Marktonderzoekbedrijf TNS neemt webstatistieken leverancier Compete over voor een bedrag van minimaal 75 miljoen dollar. Via een zogenaamde ‘earn out’ constructie, die tot 2010 loopt, kan de overname nog eens 75 miljoen opleveren voor Compete. Compete verzamelt website statistieken door gebruik te maken van providers & ASP logs, toolbars en consumentenpanels. TNS is in Nederland bekend als TNS Nipo, een van de oudste marktonderzoekbedrijven van ons land.
Verkoop uit noodzaak?
Compete heeft sinds 2000 een slordige 43 miljoen dollar aan venture capital opgehaald. Tot de investeerders behoorden onder andere Charles River Ventures, Commonwealth Capital Partners, North Hill Ventures, Split Rock Partners en William Blair Capital Partners. De omzet van Compete groeide in 2007 met 50% naar 15 miljoen dollar. Het bedrijf draaide in 2007 echter met deze omzet nog steeds een verlies van van 4,5 miljoen dollar. Het lijkt er daarom ook sterk op dat de investeerders geld voor hun eieren hebben gekozen.
Compete bevindt zich in een overbevolkte markt waarin ook Alexa, Comscore en Quantcast opereren. Volgens eigen statistieken trekt de Compete website nagenoeg evenveel bezoekers als Alexa (727.000 versus 758.000), maar is Quantcast met 1,9 miljoen unieke bezoekers beduidend groter. Het beursgenoteerde Comscore heeft een marktwaarde van ongeveer 570 miljoen dollar, een waardering die veel hoger ligt dan het bedrag wat TNS nu voor Compete heeft betaald.
Synergie
TNS lijkt daarom ook spekkoper met deze acquisitie. Het bedrijf probeert al jaren haar productportfolio een hoger online gehalte te geven. Volgens David Lowden, CEO van TNS “helpt het onze klanten om het gedrag van internetgebruikers beter te begrijpen. Met de data van Compete Inc. krijgen we meer inzicht hoe consumenten aankijken tegen online merken”.
Volgens een bericht op de weblog van Compete is de overname een logische stap. “Door deze overname kunnen we wereldwijd onze clickstream data samenvoegen met de grote consumentenpanels van TNS, haar consumentenonderzoek faciliteiten en haar advertentiemetingen”. Compete zal een zelfstandig merk blijven binnen het netwerk van TNS. Het bedrijf denkt na de overname nieuwe producten te kunnen lanceren binnen het wereldwijde netwerk van TNS. De overname is volgens Compete ook een belangrijke katalysator voor nieuwe groei.
Of dit gaat lukken zal de toekomst leren. Door gebruik te maken van de wereldwijde consumentenpanels van TNS heeft Compete in ieder geval een forse ‘bleeder’ binnen het bedrijf gestelpt. Het in de lucht houden van grote consumentenpanels is een kostenpost die vele malen hoger ligt dan die van de meettechnologie.