ReclameReview: Marktplaats
Marktplaats claimt het grootste verse aanbod van auto’s met deze commercial.
Credits:
Creatie: René Verhagen (art) en Saskia Meijer (copy)(XXS)
Strategie: José Evers
Account: Manon Franken en Map van Arem
Productiemaatschappij: Czarevich
Regisseur: Marleen Jonkman
D.O.P.: Gabor Deak
Klant: Afke van de Klashorst, Remco Armee
Voor:
Als je een keiharde claim kunt waarmaken, dan moet je dat zeker communiceren. Het brede aanbod van auto’s wordt goed neergezet in deze commercial en er wordt vooral aandacht geschonken aan de persoonlijke achtergrond van elke autobezitter. Elke auto heeft een verhaal en dat geldt vooral voor de auto’s op Marktplaats. Mooi in beeld gebracht in 30 seconden.
Tegen:
Het komt op mij een beetje dubbel over dat Marktplaats de autodealer buitenspel probeert te zetten met dit filmpje, terwijl er heel veel dealers zijn die juist via Marktplaats hun auto’s verkopen. Maar goed, als die auto’s maar verkocht worden, dan zijn zowel Marktplaats als de dealer blij.
@ David: Ik snap je argument tegen niet helemaal. Ze zetten hiermee de autoverkoper toch niet buitenspel? De meeste autodealers hebben diezelfde auto te koop staan op Marktplaats, Autotrack, Autoscout, Autobytel etc.
Het zal verder dus niet boeien via welk online kanaal zij uiteindelijk hun auto verkopen…
@Pieter Bas: Wat ik bedoel is dat de commercial aangeeft dat je de auto van een oud vrouwtje nu ook echt bij een oud vrouwtje kunt kopen. Ook de andere autoverhalen gaan uit van de particulier die de auto verkoopt en niet van een dealer. Natuurlijk kunnen die auto’s uiteindelijk prima via Marktplaats verkocht worden. Waarschijnlijk laten ze dat bewust in het midden nu.
@Stijn: Ik zie dat Spotlighteffect op 17 september 2007 is begonnen met Ad Monday. Op MF loopt ReclameReview sinds 6 juni 2007. Wie is dan de follower? 😉
Het grootste aanbod is natuurlijk leuk voor de koper, alleen jammer voor de verkoper dat je auto binnen een uur naar pagina 23 is verhuisd…
Geïnspireerd door ‘Niets is zeker…zeker Delta Lloyd’?!
Boodschap wordt erg sterk gecommuniceerd maar ik heb niets met deze commercial.
marktplaats is toch wel meer dan alleen maar auto’s!
Geen onaardige commercial op zich.
Ik heb erop tegen dat hij wel heel veel lijkt op de reclames van Becel (voicover die spitsvondige tekst op rustige toon uitspreekt terwijl ‘verrassende’ plaatjes uit het dagelijks leven getoond worden).
Verder vraag ik me af of het grote aanbod onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie.
Nooit iemand opgevallen dat (bijna?) alle auto’s in die reclame van 1 merk zijn? zeker in het laatste deel zijn alleen citroens te zien.
@ Neeltje van Helvoort
Die oldtimer is toch echt een Alfa Romeo
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!