
Half januari werd ik door Forrester Research benaderd of ik geinteresseerd was in een preview van een nog te publiceren Forrester-rapport van Mary Beth Kemp en Peter Kim over ‘The Connected Agency’ (na registratie). Na bevestiging ontving ik een uitnodiging om deel te nemen aan een teleconferentie. Helaas werkte de audio niet helemaal zoals het hoorde maar na afloop ontving in netjes het audiobestand en de presentatie zodat ik voldoende materiaal had om er mee aan de slag te gaan. De embargo datum was inmiddels verschoven naar 11 februari dus ik had voldoende tijd om mijn artikel voor dit weblog te schrijven.
Gisteravond bleek dat ik niet de enige was die de preview van het rapport had ontvangen. Blijkbaar zijn er wereldwijd tientallen blogs en nieuwssites benaderd om over het nieuwe onderzoeksrapport te schrijven. In Nederland heeft o.a. Elsbeth Eilander van Molblog en Tijdschrift voor Marketing inmiddels uitgebreid verslag gedaan.
Waarom schrijf ik nu over deze PR-strategie van Forrester en niet over het onderzoek? Omdat Forrester Research hiermee in essentie laat zien wat men bedoelt met het ‘genetwerkte bureau’. Het rapport laat ons namelijk zien dat bureaus steeds minder in staat zijn adverteerders in contact te brengen met haar klanten. De oplossing kennen we inmiddels, ie ‘van push naar pull’, ‘van zenden naar dialoog’ en vooral ‘richt je op communities’. Plat gezegd, start of faciliteer communities of interest en zorg dat de communityleden je produkt of dienst ‘verkopen’.
Binnenkort ga ik een kop koffie drinken bij Forrester want zo werkt dat tegenwoordig. Geen DM of advertenties in vakbladen maar gewoon een echte relatie aan gaan met influencers binnen jou doelgroep!