Blogview: web-log.nl

Blogview: web-log.nl

Eind 2005 zijn we op Marketingfacts gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland stonden met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. In november 2006 hebben we deze serie herhaald om de trend te kunnen schetsen. Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder, bestaan weblogs nog steeds, maar is het duidelijk dat bloggen de mediahype voorbij is. Aardig moment om de serie interviews nog eens te herhalen en te kijken waar we nu staan.

Vandaag een kort interview met Frans Jan Boon die de functie van Michiel Houben binnen ilse media heeft overgenomen en verantwoordelijk is voor web-log.nl. We spraken eerder met Houben over web-log.nl in november 2005 en november 2006.

Kun je kort aangeven waar jullie nu staan met web-log.nl?

Web-log.nl groeit nog steeds, zowel in aantal gebruikers (ruim 200.000 actieve webloggers) als in bezoekers. Web-log.nl is gestegen van de 14e naar de 8e plaats in STIR, waarmee web-log.nl nu tot de top-10 van Nederlands best bezochte websites behoort. Daarnaast hebben we zojuist de mogelijkheden van web-log.nl flink uitgebreid (zie ook persbericht) waardoor bloggen bij web-log.nl nog leuker is geworden.

Heb jullie de doelstellingen gehaald die destijds hebt gesteld?

De doelstellingen die wij eerder hebben gesteld, hebben we behaald.

Wat waren de hoogtepunten?

Naast de groei van web-log.nl is dit de introductie van diverse nieuwe weblog mogelijkheden, widgets en thema’s waarmee we niet alleen de ‘hardcore’ blogger aanspreken maar ook mainstream doelgroepen zoals babybloggers en vakantievierders. Verder de introductie van web-log.nl mobiel, waarmee alle web-log.nl blogs ook geoptimaliseerd zijn voor bezoek vanaf een mobiele telefoon of pda, en de introductie van nieuwe commerciële proposities waardoor ook de financiële resultaten van web-log.nl sterk gestegen zijn.

Wat is je de afgelopen jaren tegengevallen en waarom?

Het gezegde ‘onbekend maakt onbemind’ is nog steeds van toepassing op een deel van de zakelijke markt, waardoor de volledige potentie van weblogs door hen niet benut wordt.

Waar gaat het naar toe met weblogs en waar staan jullie volgend jaar?

Webloggen wordt nog meer mainstream en spreekt een nog bredere doelgroep aan, weblogs en andere social media zoals profielensites worden meer geïntegreerd, het verschil tussen een weblog en een eigen website wordt steeds kleiner (zie ‘Uitbereiding functionaliteit’ in eerder genoemd persbericht), en de zakelijke markt gaat meer gebruik maken van de kracht van weblogs die zich in de staart van de ‘long tail’ bevinden. Volgend jaar is web-log.nl in alle opzichten nog verder gegroeid.

Frans Jan, dank voor je reactie en uiteraard heel veel succes met web-log.nl.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • @Frans Jan: nog ter aanvulling op je antwoorden op de 5 vragen die ik je heb gesteld: kun je iets meer zeggen over de doelstellingen van web-log.nl? Verder, hoe staat het eigenlijk met adverteren op web-log.nl. Worden er veel campagnes gedaan op web-log.nl en belangrijker, is web-log.nl inmiddels winstgevend?

    geplaatst op
  • @Marco: voor vorig jaar hadden we drie doelstellingen: 1) het versterken van de gebruikerservaring, 2) groei in bereik, en 3) web-log.nl nog aantrekkelijker maken voor adverteerders.
    De eerste doelstelling hebben we bereikt door de introductie van nieuwe widgets, thema’s en mogelijkheden. De tweede doelstelling is behaald, getuige de stijging naar de 8e plaats in STIR. De derde doelstelling is behaald door middel van uitbreiding van de proposities voor de zakelijke markt.

