Chinees Bluetooth-bedrijf Pioco hernoemt eiland

7 april 2008, 09:00

{title}Het Chinese Bluetooth-bedrijf Pioco is er als eerste in geslaagd een officiële Chinese geografische naam te laten herbenoemen door de bedrijfsnaam erin op te nemen. Dat maakte ceo Steve Chao vrijdag 4 april 2008 bekend aan de Nederlandse new media-delegatie. In ruil voor een Bluetooth-dienst wist hij de lokale autoriteiten van het nabij gelegen Chuangyoa over te halen een eilandje onder de Yulong Bridge, nabij Chengdou, om te dopen tot ‘Oude Draken Pioco-eiland’.

Toeristentrekker

‘Het eilandje staat op de Chinese landkaarten, om die reden zal de naam moeten worden aangepast’, vertelt een trotse Chao. Het eilandje is een begroeide rots die nauwelijks groter is dan een tennisbaan. Chao heeft er niets voor hoeven betalen, maar moest de lokale overheid wel beloven een netwerk van Bluetooth-palen neer te zetten langs een toeristische route die voert langs een brug over de Yolung.

Het dorp en zijn bestuurders mikken op de komst van grote aantallen toeristen. De zendende en ontvangende Bluetooth-paal stelt toeristen in staat via de mobiele telefoon informatie over de locatie te ontvangen. Chao: ‘Bezoekers kunnen op die manier lezen wat ze in de omgeving kunnen zien, maar ook kunnen ze boodschappen terugzenden aan de inwoners van het dorp. Natuurlijk is het een mooie publiciteitsstunt, want voor zover ik weet is het nog nooit eerder gelukt om een commerciële bedrijfsnaam op de officiële Chinese landkaart te krijgen.’ De paal op het Pioco-eiland zelf zal zodanig worden aangepast dat hij opgaat in de grotendeels ongerepte natuurlijke omgeving.

Pioco

Pioco is een zelfstandig bedrijf dat vanuit de basis Chengdou is begonnen met de plaatsing van Bluetooth-palen, die dertig tot vierhonderd meter vanaf de paal boodschappen kunnen verzenden voor afnemers van zijn dienst. Daarmee concurreert het bedrijf rechtstreeks met China Mobile, het telecom-staatsbedrijf van China. Ook in Shanghai heeft het bedrijf inmiddels 1.350 palen, die op dit moment al 810.000 boodschappen per dag verzenden, aldus cijfers opgegeven door Pioco zelf. Pioco streeft naar twintigduizend boodschappen per paal per dag.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

3 Reacties

    luuk.ros

    Denk ook niet dat ze de eerste zijn wereldwijd, maar in China waarschijnlijk toch wel. Zou overigens niet weten hoe je zoiets moet checken, maar het verhaal was te raar om te laten liggen…


    7 april 2008 om 17:46
    Jasper van Weerd

    En wat is het voordeel van Blueteuth tov SMS en UMTS (en aanverwanten)?


    8 april 2008 om 02:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!