Wat bepaalt de innovativiteit van een organisatie?

4 maart 2008, 07:23

Wat bepaalt de innovativiteit van een organisatie?Innovatie is van levensbelang om in een sterk concurrerende markt te kunnen overleven en groei te kunnen bevorderen. Van het aanpassen van bestaande producten, diensten en processen tot aan het ontwikkelen van compleet nieuwe business modellen: structurele innovatie onderscheidt de succesvolle bedrijven van de verliezers. Maar wat maakt een organisatie innovatief? En waarom behoren bedrijven als Apple, Google en Toyota tot de top van meest innovatieve bedrijven?

Business Week deed vorig jaar in samenwerking met BCG onderzoek naar hoe bedrijven innoveren en wat de top-50 van meest innovatieve bedrijven succesvol maakt. Tijdens het onderzoek zijn wereldwijd 2.468 senior executives gevraagd over hoe bedrijven innoveren. Uit het onderzoekt komt een aantal factoren naar voren die van invloed zijn op de innovativiteit van een organisatie.

Top innovatieve bedrijven weten alles van de klant{title}

Er zijn veel organisaties die incidenteel of in een specifieke business innoveren. Er zijn echter weinig bedrijven te vinden die innovatie verankeren in hun organisatie en continu bezig zijn om hun diensten, producten, processen en business modellen te verbeteren. Organisaties bij wie innovatie tot een integraal onderdeel van hun activiteiten is geworden, hebben vaak een zeer uitgebreide kennis van de klant en zijn behoefte.

Veelgebruikt voorbeeld hiervan is Apple. Nog voordat de consument het zelf weet, heeft Apple scherp waar de consument op zit te wachten. Daarnaast beheersen ze het ontwikkelen van functionele en mooie en superieure producten als geen ander. Ook lukt het Apple ‘gewone’ producten te veranderen in gadgets die iedereen wil hebben en worden bijna alle producten die Apple uitbrengt, van Mac tot iPod en iPhone, een hit.

Ook wordt Microsoft genoemd als organisatie die continu blijft innoveren. Dit bereikt zij onder andere door de continue stroom van nieuwe producten zoals de introductie van Zune en Vista, en haar continue zoektocht naar de behoeftes van gebruikers om op basis daarvan IT-oplossingen te kunnen leveren.

Innovatieve bedrijven hebben visie

Organisaties die innovatief zijn ontwikkelen een duidelijke toekomstvisie, en anticiperen hierop door met vooruitstrevende oplossingen te komen voor hun klanten.

Zo ook Toyota: het bedrijf houdt trends zoals green thinking continu in de gaten en anticipeerde op de vraag naar hybride voertuigen voordat de concurrentie dit deed. Hierdoor kon Toyota besluiten om stevig te investeren in de technologie. En in ruil voor het inleveren van opbrengsten op de korte termijn is het Toyota met bijvoorbeeld de Toyota Prius gelukt om door haar visie de markt op de langere termijn te domineren.

Een bedrijfscultuur die innovatie stimuleert is belangrijk

Om innovaties te laten slagen, moet de bedrijfscultuur innovatie ook daadwerkelijk ondersteunen.

Zo laat Apple zien dat zij enorm goed is om innovaties snel op de markt te brengen, en Apple is ook continu bezig om te vernieuwen. En dit is niet in de laatste plaats te danken aan Steve Jobs, die continu bezig is om innovatietrends voor te zijn of zelfs op te starten en innovatie in de cultuur van Apple probeert te verankeren.

{title}

Ook de cultuur van Google blijft bewonderenswaardig: gratis massages, flexibele werktijden, het stimuleren van creativiteit en experimenteren en het platter maken van de organisatiestructuur, allen met als doel innovatie aan te moedigen.

Veel bedrijven missen innovatiesnelheid

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven innovatie erg belangrijk vinden en ook meer investeren in innovatie in vergelijking met voorgaande jaren. Toch is een groot deel van de organisaties niet tevreden over het rendement van hun innovaties.

Interessant is dat 57% van de ondervraagde bedrijven hun organisatiecultuur als bovengemiddeld beschouwt als het aankomt op het stimuleren van innovatie, maar een risicomijdende cultuur een van de belangrijkste barrières vormt voor het verhogen van de ROI van innovaties. Daarnaast blijken hierdoor de meeste innovaties gedaan te worden door veranderingen in bestaande diensten en producten aan te brengen, terwijl het ontwikkelen van nieuwe producten voor bestaande klanten als belangrijkste vorm van innovatie wordt gezien.

Resultaten in Innovation 2007 rapport

Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen innovatie. Wat bepaalt volgens jullie de innovativiteit van bedrijven uit de top-50, en wat vinden jullie de meest innovatieve bedrijven? En hoe gaan jullie om met de genoemde problemen/voorwaarden voor innovatie?

Businessweek en BCG hebben het Innovation 2007 rapport met meer resultaten via hun site beschikbaar gesteld.

Martijn Staal
Online strateeg bij -

Categorie
Tags

8 Reacties

    Eric van Eldik

    Innovatie is er in veel verschillende vormen, hoewel ik denk dat innovatie nooit gemakkelijk is, valt google bij mij toch het meest op.