    Op het adverteren binnen social media in het algemeen en op web-log.nl in het bijzonder kan ik wel dieper ingaan.
    Doordat webloggen meer mainstream wordt komen ook beslissers bij adverteerders en de strategen binnen de reclame bureau's hiermee in aanraking. Zij onderkennen meer en meer de kracht van weblogs maar weten vaak nog niet zo goed hoe deze in te zetten binnen campagnes. Vanuit web-log.nl helpen wij hen daarom met het opzetten van campagnes, vanaf concept tot uitvoering.
    Mediabureau's hebben nog wel moeite met social media. Veel van hen zitten nog 'vast' in de traditionele CPM/GPR denkwijze, maar ook vanuit deze hoek groeit de belangstelling. Zij moeten wel want hun klanten, de adverteerders dus, vragen hierom.
    Kortom, het gaat de goede kant op maar er moet nog wel wat missionariswerk gedaan worden.

    geplaatst op
  • @Frans Jan
    In aanvulling op Marco heb ik nog een paar vragen:
    Je hebt het over 200.000 actieve webloggers, wat is een actieve blogger? Het aantal web-logs is natuurlijk groter dan 200.000, wanneer zit een blogger in de staart van de longtail?

    geplaatst op
  • @Mark: een actieve blogger is iemand die regelmatig nieuwe berichten op zijn/haar blog post. Het totaal aantal weblogs in Nederland is idd hoger, de genoemde 200.000 actieve webloggers zijn alleen al de bloggers bij web-log.nl, daarnaast wordt er in Nederland ook gebruik gemaakt van grote internationale blogdiensten als blogger.com en zijn er enkele kleinere Nederlandse aanbieders.
    Voorin de long tail bevinden zich een aantal grote weblogs zoals Geenstijl, Hyped, Webwereld, Venturo etc. Daar achteraan komt een hele grote groep kleinere, vaak persoonlijke, weblogs.

    geplaatst op
  • @Frans Jan
    Dank voor je reactie. Ik bedoelde mijn vraag nog wat letterlijker: hoe vaak is regelmatig? Wij hebben een model waarmee we de relevantie van blogs aangeven. Aantal posts en frequentie van posts zijn hierin enkele van de variabelen. Ik begrijp je indeling van de longtail, maar dacht dat je het alleen over web-logs had. Daarbinnen heb je natuurlijk ook grote en kleine blogs, ben benieuwd hoe die staart er dan uit ziet.

    geplaatst op
  • @Mark: een model waarmee de relevantie van blogs wordt aangegeven klinkt interessant, maar ik ben wel benieuwd welke variabelen dat nog meer bevat naast het aantal posts en frequentie van posts. Naar mijn mening heeft een weblog of website pas relevantie als deze wordt bezocht en gewaardeerd door bezoekers. De hoeveelheid content (aantal en frequentie van posts) zegt m.i. niets over de relevantie.

    geplaatst op
  • @Frans: Net als Mark ben ik ook wel benieuwd naar een wat meer cijfermatige weergave van wat je als 'regelmatig' definieert qua postfrequentie. Waar moet ik aan denken? Twee keer per week? Één keer per maand?

    geplaatst op
  • @Joery: met het laatste kom je het dichtst in de buurt.

    geplaatst op
  • @Frans Jan: ben ik niet helemaal met je eens. Vaak en veel schrijven zegt inderdaad niet per se iets over relevantie en natuurlijk heb je bloggers die eens per half jaar een heel relevant pareltje posten. Waardering en/of bezoek zijn uiteraard veelzeggender cijfers, maar lastiger vast te stellen. We vragen onze klanten regelmatig aan te geven welke blogs voor hun relevant zijn en dat zijn vaak blogs met veel content. Vandaar dat frequentie een variabele is voor ons model en ik ook benieuwd blijf naar je definitie van 'actieve gebruiker'.

    geplaatst op
  • @Mark: je zegt het zelf al in je reactie, klanten/bezoekers geven bij jullie aan welke blogs voor hun relevant zijn. Dat het in dat geval vaak blogs met veel content zijn betekent m.i. niet dat dit andersom ook geldt.

    geplaatst op
  • @Frans Jan: Het model gaat er vanuit hoe je relevantie van blogs kunt vaststellen en dat model bestaat uit een aantal variabelen. Frequentie is er een van. Je kunt vanuit het resultaat (de relevantie) inderdaad moeilijk algemeen geldende uitspraken doen voor een variabele. Ik geef je aan waarom we frequentie gebruiken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.