NRC Handelsblad nu volledig op ePaper met iLiad

NRC Handelsblad nu volledig op ePaper met iLiad

{title}NRC Handelsblad verschijnt vanaf vandaag als eerste Nederlandse krant als ePaper digitaal op de iLiad, de eReader van iRex Technologies. De volledige krant is vanaf nu (let op: alleen voor abonnees, natuurlijk) inclusief alle katernen en bijlagen beschikbaar. De overeenkomst tussen PCM en Irex Technologies om met elkaar in zee te gaan met de ePaper werd al een jaar geleden getekend (zie: Tweakers).

Het persbericht kende een embargo tot 14.30 vandaag, want dan begint de presentatie van de eerste ePaper editie in Rotterdam. Bij Molblog, NRC en bij DC hadden ze daar niet zoveel boodschap aan. Zelf was ik wel benieuwd naar een wat meer uitgebreide reactie van uitgever Gert Jan Oelderik. Hieronder een interview met hem. ‘Wij realiseren ons dat we voorop lopen in de innovatiegolf van dit moment. Ook NRC Next gaat zeker volgen. Dat ligt helemaal in de lijn der verwachting.’

Met het ePaper abonnement ben je het eerste bij het nieuws: op doordeweekse dagen trek je de krant via Wifi (20 seconden) al om 15.00 binnen, op zaterdag kan dat al om 07.00. Dat scheelt, de papieren editie is er meestal pas om 17.00 en 09.00 (afhankelijk van woonplaats).

NRC zegt nadrukkelijk dat de beschikbaarheid van de ePaper slechts het begin is van een proces. ‘De lezers krijgen een belangrijke rol in de verdere ontwikkeling van ePaper. Via het gebruikersforum van de ePaper kunnen zij gewenste aanpassingen en opmerkingen doorgeven.’

Jak Boumans schreef hier op Marketingfacts al op 12 december 2006:

‘De iLiad [heeft] beperkte mogelijkheden voor interactief adverteren. De iLiad werkt anders dan een PDA. De elektriciteitsconsumptie van de iLiad is gerelateerd aan het omslaan van pagina’s. Bovendien wordt de interactiviteit gebruikt om te navigeren van een algemene pagina naar een specifiek artikel. Foto’s kunnen wel worden weergegeven, maar video niet. Dit beperkt wel de interactiviteit om bijv. animaties of advertgames te gebruiken. Wel zie ik mogelijkheden in het gebruik van de wi-fi faciliteit van de iLiad voor interactief adverteren (personificatie en de antwoordfaciliteit).’

De vraag is of NRC ook van plan is daar wat mee te gaan doen, interactief adverteren. De vraag is ook, het vergrijzende abonneebestand indachtig, wie van de lezers staat te trappelen om voor 500 euro zo’n digitale eReader aan te schaffen. Welke updates volgen er nog? Wat gaat dit betekenen voor de papieren krant en de oplage? Volgen de andere PCM-kranten snel? En de Next, verschijnt die ook binnenkort op de iLiad? Uitgever Gert Jan Oelderik van NRC Handelsblad legt uit.

De iLiad bestaat al bijna drie jaar. De Tijd in België testte al in 2006. Zijn jullie niet wat laat?

Oelderik: ‘Het apparaat bestaat inderdaad al twee jaar. Ja, we waren graag eerder geweest denk ik. Maar er zaten nog wel wat kinderziekten aan. Die zagen wij graag eerst verholpen. Nee, we hebben niet moeten leuren bij de top van PCM om dit te doen. Eigenlijk is het heel soepel gegaan.’

De meeste lezers van de broadsheet NRC zijn, schat ik, een eind boven de veertig. Staan ze te trappelen om de iLiad aan te schaffen voor 499 euro, denkt u?

‘Dat denk ik wel. Onze abonnees zijn voor een heel groot deel echte “early adopters”. Zij hadden de eerste mobiele telefoons. En wij waren in 1995 de eerste krant met een goed bezochte internetsite. De leeftijd van onze abonnees zegt niets over hun ambities en de wil om nieuwe dingen te doen. Ik verwacht er dus veel van. Ik denk dat het een welkome aanvulling is op de papieren krant. Zeker als je veel reist, of veel op vakantie gaat. We gaan ook onze boeken ontsluiten op deze manier.’ 

Wat verwachten jullie van het gebruikersforum?

‘Ik verwacht dat er veel zinnige opmerkingen komen over de navigatie en de vormgeving van de ePaper. Daar gaan wij zeker rekening mee houden. Het aardige aan het publiceren met de iLiad is dat je snel veel dingen kunt veranderen. Wij willen onze abonnees zo prettig mogelijk van informatie voorzien.’

Welke functies en mogelijkheden komen er nog bij, naast meerdere updates per dag?

