• Usability & design
    wordt gesponsord door

Hoe koop je advertentieruimte bij particuliere webmasters?

Hoe koop je advertentieruimte bij particuliere webmasters?

Als online marketeer ben je altijd op zoek naar goed converterende online reclameposities tegen gunstige tarieven. De meeste marketeers werken met AdWords, Affiliate Marketing, e-mail marketing en bannercampagnes. Daarnaast is het meestal noodzakelijk om nieuwe dingen te blijven proberen. Eén van de advertentiemogelijkheden die van oudsher populair is, is adverteren op verticals. Er is een groot aantal niche-websites/verticals in Nederland die één bepaald onderwerp behandelt en daarmee de aandacht van een specifieke groep bezoekers trekt. Vaak is het mogelijk om op deze websites, die meestal beheerd worden door particuliere webmasters, te adverteren. Alleen: de inkoop van advertentieruimte bij particuliere webmasters werkt nét even iets anders dan de inkoop bij grote, professionele partijen. Als je de spelregels kent, dan is het leuk (en nuttig) om dit in eigen beheer te doen. Hieronder een paar mogelijke tips & tricks.

 

De eerste vraag waar je mee te maken krijgt als je advertentieruimte voor bijvoorbeeld banners of tekstlinks op niche-websites wilt inkopen is: wie is de eigenaar van de website? Sommige webmasters plaatsen onderaan de pagina hun contactgegevens, zodat je ze gemakkelijk per mail kunt benaderen. Maar andere webmasters geven zich niet zo gemakkelijk gewonnen. In dit geval kun je hulpmiddelen gebruiken waarmee je de eigenaar van het domein kan achterhalen. En vervolgens hoef je ook geen heuse detective te zijn. Meestal kan een goed potje Googelen al wonderen doen om NAW-gegevens te vinden of te koppelen.

Reclamebord

Voordat je contact opneemt, is het belangrijk om te proberen je te verplaatsen in de webmaster. Veel particuliere webmasters beheren een site vanuit een niet-commerciële gedachte. Ze hebben gewoon erg veel interesse in een bepaald onderwerp en proberen te voorkomen dat hun ‘kindje’ een reclamebord wordt. Als jij tóch een (advertentie)-plekje op zo’n website wilt veroveren, dan is het verstandig om van te voren goed te bedenken hoe jouw reclame-uiting qua onderwerp en relevantie past binnen de website waarop je wilt adverteren. Zo vergroot je de kans om geplaatst te worden.

Particuliere webmasters hebben, naast hun werkzaamheden die ze aan hun websites verrichten, vaak een reguliere baan. Tijdens kantooruren zijn ze daarom lastig te bereiken. Probeer daarop in te spelen door ze ’s avonds en in het weekend te bellen of te mailen. Blijf hierin echter wel discreet. Immers: je wilt de webmaster niet het gevoel geven dat je zijn/haar nieuwe stalker bent.

Tarieven

Dan de tarieven. Je wilt online adverteren, maar natuurlijk niet de hoofdprijs bepalen. Probeer, voordat je contact opneemt met de webmaster, te bepalen wat je voor de advertentieruimte wilt betalen. Als je geen idee hebt, dan kun je in ieder geval even naar een aantal basisvariabelen kijken, die van invloed zijn op het tarief. Dat zijn de bezoekersaantallen per maand, de gemiddelde CPC uit branche en de te verwachten CTR.

Zodra de onderhandelingen over de tarieven rond zijn, kun je het materiaal aanleveren zodat de webmaster het online kan zetten. Vervolgens sturen webmasters meestal voor iedere advertentie die ze op hun website plaatsen een factuur. Webmasters die geen Kvk-geregistreerde onderneming hebben kunnen ook facturen sturen (zonder btw). Maar om te voorkomen dat de fiscus de factuur beschouwd als inkomen uit een arbeidsrelatie, moet je een VAR aanvragen.

Betalen

De beste manier om een webmaster te vriend te houden, is om zijn factuur of declaratie zo snel mogelijk te betalen. Het laatste waar een particuliere webmaster op zit te wachten, is om achter zijn geld aan te zitten. Vooral wanneer hij toch al niet zo’n zin had om advertenties toe te laten op zijn website. Controleer of je reclame-uiting daadwerkelijk online staat. Niet alleen nu, maar ook gedurende en aan het einde van de afgesproken periode.

Prestaties en meedenken

Natuurlijk is het van groot belang om de prestaties van je advertenties goed in de gaten te houden. Je kunt hiervoor je eigen meetsysteem gebruiken. Ook houden webmasters het zoekgedrag van bezoekers op hun site vaak in de gaten. Uitingen die tegenvallende prestaties leveren, moeten worden geoptimaliseerd. Meestal helpt het als je de webmaster laat meedenken over de mogelijkheden voor optimalisatie. De webmaster kent zijn eigen website, inclusief zijn bezoekers en hun zoekgedrag natuurlijk als geen ander. Vanuit dit idee kan hij/zij je waardevolle tips geven waarmee jij het rendement uit je advertenties kunt verhogen.

Het doel is natuurlijk om een campagne online te zetten die zo veel mogelijk rendement oplevert. Hierbij is een goed contact met de webmaster van essentieel belang, lijkt mij. Wees respectvol, vraag om zijn mening en betaal op tijd. Heeft er iemand nog andere tips en aanvullingen?


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Tip: NAW-gegevens achterhalen kan met http://whois.domaintools.com

    geplaatst op
  • Wat mij opvalt is dat particuliere webmasters bij voorkeur een vaste maandprijs krijgen voor het plaatsen van een banner. Afrekenen op basis van CPM hebben ze liever niet en CPC of CPL is al helemaal onbespreekbaar over het algemeen.

