Digitale muziekmarkt groeit 40 procent

25 januari 2008, 06:36

De wereldwijde verkoop van muziek in digitale vorm is in 2007 met 40 procent gestegen tot ongeveer 2,9 miljard dollar (1,85 miljard euro). De verkoopstijging is evenwel niet voldoende om de dalende verkoop van cd’s te compenseren. Dat heeft de IFPI, de internationale koepelorganisatie voor de muziekindustrie, donderdag bekendgemaakt (via: Volkskrant).

De digitale muziekmarkt is goed voor 15 procent van de totale omzet van de muziekindustrie. In 2006 was dat nog 11 procent, in 2003 nul. De Verenigde Staten lopen voorop: 30 procent van de muziekomzet in 2007 werd daar langs digitale weg, online of mobiel, gerealiseerd. Het populairst is het om liedjes los te kopen. Dat kunnen singles zijn, maar ook nummers op een album. Van de 2,9 miljard omzet werd 1,7 miljard behaald uit zogeheten single track downloads.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief