 days or so, as it did during the innovator/early adopter phase’.

Ook best belangrijk: journalisten blijken steeds vaker en steeds meer weblogs te gebruiken als informatiebron. Holtz: ‘How crazy would it be for companies to abandon blogs when not only can they build communities of customers but shape the kind of coverage they get in the still-important press?’

Bedrijven doen mee

Bij de meeste bedrijven is de eerste reactie op het voornemen een weblog te starten niet direct positief. Holtz: ‘But as companies learn that blogs are effective tools for engaging customers and other publics, and for addressing issues, they will continue to adopt them. Only 57 of the Fortune 500 have blogs today, according to the Fortune 500 Business Blogging Wiki, but I have no doubt that number will grow over the next months and even years.’

Twitter

Deze zin says it all: ‘Some content cries out for more than 140 characters. This post, for instance, would make a terrible tweet.’ Voor bedrijven is Twitter al helemaal niet handig. Leg je company policy maar even uit via Twitter. Geen optie. Denkt Holtz.

Uitsmijter

‘While we are seeing a reduction in short, pithy blog posts because Twitter makes it easier and provides more immediate gratification, blogs will continue to be an important tool, used based on their strengths. Understanding the strengths, weaknesses, potential and limitations of each tool is what it means to be strategic in our approach to communication. And while I’m a happy Twitterer and a proud early adopter, I’ll continue to counsel my clients to use the right tool to achieve their objectives. That includes blogs, which aren’t going anywhere.’ Dank je wel, Shel Holtz. You made my day, vanaf nu hou ik je weblog in de gaten.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Heb het artikel van Holtz ook gelezen en hij heeft een aantal sterke argumenten, ik denk ook niet dat blogs hun langste tijd hebben gehad (waar is Anders Floor eigenlijk die destijds beweerde dat binnen 2 jaar niemand meer over blogs zou praten?). Sterker nog, blogs worden steeds meer onderdeel van het totale online pakket. Wie online de dialoog wil aangaan met bezoekers of bezoekers onderling met elkaar in contact wil brengen, zal overwegen om een blogcomponent toe te voegen aan haar website.

    Microblogging (waaronder twitter) is wel een beweging die zich verder zal doorzetten. Vergelijk het met de positie die blogs enkele jaren geleden had.

    Nogmaals, goed stuk van Holtz!


    14 april 2008 om 05:35
    Martijn Couprie

    Combineer blogs, rss-feeds en e-readers aan elkaar en ik vermoed dat blogs een mooie toekomst tegemoet gaan. Ik zie eerder een deel van de ’traditionele’ media, zoals kranten en vooral magazines het moeilijker gaan krijgen.

    Aan de andere kant, het aantal blogs is nu gewoon belachelijk hoog. Er wordt veels te veel naar elkaar gelinkt en verwezen als bron en veel weblogs scrhijven nagenoeg dezelfde verhalen. Er zal dus wel een moment komen dat de groei van het aantal blogs afvlakt en steeds meer blogs stoppen of samengaan met andere blogs om het lezersaantallen te vergroten (en zo interessant te blijven voor adverteerders).


    14 april 2008 om 06:47
    mgvandenbroek

    @Fred: Jaja, het is een schande… Dank voor de podcasttip.


    14 april 2008 om 07:23
    Johan

    Een ander belangrijk argument lijkt me dat je content waar je tijd en energie in hebt gestoken liever in eigen beheer houdt dan op een systeem van een ander plaatst. Er zijn voorbeelden te over van verwijderde accounts en het daarmee gepaard gaande data verlies.

    Ik denk dat weblogs uiteindelijk deel uit kunnen gaan maken van een soort gedecentraliseerd social network. Op deze manier kunnen teksten en persoonlijke gegevens in eigen beheer blijven. Ik denk dat Facebook moeheid en de opkomst van Friendfeed een voorbode van deze trend zijn.

    Bij Twitter krijg ik een beetje een ‘Second Life’ gevoel; leuk voor de ‘paarse broeken’, maar het biedt veel te weinig meerwaarde voor de massa.


    14 april 2008 om 07:25
    Peter Davelaar

    Leuk artikel, helemaal mee eens dat blogs niet doodgaan ! 🙂


    14 april 2008 om 07:33
    Ernst-Jan Pfauth

    hear hear! Het is ook wel logisch dat sommige nieuwe mediamensen denken dat bloggen ten dode is opgeschreven. In hun wereldje is de trend namelijk over het hoogtepunt heen. Maar alleen in NL al zijn er 15,9 miljoen mensen die mogelijk de stap nog kunnen maken.


    14 april 2008 om 10:40
    olaf Molenaar

    Blogs zijn niet dood. De grote massa moet zaken als blogs en RSS feeds en Web 2.0 nog gaan ontdekken.

    Terwijl de voorhoede al weer kijkt naar virtuele werelden microblogs en Web 3.0 (semantic web) is de grote massa nog steeds niet op de hoogte van bovenstaande zaken als weblogs,RSS feeds en Web 2.0

    Ik denk dat we eens moeten kijken of de naam weblog de lading wel dekt .Want uiteindelijk is een weblog niks meer of minder dan een persoonlijke informatiekanaal.

    En dat heeft iedereen behoefte aan of je nu van nieuwe marketingtrends op de hoogte wilt blijven of van het laatste voetbal of streek nieuws iedereen wil geïnformeerd zijn en blijven lijkt me. Dat is van alle tijden.

    En of dit nieuws nu op de computer binnenkomt via weblogs of via het lokale sufferdje is ook niet zo boeiend. (dat zijn slechts de dragers van het nieuws)

    Mensen zijn nieuwsgierig (dus wat we nu nog) weblogs noemen zijn nog lang niet dood.


    14 april 2008 om 11:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!