‘Als het gaat om de hardware kan ik daar niet veel over zeggen. Dan moet je bij Hans Brons van Irex Technologies zijn. We gaan in ieder geval de boeken uit ons boekenfonds digitaal aanbieden. En ook NRC Next gaat zeker volgen. Dat ligt helemaal in de lijn der verwachting. Maar: hoe ver wil je vooruit kijken? De allereerste iPod was ook dik en zwaar. En nu is er een video iPod. Op de iLiad zal vast binnen niet al te lange tijd een kleurenscherm komen te zitten.’

Jullie willen ‘ervaring opdoen met het digitaal ontsluiten van content’. Wat gaat dat betekenen voor de oplage van de papieren editie? Hoe kijkt u eigenlijk aan tegen het concept van ‘gratis’?

‘Er zijn in totaal zo’n 280.000 Nederlanders die geld betalen voor de content die NRC Handelsblad en NRC Next publiceren. Daar hebben ze hun redenen voor. Wij denken dat die redenen alleen maar zullen toenemen. Als iets gratis is, kun je er namelijk geen rechten aan ontleden. Er zit geen garantie op. Die geven wij wel.

‘Wij maken geen onderscheid in oplage. Digitaal, web of print, dat maakt niet uit. Er is een bepaalde abonneeoplage, en ik denk dat die zal stijgen. Ook omdat we losse ePaper-abonnementen gaan verkopen.

‘Wat mij betreft moet je dit initiatief zien als complementair voor de papieren krant. Net zoals onze webeditie complementair is. Mensen die hun papieren abonnement opzeggen en een webabonnement nemen? Dat zijn echt fractionele aantallen.’

Maken jullie ook gebruik van nieuwe advertentiemodellen op de ePaper-versie van NRC? Gaan jullie interactief adverteren?

‘Je kunt er een aantal kanten mee op. Twee zijn behoorlijk voor de hand liggend. Je kunt voor een editie afspreken: alle advertenties op de ePaper zijn van één adverteerder. Of je zou het op de reguliere manier kunnen doen, zoals dat in de papieren krant gebeurt.

‘Maar wat ook zou kunnen is dat abonnees een profiel willen aanmaken waarin ze bijvoorbeeld aangeven alleen advertenties van financiële dienstverleners te willen zien.’

Dat zóu allemaal kunnen. Maar wat gaan jullie dóen?

‘We gaan deze mogelijkheden uittesten. En we gaan kijken hoe we die gaan implementeren. Ook hierover willen we graag in discussie gaan met lezers en adverteerders.

‘Onze visie vanuit de uitgeverij is: onze abonnees ergeren zich niet aan advertenties. Het fenomeen bereik wordt steeds minder belangrijk voor adverteerders. Ze kunnen overal met hagel schieten. Maar het wapen van bereik wordt daarmee bot.’

Denkt u dat andere kranten snel zullen volgen?

‘Ik heb jaren bij Apple gewerkt, de introductie van de iPod en de iMac meegemaakt. We konden toen het succes van deze producten ook niet voorspellen. Er valt geen peil op te trekken, het kan alle kanten op.

‘Wij realiseren ons dat we voorop lopen in de innovatiegolf van dit moment. Ik denk dat er over twee jaar veel meer mogelijkheden zijn voor ePaper. Wij hebben nu de technologie ontwikkeld om volledig geautomatiseerd de krant te publiceren. Wij wachten rustig af wat er komen gaat op technologiegebied.’

De Volkskrant tekende ook mee in de overeenkomst. Wat gaan zij doen?

‘Bel Rob Haans (uitgever van De Volkskrant, MvdB). Daar kan ik niets over zeggen.’

 

 

 


Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Hulde voor dit initiatief. Eerste reactie is dat de hoge hardware kosten succes in de weg staan maar alle credits naar NRC dat ze het aandurven

    geplaatst op
  • Embargo? Dan moet dat wel vermeld worden. Daar was geen sprake van in het persbericht
    'APS: NRC Handelsblad als eerste Nederlandse krant op elektronisch papier
    Woensdag, 05 maart 2008 / 18:42
    Dit is een origineel persbericht.'

    geplaatst op
  • @Kari-Anne: Interessant.

    "PERSBERICHT

    Rotterdam, 6 maart 2008

    {persbericht onder embargo tot donderdag 6 maart 2008 14.30 uur}

    NRC Handelsblad als eerste Nederlandse krant op elektronisch papier

    NRC Handelsblad verschijnt vanaf vandaag (donderdag 6 maart 2008) als eerste Nederlandse krant voortaan ook dagelijks op elektronisch papier. Als ePaper is de volledige krant, inclusief alle katernen en bijlagen, nu op elke locatie (in binnen- en buitenland) en op elk tijdstip beschikbaar voor abonnees die in het bezit zijn van een iLiad eReader."

    geplaatst op
  • En nu maar hopen dat de hardware blijft werken. Ik ben inmiddels aan mijn 3de iLiad toe, de eerste 2 liepen steeds vast ( keurig omgewisseld door de leverancier, dat wel) ...wordt vervolgd!

    geplaatst op
  • @Ronald: En de derde? Hoe bevalt ie? Wat lees je er zoal op? Boeken?

    geplaatst op
  • NRC is met deze ervaring misschien next. Goed nieuws.