    Kan je uitleg geven hoe jullie dit ervaren, hoe zorg je ervoor dat je value for money krijgt?

    geplaatst op
  • Ik vind dat over dat betalen niet correct.
    Als je gewend bent slecht te betalen aan grote bedrijven en je korting probeert te bedingen bij de kassa in de supermarkt, hou dan vast aan je standpunt en betaal die kleine webmaster ook gewoon te laat ;D

    geplaatst op
  • Ik ontvang liever een vast bedrag per maand voor een banner of een tekstlink omdat dit nu eenmaal veel makkelijker te administreren is. Het is minder werk om een afspraak te maken voor het vertonen van een advertentie gedurende een bepaalde periode, dan wanneer je zelf het aantal banner vertoningen en/of kliks bij moet houden.

    Bij de meeste particuliere webmasters zijn de bezoekersaantallen ook dermate laag dat een CPM afspraak gewoon niet de moeite waard is.

    Ik ga echt geen factuur voor 10 euro versturen. Omdat dit niet iets is dat ik regelmatig doe en ook niet geautomatiseerd is kost het afspreken van het tarief, het plaatsen van een advertentie, het op tijd verwijderen en het maken van een factuur al snel een paar uur. Ik heb als hobby webmaster in mijn vrije tijd wel wat beters te doen.

    In mijn ogen moeten Marketeers zich bij het adverteren op sites van particulieren zich vooral richten op de goodwill die het adverteren op kleinere sites oplevert en de positieve invloed op de zoekmachine ranking en niet op absolute aantallen kliks.

    geplaatst op
  • Volgens mij zijn particuliere Webmasters wel bereid om cpc of cpa campagnes te plaatsen, alleen moet je hem/haar dan wel weten te overtuigen. De Webmaster heeft de keuze uit honderden cpc/cpa campages via afiliateprogramma's en wordt hier dagelijk voor benaderd.

    Als je de Webmaster dan eindelijk zo ver hebt gekregen dat je cpc of cpa campagne wordt opgenomen, dan loop je nog steeds kans dat je campagne er weer binnen enkele weken wordt afgegooid. Zeker als er te weinig inkomsten worden gegenereerd.

    Er is geen garantie voor value for money. Daarom kun je naar mijn mening het best van te voren altijd testen met kleinere budgetten (bijvoorbeeld eerst een maand en daarna voor een jaar). Ook kun je op alexa.com controleren of de website voldoende traffic heeft. Sommige webmasters roepen dat ze honderdduizenden bezoekers per maand hebben, terwijl de website niet eens een ranking heeft bij Alexa.com.

    Als een website een forum heeft, dan kun je aan de activiteit ook afleiden of er voldoende bezoekers zijn. Een website met een forum waar al 2 maanden geen activiteit is geweest, zal weinig tot geen bezoekers hebben.

    De Google pagerank is ook vaak een goede indicatie (hoe hoger, hoe beter; er zijn blijkbaar veel backlinks die traffic genereren).

    Je kunt deze backlinks ook controleren: http://www.domain-pop.com Als er veel backlinks staan vanaf pornosites, dan zegt dat wat over de bezoekers van de website.

    Soms is het interessant om te zien welke websites de betreffende Webmaster nog meer vanaf zijn ipadres host: http://www.affiliateblog.nl/tools/?domein=marketingfacts.nl . Als hier veel vreemde websites tussen zitten, dan kun je de eerbaarheid van de Webmaster betwijfelen. Overigens werkt deze tool alleen wanneer de Webmaster op zijn eigen unieke IP adres host.

    Controleer een website altijd op counters (nedstats of onestats) en check de referrer/herkomst van de bezoeker, de bezoekersaantallen over langere periode, de woonplaats, etc.

    Hoe meer informatie je over een website hebt, hoe beter je met de Webmaster kunt onderhandelen. Een dalende trend qua bezoekersaantallen is bijvoorbeeld reden om korting te vragen.

    geplaatst op
  • Op mijn muziekweblog Eclectro krijg ik ook regelmatig aanvragen voor reclame binnen. Zoals de schrijfster al correct aangeeft, werk ik (en de overige schrijvers op deze site) overdag gewoon, dus voor het geld gaan we het niet doen (en zeker niet de lage bedragen die er te behalen zijn met zo'n nichewebsite van hooguit 15.000 bezoekers per maand).

    Reclamevoorstellen moeten dus vooral meerwaarde bieden voor de bezoeker. Zo geven wij gratis of met korting kaarten weg voor dancefeesten in ruil voor exposure, want daar is iedereen bij gebaat. Denk dus vooral waar de bezoeker bij gebaat is, en kijk dan hoe je dit zo eenvoudig mogelijk kan aanleveren. Een belangrijk tweede punt is namelijk (ook correct aangestipt door de schrijfster) dat particulieren inderdaad niet bijster veel tijd hebben, en al druk genoeg zijn met de reguliere content.

    geplaatst op
  • De meeste particuliere webmasters zijn helemaal niet met monetizen van een site bezig. Met moeilijke termen als cpc/ cpa en cpm en haal je ze echt niet sneller over om je advertentie te plaatsen. Veel mensen die online marketing bezig zijn weten niet eens de verschillen tussen de advertentiemethoden ;-)

    Mijn ervaring is dat particuliere webmasters gewoon het volgende willen:

    - faire tarieven
    - vooraf betalen
    - duidelijkheid: : what you see is what you get !

    geplaatst op
  • Mooi stukje Marloes. Ook je reactie op jezelf. Ik zou inderdaad de moeilijke terminologie achterwegen laten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.