Kwart Nederlandse tv-kijkers heeft digitale aansluiting

13 maart 2008, 08:12

Digitale televisie blijft terrein winnen ten opzichte van de analoge variant. Eind 2007 had 26,3 procent van de Nederlandse televisiekijkers een digitale aansluiting, ten opzichte van 14,6 procent in 2006. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Telecompaper.

De stijging in het aantal digitale abonnementen kon in het laatste kwartaal van 2007 nipt de afname in het aantal analoge aansluitingen compenseren. Het aantal digitale aansluitingen groeide in deze periode met 5,4 procent tot 3,3 miljoen. Telecompaper verwacht dat de Nederlandse markt voor digitale televisie in het derde kwartaal van dit jaar de mijlpaal van de vier miljoen gebruikers haalt. De groei zal volgens het onderzoeksbureau onder meer worden gedreven door de aanhoudende inspanningen van telecombedrijf KPN om klanten te werven voor televisie via internet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jorn Jansen

    Wanneer zou de analoge variant verdwijnen?


    13 maart 2008 om 09:43
    Koen Roumen

    “Wanneer zou de analoge variant verdwijnen?”

    Zolang digitale decoders nog niet (grootschalig) worden ingebouwd in televisies kan dat nog wel even duren denk ik. Huishoudens met meerdere televisies zitten er nog niet op te wachten voor elke televisie een decoder aan te schaffen. Bij KPN kan dit al vrij voordelig, maar bedrijven als Essent en UPC laten je voor elke tweede of derde decoder de volle mep betalen. Op die manier blijft analoge televisie nog wel even bestaan.


    13 maart 2008 om 10:29
    Milkshake

    Vreemd is dat minstens twee andere onderzoeken eind vorig jaar beide kwamen tot een penetratie van digitale TV van 41%, dat lijkt realistischer dan de hier genoemde 26,3%. Ben wel benieuwd waar dat verschil vandaan komt.


    13 maart 2008 om 15:58
    venturo

    Milkshake, echte digitale aansluitingen.

    Koen, de switch-of, een zegen voor kabelaars komt bij een penetratie van pakweg 80% in zicht, Dan pas zal de overheid gaan duwen. Overigens niet voor elke variant digitale divisie heb je een settopbox nodig. Er komen , Philips Samsung sony, tvsets met browsers aan board.


    13 maart 2008 om 17:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!