    Zij weten het te presteren hun innovaties (voor een groot deel) gratis beschikbaar te stellen aan het bedrijfsleven en consumenten. Ze hebben gekeken hoe ze indirect geld kunnen verdienen met hun innovaties. Dit soort initiatieven vind ik geweldig, ze durven verder te denken.

    Als ik kijk naar innovatie zijn ze (in mijn mening) grof weg in twee delen te onderscheiden:

    -Innovatie als product of service, met als doel direct inkomsten te generen(Iphone,Vista,ect etc)

    -Innovatie als reclame en klantenbinding, met als doel indirect inkomsten te generen(google analytics, Microsoft SkyDrive, etc etc)


    4 maart 2008 om 08:26
    Maikel

    Wat de meest innovatieve bedrijfen kenmerkt in het moment waarop zij met een nieuwe innovatie komen. Het is niet zo dat een I-pod de eerste was met deze technologie, ook niet de eerste die aan gebruiksvriendelijkheid werkte, maar wel de eerste die de alle componenten samenvoegde op het juiste moment.

    Innovatie, zo leerde ik onlangs bij een seminar aan de Wharton university heeft vooral ook te maken met het moment van inzetten. Technologisch is er vaak al veel meer mogelijk dan wat de meeste mensen voor mogelijk houden. Het gaat er dan ook voornameliijk om de innovaties klaar te hebben wanneer de consument daar om zal gaan vragen.

    Een kenmerk waar vaak niet bij stilgestaan wordt is dat direct inzetten wat technissh mogelijk is, vaak zal leiden tot problemen aangezien je als bedrijf grote kosten maakt, maar die er niet uithaalt als de consument nog niet toe is aan jou product. Neem hierbij het voorbeel van een mp3 speler als de I-pod die werd gelanceerd toen men nog geen muziek op de pc had staan. Geen succes dus, want er was nog geen vraag.


    4 maart 2008 om 09:20
    Thomas Sanders

    Bij innovatie moeten we niet altijd kijken naar de grote voorbeelden zoals ipod e.d. maar ook naar de kleine dingen die een organisatie kunnen verbeteren. Hoe maken we ingewikkelde procedures simpel? Hoe vertalen we de bedrijfsfilosofie naar alles wat we doen (wat je bij google en apple duidelijk terug ziet komen).


    4 maart 2008 om 09:39
    martijnstaal

    @ Maikel: klopt, timing is zeker belangrijk. Je moet goed rekening houden met de fase van het product, en de verschillende behoeftes per soort gebruiker. Early adopters kunnen veel beter omgaan met technologisch complexere producten en zijn bereid hiervoor te betalen, terwijl voor het grote publiek andere motieven gelden. Wat dat betreft hebben deze bedrijven daar een extreem goede voelspriet voor.

    @ Thomas, hier ben ik het mee eens. Innovatie is zeker niet alleen nieuwe producten op nieuwe markten zetten, maar ook bestaande producten en processen verbeteren. Maar ik denk dat vanwege het grotere risico en de impact op bestaande industrie dat de eerstgenoemde vorm van innovatie het meeste aandacht krijgt, ook in het rapport van Business Week en BCG.

    Hierdoor wordt deze vorm van innovatie ook door veel bedrijven gemeden, en worden de meeste innovaties gedaan in bestaande producten voor bestaande klanten.


    4 maart 2008 om 10:15
    Bart Suichies

    Innovatie is zeker niet alleen nieuwe producten op nieuwe markten zetten, maar ook bestaande producten en processen verbeteren.

    Innovatie, zo leerde ik onlangs bij een seminar aan de Wharton university heeft vooral ook te maken met het moment van inzetten.

    Als ik kijk naar innovatie zijn ze (in mijn mening) grof weg in twee delen te onderscheiden:

    -Innovatie als product of service, met als doel direct inkomsten te generen(Iphone,Vista,ect etc)

    -Innovatie als reclame en klantenbinding, met als doel indirect inkomsten te generen(google analytics, Microsoft SkyDrive, etc etc)

    Hét grote verschil tussen structureel innovatief kunnen zijn (3m, google, toyota, apple, etc) en worstelen met innovatie (90% van de bedrijven, geillustreerd door bovenstaande quotes) heeft imho te maken met het uitgangspunt dat je neemt. Echt structurele innovatieve organisaties beantwoorden met hun diensten/producten altijd de ‘waarom-vraag’ (purpose driven innovation). De rest blijft meestal steken in het beantwoorden van het ‘wat’ (productontwikkeling).


    4 maart 2008 om 11:17
    karel

    Innovatie geeft een kick.

    Toch is innovatie niet alleen de vernieuwing, maar eerder een concept met zo veel mogelijk elementen die aan een behoefte voldoen. Een goede innovator creëert ook deze behoefte en geeft er tegelijk ook antwoord op. Goede innovatie is dus ook erg afhankelijk van goede maketing.


    25 oktober 2010 om 23:04
    martijnstaal

    @Karel het klopt zeker dat innovatie en marketing steeds meer met elkaar verweven zijn. Want succesvolle marketing leidt doorgaans eerder tot eerdere marketing en vice versa. En daarbij kunnen ‘oude’ bekende concepten waar een nieuwe toepassing voor wordt gevonden bijvoorbeeld toch ook heel innovatief zijn. Zo is bijv. ook SMS ontstaan.


    26 oktober 2010 om 04:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!