    geplaatst op
  • @Matthijs: die derde heb ik net deze week weer ontvangen, dus dit weekend zullen we het gaan zien. Ik had tot nu toe wat zaken gedownload van Selexz en 1 boek, maar na 2 kliks liep het apparaat vast. Dus erg veel plezier heb ik er, tot nu toe, nog niet van gehad, maar laten we hopen dat eea is opgelost. Ik meld me na het weekend wel weer...

    geplaatst op
  • Leuk apparaat, leuke dienst, goed initiatief.
    maar EUR 499???

    geplaatst op
  • @Ronald: Neem je ook een abonnement op NRC? Volgens mij gaan ze ook aparte ePaper-abonnementen aanbieden. Of doen ze dat al?

    geplaatst op
  • Ik heb ook een iLiad, gebruik het nu voornamelijk voor het lezen van boeken en PDF (whitepapers etc)
    Hoop dat NRC Next snel volgt, heb een NRC Next abonnement en ga geen 190,- extra per jar betalen voor extra digitale editie.

    geplaatst op
  • wel raar dat je 500 e voor de hardware betaalt en ook nog abonnementskosten hebt. dan doet de telecom branche het toch een stuk slimmer

    geplaatst op
  • trouwens, aan alle iLiad gebruikers, waar gebruiken jullie m het meest, op een vaste plek of mobiel?

    geplaatst op
  • Nou, het (3de) apparaat werkt nu wel goed. Ik heb gisteren op weg met de trein naar Maastricht, waar ik een gastcollege gaf op de Hogere Hotel school, een aantal zaken ongestoord en zonder haperingen kunnen lezen.
    Nu moet ik nog uitvogelen hoe je aantekeningen kunt maken terwijl je leest en dan ben ik helemaal happy.
    De reader, althans is de bedoeling, gebruik ik vooral veel onderweg om een aantal pdf's, documenten, rapporten etc. eens "rustig" te lezen..

    geplaatst op
  • Inmiddels zijn we 4 maanden verder en is duidelijk dat het NRC een halfbakken en slecht getest produkt op de markt gezet heeft. De belangstelling is verrassend groot, er zijn meer dan 1100 abonnementen verkocht. De kinderziektes zijn echter nog lang niet afgelopen, op 6 maart niet en nu niet. Blijkens het (door het NRC zorgvuldig besloten gehouden) gebruikersforum komen veel abonnees bedrogen uit. De eerste maanden ontbraken bijvoorbeeld de wekelijkse bijlagen. Nog steeds zijn regelmatig hele artikelen (tot zelfs bijlagen) onleesbaar.

    De ePaper wordt geproduceerd door de verschillende artikelen uit een pdf van de papieren krant te extraheren en de platte tekst die je dan krijgt wordt automatisch opnieuw opgemaakt. Die extractie verloopt niet altijd goed omdat het moeilijk is in een pdf te herkennen wat bij welk artikel hoort en regelmatig worden hele artikelen 'gehusseld'. Die bestaan dan bijvoorbeeld uit zinnen die in de papieren krant een regel over de volle paginabreedte (dus over verschillende kolommen) vormen. Het blijkt ook moeilijk de platte tekst automatisch op te maken (waardoor er bijvoorbeeld in de ePaper geen typografische verschil is tussen de redactionele informatie en de tekst van een artikel). Titels ontbreken, sommige ePaper artikelen bestaan uit verschillende korte papieren artikelen die zonder enige typografie tot een grote brei aaneengeregen zijn.

    Bovendien maakt de iLiad de belofte dat het NRC voortaan overal verschijnt waar u verschijnt bepaald niet waar. De wifi-ondersteuning is zeer gebrekkig en werkt alleen als je een directe verbinding met een router kunt leggen. De krant kan niet opgehaald worden via hotspots en meestal ook niet via bedrijfsnetwerken. Het NRC voelt zich niet geroepen haar belofte na te komen en legt de zwarte piet bij iRex. Een voorstel van de gebruikers om te probleem op te lossen door een downloadstek op te zetten werd afgewezen omdat dit een 'te grote klus' zou zijn.

    Voor goede informatie: http://wiki.mobileread.com/wiki/NRC_ePaper
    Voor mijn eigen ervaringen: http://www.xs4all.nl/~morepork/ePaper.html

    geplaatst op
  • @Arno: dank voor het delen van je ervaring. Zal binnenkort eens contact opnemen met NRC om hen een reactie te vragen. Kan me niet voorstellen dat NRC het er bij laat zitten.

    geplaatst op
  • Na meer dan een jaar ePaper zijn de kinderziekten nog steeds niet opgelost. Kijk bijvoorbeeld eens naar het volgende artikel uit de krant van afgelopen zaterdag (die overigens pas om 12 uur beschikbaar was, de papieren krant lag toen allang in de bus):



    Of lees de door een abonnee gemaakte kopie van het angstvallig besloten gehouden gebruikersforum:

    http://www.niemantsverdriet.nl/nrc2iliad/forum/

    Het NRC zwijgt als het graf .......

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.