De PR-strategie van Forrester Research

De PR-strategie van Forrester Research

The Connected Agency

Half januari werd ik door Forrester Research benaderd of ik geinteresseerd was in een preview van een nog te publiceren Forrester-rapport van Mary Beth Kemp en Peter Kim over ‘The Connected Agency’ (na registratie). Na bevestiging ontving ik een uitnodiging om deel te nemen aan een teleconferentie. Helaas werkte de audio niet helemaal zoals het hoorde maar na afloop ontving in netjes het audiobestand en de presentatie zodat ik voldoende materiaal had om er mee aan de slag te gaan. De embargo datum was inmiddels verschoven naar 11 februari dus ik had voldoende tijd om mijn artikel voor dit weblog te schrijven.

Gisteravond bleek dat ik niet de enige was die de preview van het rapport had ontvangen. Blijkbaar zijn er wereldwijd tientallen blogs en nieuwssites benaderd om over het nieuwe onderzoeksrapport te schrijven. In Nederland heeft o.a. Elsbeth Eilander van Molblog en Tijdschrift voor Marketing inmiddels uitgebreid verslag gedaan.

Waarom schrijf ik nu over deze PR-strategie van Forrester en niet over het onderzoek? Omdat Forrester Research hiermee in essentie laat zien wat men bedoelt met het ‘genetwerkte bureau’. Het rapport laat ons namelijk zien dat bureaus steeds minder in staat zijn adverteerders in contact te brengen met haar klanten. De oplossing kennen we inmiddels, ie ‘van push naar pull’, ‘van zenden naar dialoog’ en vooral ‘richt je op communities’. Plat gezegd, start of faciliteer communities of interest en zorg dat de communityleden je produkt of dienst ‘verkopen’.

Binnenkort ga ik een kop koffie drinken bij Forrester want zo werkt dat tegenwoordig. Geen DM of advertenties in vakbladen maar gewoon een echte relatie aan gaan met influencers binnen jou doelgroep!


Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • De grote vraag die ik me alleen stel is nu: is er nog wel ruimte in deze methodiek voor de agencies? Want moeten die conversaties niet door de bedrijven zelf worden aangegaan? Bij het maken en verzenden van een boodschap zag ik een duidelijke rol voor bureaus, maar is dit er bij het faciliteren van conversaties ook? Misschien in het monitores zoals webreps doet? En dan de eenvoudige vragen vast beantwoorden en de lastige doorspelen? Of zijn er meerdere rollen hierin?

    geplaatst op
  • Misschien moet Forrester eens wat meer mensen uitnodigen op zo een "kopje koffie". Ik kom graag ook langs hoor..

    geplaatst op
  • @Bas: klopt. Procter & Gamble heeft immers al eigen communities, wat wordt dan de rol van het bureau? Mary Beth Kemp is echter van mening dat merkgedreven communities geen lang leven beschoren zijn. controle dient volgens haar in handen te komen van de community zelf. bureaus moeten op zoek naar gemeenschappen die een interesse of passie delen en deze zelfs financieel ondersteunen, om onafhankelijkheid te kunnen waarborgen.

    geplaatst op
  • @Elsbeth: ik deel de maning dat merkgedreven communities geen lang leven geschoren hebben, tenzij je enkel als facilitator optreed natuurlijk. Als je als merk de tools en funding geeft om een community op te zetten, zal de community daar je met loyaliteit mee belonen, schat ik in.

    Bureaus zie ik daar steeds minder in voorkomen moet ik eerlijk zeggen. Hoewel je kan zeggen dat de bureaus dan onafhankelijke communities gaan opbouwen, maar dat zie ik ze niet doen. Tenminste, niet de huidige bureaus.

    geplaatst op
  • @Elsbeth, Bas: de vraag is wat een merkgedreven community is? Is Nike+ een merkgedreven community? Is 3VOOR12 Lokaal merkgedreven? Wanneer is een community merkgedreven en wanneer is deze interesse gedreven?

    geplaatst op
  • @Marco: dat is een hele goede vraag. Ik denk dat het moment dat de community 'in charge' is, dat het interesse gedreven is. Zoals ik al zei: je zal communities moeten faciliteren, niet hosten zeg maar.

    geplaatst op
  • @Marco, kun je niet zeggen dat als een merkgedreven community niet interest-driven is, het ook geen succes kan zijn?

    Ik denk dat je goed bezig bent als je dat bereikt: zoals Dell en Lego dat hebben gedaan. Toch denk ik dat het heel moeilijk is, en voor sommige bedrijven onmogelijk om zulke successen te evenaren. Mijn visie is dan ook dat de community (eigenaar) zelf belangrijk wordt.

    geplaatst op
  • Mooie discussie. Zag het idd net op Molblog ook. Wij leggen bij (mogelijke) opdrachtgevers uit dat we een Connectie Bureau zijn (ipv reclame- of internetbureau).

    geplaatst op
  • Evert Jan heeft op zijn weblog een uitvoerige analyse van het rapport:

    (...) Ik had nog geen gelegenheid om eens aandacht te besteden aan het rapport, maar inmiddels heb ik het besteld, en zal ik het rapport uitgebreid belichten en voorzien van mijn eigen conclusie. Want eerlijk gezegd vind ik veel bevindingen van Forrester te oppervlakkig, en moeten we oppassen dat we pullcommunicatie niet téveel ophemelen als ‘de heilige graal’, en traditionele reclame niet te snel moeten diskwalificeren. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.