Stand van zaken rondom Location Bases services maart 2008

29 februari 2008, 09:40

6 maanden geleden schreef ik een artikel over de stand van zaken rondom Location Based Services . Inmiddels zijn we weer 6 maanden verder en is het tijd voor een update. In het artikel stond nog dat er eind 2007 meer duidelijk zou worden over het vervolg. Ook is het tijd voor de publicatie van een nieuwe ranglijst van partijen die meedoen aan de pilot. Net als jullie ben ik benieuwd naar de huidige stand van zaken en daarom heb ik Wendelien van den Hoek van KPN en Paul Brackel van OMI gevraagd om meer informatie.

Nieuwe ranglijst WAP KPN/Hi

KPN rankt de Content Partners ongeveer om de paar maanden aan de hand van wie de meeste LBS abonnementen heeft afgenomen. 28 februari 2008 heeft de ranking weer plaatsgevonden.

1. (3) 9292ov

2. (1) Weathernews

3. (2) Meteo Consult

4. (4) De telefoongids

5. (5) ANWB

6. (8) Routenet

7. (6) Funda

8. (9) HotEscort.nl

9. (7) De Bedrijvengids

10. (10) Misdaadkaart.nl

11. (11) theAgenda.nl

12. (12) ifriends

13. (13) Taxi

14. (14) ihotels

15. (15) Autozine

16. (16) World Tunes

17. (17) GayEscort

18. (-) Nieuwskaart.nl

Wat opvalt als je de cijfers met de ranglijst van 27 augustus 2007 vergelijkt is dat de volgorde van de dienstaanbieders bijna onveranderd is. Gebruikers hebben hun keuze blijkbaar weinig veranderd. De belangrijkste verschuivingen hebben betrekking op aanbieders van mobiliteitsinformatie: Routenet stijgt door naar plaats 6 en 9292ov heeft de weersinformatie van de eerste plaats verstoten.

Vervolg

Inmiddels is bij KPN duidelijk dat LBS niet stopt. LBS zal in de toekomst via de KPN Wholesale & Operations afdeling worden vermarkt aan derde partijen. Hoe de content partijen hierin passen wordt momenteel onderzocht. Ook praat KPN met andere partijen (OMI en andere telecomproviders) om LBS meer gemeengoed te laten worden. Het OMI heeft LBS sinds kort ondergebracht in hun cluster TRUST. Het Cluster TRUST staat onder leiding van Jeroen Kaandorp, Content manager mobiel internet bij KPN. De kick-off was op 5 februari 2008. Hieruit is gebleken dat Vodafone en T Mobile geen interesse hebben om LBS aan gebruikers aan te bieden, aldus Paul Brackel (voorzitter OMI). OMI gebruikt het Industry Code of Practice for the use of mobile phone technology to provide passive Location services in the UK als startpunt.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Raimo

    Dus KPN staat er alleen in dus? Ik dacht dat Vodafone nog een twijfelaartje was?

    Das erg jammer…


    29 februari 2008 om 12:18
    Maarten Voorhoeve

    Ik heb met Vodafone gesproken over LBS. Ze hebben een LBS server in hun netwerk hangen. Iets met een deal met de overheid waar dat een vereiste was. Echter, er zit geen autorisatieschil omheen. Ze moeten een ton denken ze investeren om dat te bouwen (over de duim). Ze zeiden (zeg begin 2008) dat als er partijen met voldoende volume waren, die ook zelf wilde investeren (lekker goedkoop voor Vodafone) dat ze misschien belangstelling zouden hebben. Ze kunnen het wel, maar willen het niet.


    24 september 2008 om 16:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!