Google wijzigt algoritme voor Premium Ad posities

10 augustus 2007, 07:05

De meest in het oogspringende advertentieruimte in Google is ongetwijfeld die voor de topadvertenties (Premium Ads). Deze posities zijn echter alleen weggelegd voor advertenties die een aanmerkelijk hogere kwaliteit hebben dan die van concurrenten. Om dit te bepalen hanteert Google een formule waarin de Quality Score en de werkelijke Cost Per Click (CPC) de belangrijkste componenten zijn. Let wel: de werkelijke CPC, dus de CPC die de adverteerder moet betalen. Google heeft bedacht dat dit laatste niet geheel eerlijk is en gaat daarom de werkelijke CPC vervangen door de maximum CPC, dus de CPC die door de adverteerder wordt geboden. Reden?

Omdat de werkelijke CPC mede wordt bepaald door het biedgedrag van anderen, hebben adverteerders nu (te) weinig invloed op het behalen van premium posities. Een voorbeeld om één en ander te verduidelijken. Stel: je hebt een bepaalde advertentie met een kwaliteit van 1 en je biedt 60 cent per click. Google heeft bepaald dat je voor het behalen van een premium positie met jouw advertentie 50 cent moet betalen. Nu het probleem : de adverteerder onder jou biedt maximaal 40 cent. Doordat je bij Google 1 cent meer betaalt dan je directe concurrent, kom jij nooit aan de 50 cent grens van Google.

In de nieuwe situatie kijkt Google naar je bod van 50 cent en dus wordt je in dit geval beloond met een positie als topadvertentie.

De vraag is nu natuurlijk wat dit voor gevolgen zal gaan hebben. Google verwacht dat er weinig zal veranderen, maar ik heb daarover zo mijn twijfels. Er zal naar mijn mening meer concurrentie komen op de premium posities en daarmee zal het niet goedkoper worden. Conclusie: een goede zet van en voor Google? Binnen nu en een aantal weken zullen we het zien.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

6 Reacties

    wesseling

    Gevolg: meer invulling van de topposities, daardoor meer advertentiekliks (waaronder veel verschuiving van organisch naar paid bij dubbele aanwezigheid) en daardoor meer omzet voor Google. Inderdaad niet eerlijk. Mensen die veel willen betalen zouden ook veel kliks moeten krijgen, soort van bijdraaien van het feit dat je als Google eigenlijk die advertenties wilt laten zien die het meeste per view opleveren (niet eerlijk dus voor de omzet van Google…). Ik ben benieuwd of hierdoor verschuivingen plaatsvinden in het klikgedrag door de Google gebuikers.


    10 augustus 2007 om 07:16
    RomanoJennekens

    Dit dwingt adverteerders wel om (nog beter) na te denken over hun CPC, immers hoe hoger je je maximum CPC instelt, hoe meer je beloont zal worden met een toppositie. Veel adverteerders hebben nu een CPC ingesteld van (bijvoorbeeld) 50 cent maar weten uit ervaring dat ze nooit meer betalen dan 35 cent. Nu zullen ze die 50 cent waarschijnlijk wel moeten betalen wanneer ze een click krijgen vanuit een toppositie.

    Misschien heeft Google geanalyseerd dat veel adverteerders een maximum bod hebben ingesteld van (bijvoorbeeld) 50 cent en een dagbudget van 1000 euro. Adverteerders willen dit geld wel besteden aan Adwords maar door bijvoorbeeld het zoekvolume in hun markt krijgen ze dit niet op en hebben ze op het eind van de dag nog 400 euro ‘over’. Door nu van een minimumbod uit te gaan worden adverteerders ‘beter’ geholpen om hun dagbudget te spenderen.


    10 augustus 2007 om 08:06
    martinm

    of je gaat nu gewoon heel slim inzetten op positie4 (dus bovenaan de SERP pagina rechterkant)… De CTR daar is ook goed te noemen en je blijft dan zelf uit de schaduw van de biedoorlog om de top3 posities? 🙂


    10 augustus 2007 om 08:44
    David van Dam

    @Ton

    Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik denk echter niet dat er ineens veel meer premium ads zullen zijn, maar dat de concurrentie op zoekwoorden waar nu al premium posities zijn groter zal worden. De invloed op het klikgedrag van gebruikers zal in dat geval gering zijn.

    @anderen

    Het principe van 1 cent meer betalen dan je directe concurrent gaat natuurlijk niet wijzigen. Ik ben alleen bang dat door te kijken naar de geboden CPC ook de werkelijke CPC’s zullen gaan stijgen voor de top 3. In dat geval kan plek 4 inderdaad extra interessant worden. Ik denk wel dat het om een tijdelijk effect gaat, want uiteindelijk draait het toch om de ROI.


    10 augustus 2007 om 10:04
    Tim de Vrind

    Deze maatregel is een goede stimulans om nog meer niche en gesegementeerd te gaan denken en handelen. Zoek de keywords voor jou producten/merk waar nog minder concurrentie zit.

    Eens met Martin dat pos 4 ook prima respondeert/converteert.


    10 augustus 2007 om 10:45
    Wouter Theijsmeijer

    Het belangrijkste verschil is dat, je nu zeker weet dat je, als je bod verhoogt meer kans hebt op een hogere positie. Voor de rest zal het naar mij mening niet zoveel uitmaken. Uiteindelijk heb je toch een goede quality score nodig om hoger in de resultaten te komen zonder dat je een absurd hoger bod doet.

    De eerste positie aan de rechter kant (eerder positie 4 genoemd) is leuk om naar te streven, net als de laatste positie aan de rechterkant trouwens. Echter dit is niet realistisch, omdat je nooit weet hoeveel premium ads google per zoekopdracht laat zien; 0, 1, 2 of 3? En het gebeurt natuurlijk ook regelmatig dat adverteerder niet zijn te zien, omdat het budget niet toerijkend is. Verder spelen zaken als exacte en brede status van een zoekwoord ook nog mee. Met andere worden heb je met een gemiddelde positie van 4 een hoge ctr omdat je op vier staat of omdat je dan waarschijnlijk ook wel eens een premium ad bent?


    10 augustus 2007 om 17:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!