• Usability & design
    wordt gesponsord door

Google test met gekleurde advertenties aan de rechterkant

Google test met gekleurde advertenties aan de rechterkant

Google kleurt advertenties geel…

Google is continu aan het testen met haar SERPS (Search Engine Results Page) om de zoekresultaten op de best mogelijke manier te presenteren aan haar gebruikers. Zo veranderde Google vorig jaar nog de kleur van de premium advertenties van blauw naar geel.

Wouter Theijsmeijer (www.ematters.nl) kwam vandaag een test tegen waarbij Google de gesponsorde koppelingen aan de rechter kant van de pagina ook met een gele achtergrondkleur (i.p.v. gewoon wit) toonde.

Hoewel Google praktisch nooit de redenen van wijzigingen of tests deelt zal het doel ongetwijfeld het laten toenemen van de kliks op de niet-premium advertenties zijn. Nu is dit vanuit Search Advertising perspectief volgens mij zowel positief als negatief. Positief omdat er meer kliks te halen zijn en mogelijk negatief omdat de CPC omhoog gestuwd kan worden door een toename van de Quality Score van de adverteerders met lagere posities. Het maakt het in ieder geval voor gebruikers duidelijker dat er twee vormen van zoekresultaten zijn. Ik ben in eerste instantie gematigd positief.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Ik heb zelf sterk het idee dat Google vooral bezig is de omzet en winst nog verder te maximaliseren. De reclamecampagnes, video experimenten en deze methodes om meer nadruk op advertenties te leggen zijn voor mij signalen die duiden op maatregelen tegen de vervlakking van de groei van Google. Het is namelijk erg gevaarlijk als Google keihard tegen een winst/omzet plafond aan zou knallen. Beleggers kunnen dan teleurgesteld raken met als gevolg dat het aandeel Google flink zal dalen met alle gevolgen van dien.

    geplaatst op
  • Jeetje, Google test lichtgeel ipv van wit.

    geplaatst op
  • Leuk dat ze regelmatig aan het testen zijn David maar is er ook iets bekend over de resultaten van dit soort testen? Wat is het effect van deze kleurwijzigingen op de conversie? Deelt Google deze resultaten ook met de markt? Zijn er andere studie waaruit blijkt wat het effect is? Maw, wat heb ik hier als online marketeer nu aan?

    geplaatst op
  • Uit gebruikers oogpunt vind ik het extra geel op de google site helemaal niks. Google staat bekend om de eenvoud. Door meer kleur toe te voegen krijg je steeds meer het kerstboom-effect. Dwz, afgeleid worden van waar het werkelijk om draait (de zoekresultaten).

    Dit is misschien leuk voor de omzet, de advertenties vallen immers meer op, maar het wordt zo niet functioneler/gebruiksvriendelijker -> ik denk zelfs dat deze punten hiermee verslechteren

    geplaatst op
  • @Marco: Google zal hier geen uitspraak over doen, die zullen zeggen dat het goed is voor de adverteerders en gebruikers. De vorige keer dat ze de premiums van kleur hebben veranderd hebben we het wel getest, maar daar kwam weinig schokkends uit:
    Impact AdWords wijzigingen valt tegen

    geplaatst op
  • Nu nog een advanced setting in google: if div.background-color = yellow then display:none :p

    Ik ben persoonlijk ook geen fan van al die kleurtjes, maar aan de andere kant zie je op een goedkope TFT TN monitor de kleur amper. Toch begint het vergeleken met Google uit pak en beet het jaar 2000 een beetje onoverzichtelijker te worden.

    geplaatst op
  • Zolang de adwords resultaten nog gewoon een witte achtergrond houden ga ik ervan uit dat de testen die Google doet niet positief uitvallen. Verder geef ik Google groot gelijk dat er getest wordt met kleurstelling. Bij negatief effect zal niet op invoering worden over gegaan en bij positief effect wel. Stel dat er een positief effect is moet dat mede door bezoekers een positief effect zijn, dus voorzie ik hierin niet zoveel problemen voor Google zelf.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.