Het wordt dringen op de online huizenmarkt, na Funda-concurrenten Moviq.nl en Jaap.nl, is er vanaf vandaag ook Bieden en Wonen.
Bieden en Wonen is een alternatief voor huiskopers en -verkopers die tot nu toe het traditionele model volgden. Het vrijwillig online veilen van woningen verschilt op twee essentiële punten van die traditionele aanpak: enerzijds is de prijsbepaling transparant en online, anderzijds kunnen meerdere geïnteresseerden tegelijkertijd bieden. En de verkoper heeft zekerheid wanneer de transactie plaatsvindt, namelijk op de veilingdatum. In de eerste vijf jaar verwacht Bieden en Wonen dat het online (ver)kopen van woningen een marktaandeel van 10% zal innemen. Deze cijfers zijn gebaseerd op een marktonderzoek van onderzoeksbureau USP Marketing Consultancy, waaruit ook blijkt dat circa 71% van kopers en verkopers open staat voor het online (ver)kopen van een woning.
Bieden en Wonen is het derde project van Marc Schröder en Michiel Muller, die eerder samen verantwoordelijk waren voor twee andere baanbrekende initiatieven. Zo brachten zij innovatie op de Nederlandse benzinemarkt met Tango, de keten van onbemande benzinestations. Daarna richtten zij Route Mobiel op, waarmee de markt voor pechhulp in beweging kwam. Naast Schröder en Muller is internetondernemer Albert Akkermans de derde aandeelhouder en directielid van Bieden en Wonen. Akkermans bracht zijn ervaring met het internet in, bij de softwareontwikkeling van het online veilingsysteem.