AOL koopt social network Bebo voor 850 miljoen dollar

AOL koopt social network Bebo voor 850 miljoen dollar

AOL maakte vandaag bekend dat het in onderhandeling is met Bebo (Blog early, blog often). Met ongeveer 80

40 miljoen geregistreerde gebruikers is Bebo wereldwijd één van de meest populaire sociale netwerken. Alhoewel Bebo, net als MySpace en Facebook, van Amerikaanse afskomst is, is het vooral populair in landen als de UK, Ierland en Australie.

AOL koopt Bebo voor een bedrag van 850 miljoen dollar.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Dat is dus 10 dollar per gebruiker. Dus aannemende dat Bebo haar positie handhaaft, moet er per gebruiker minstens 10 dollar aan reclameinkomsten gegenereerd worden over drie jaar? klinkt mij als doable, afhankelijk van de intensiteit van gebruik.
    Goede prijs?
    Hyves dus 40 Mio dollar waard?

    geplaatst op
  • @Wilco. Hyves heeft ruim 6 miljoen gebruikers (dus ongeveer 1/13). Kom ik toch op 65 Mio uit. Not bad.

    Wellicht goed om eens na te gaan wat de waarde is van een gebruiker. Koop je voor 10 EUR aan Google Adwords gemiddeld 1 nieuwe aanmelding in? Lijkt me wel.

    geplaatst op
  • @Wilco, Joost: ik had iets te snel gelezen vanmiddag; AOL heeft na de koop van Bebo samen met AIM en ICQ (beide al in bezit van AOL) 80 miljoen geregistreerde gebruikers. Bebo zelf heeft 40 miljoen geregistreerde gebruikers. Daarmee komt de deal overeen met ruim 20 dollar per geregistreerde gebruiker (en zou Hyves met 6 miljoen geregistreerde gebruikers een waarde hebben van 120 miljoen dollar).

    Die 20 dollar per geregistreerde gebruiker is overigens vergelijkbaar met wat MySpace destijds kreeg voor haar gebruikers. MySpace werd destijds verkocht voor 580 miljoen dollar en had toen 21 miljoen geregistreerde gebruikers oftewel ca 28 dollar per gebruiker.

    geplaatst op
  • Wat ik dan weer interessant vind is dat je op , dus kan zien dat BeBo slechts 3.5m maandelijkse visitors heeft. Oftewel, minder dan 1/10 van de geregistreerde gebruikers bezoekt BeBo maandelijks.

    Kijk dan praten we niet meer over 20 dollar per “registered user” maar 200 dollar per “monthly visitor....”. Dat ga je niet terug verdienen met display advertising.

    Denk daar maar eens over na.

    geplaatst op
  • Welk bedrag per monthly visitor van dit soort zou je wel kunnen terugverdienen via advertising? De grondslag hiervan verandert jaarlijks volgens mij. Wat is jullie idee?

    geplaatst op
  • Persoonlijk zou ik advertentiedeel niet hoger dan 25% willen inzetten; ik heb hogere verwachtingen van leadgeneratie, sponsoring en andere inkomstenbronnen. Modellen die alleen zijn gebaseerd op advertentiemodellen zijn imho te riskant.

    geplaatst op
  • Eens met Marco. Dit is geen strategie obv advertising mag ik hopen.

    Echter, de social networks gaan wellicht te krampachtig om met authenticiteit, en de marketeers bij de merken zouden zich eens moeten verdiepen in het ontwerpen van nieuwe online values. Authenticiteit kan overruled worden met value. Ongeladen reclame heeft echter geen value, en dus kom je er als merk en uitgever niet mee weg,
    Wanneer de partijen elkaar in het midden vinden is dit bedrag dan ook niet hoog. Aardig voorbeeld is Converse dat autonoom een modelletje heeft bedacht. Dat is niet de manier denk ik, maar wel een signaal.
    http://www.vue-royale.nl/index.php/site/comments/converse_klanten_maken_reclame_voor_korting/

    geplaatst op
  • 2 jaar later en Bebo wordt voor minder dan 10 miljoen dollar van de hand gedaan:
    http://www.businessinsider.com/ouch-aol-only-getting-10-million-for-bebo-2010-6

    geplaatst op
  • En wat zat Michael Arrington van TechCrunch er gruwelijk naast:
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080624_wat_is_de_echte_waarde_van_sociale_netwerken/

    geplaatst op
  • Wat zou dat betekenen voor andere SM platformen?
    We zagen de potentie van Facebook toen zij hun platform open gingen stellen voor apps/widgets, daarna is het eigenlijk voor mij een beetje onbewust gegaan, maar wat een duidelijk gewonnen race als je de situatie nu bekijkt

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.