Best practices op het gebied van social networks

Best practices op het gebied van social networks

Ter voorbereiding op een aantal bedrijfspresentaties en de cursus social networks, heb ik dit weekend een basispresentatie met best practices gemaakt.

Wie heeft aanvullende voorbeelden die zeker niet in de presentatie mogen ontbreken?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 43 reacties op dit artikel

  • Brandgagement (slide 5), bestaat dat nog ;-) ? Mooi compleet overzicht lijkt me.

    geplaatst op
  • Vind je het zo nog niet voldoende overtuigend dan ? ;-)

    geplaatst op
  • Beoordeelmijnleraar.nl zou er ook tussen mogen.

    geplaatst op
  • linkedin e.d zou er ook bij mogen.

    geplaatst op
  • @jorrit: kun je iets meer zeggen over het succes van beoordeelmijnleraar.nl? Had het al wel voorbij zien komen; interessant concept!

    Zit overigens nog te denken om de cases op te splitsen in branches. Zo heb je op gebied van travel ook nog tal van voorbeelden (denk o.a. aan Club China van KLM).

    geplaatst op
  • @herbert: ik zie linkedin, twitter, hyves, etc. meer als tools. Wat vind jij?

    geplaatst op
  • @marco jammer dat er ook een aantal voorbeelden tussen staan die niet succesvol zijn... Of geef je daar specifiek uitleg over? Is het daarnaast niet handig om onderscheid te maken in niches (sport, tv programma, artiest / BN'er, games, develpoment etc.), de vraag of het gestart is door het merk / persoon zelf, dan wel door fans en of de basis van het platform de communicatie zelf is, of co-creatie of brandbutler of zelfs iets anders? Als je dan binnen deze rankschikking uitlegt waarom het ene praktijkvoorbeeld wel is gaan werken / werkt en het andere niet, met een conclusie opsomming an het einde, heb je kans dat je onder toehoorders van je toespraak niet alleen hebt gezorgd dat zij iets met sociale dingen gaan doen, maar ook dat het succespercentage van deze initiatieven aanzienlijk hoger zal zijn!

    <droomt even weg>en als we daar nu met z'n allen in een gedeelde omgeving aan werken, hebben we daarna een dijk van een verhaal om allen weer zelf te presenteren. Dit nemen we dan op, waarna we de video die telkens een ander persoon 1 slide laat vertellen online zetten en daarvan de meest afgespeelde video op congressen ooit maken</droomt even weg> Nu nog het financiele verhaal er om heen. Oh ja, eeuwige roem, wikipedia entry en daardoor autoriteit en hogere marktwaarde :-)

    geplaatst op
  • Ja tools, social platforms, niet gestart door merken (maar die een merk geworden zijn) en de vraag of je zelf iets moet gaan doen, of iets moet opbouwen binnen de bestaande platformen. Met praktijvoorbeelden. Is het slim van Universal om een kanaal binnen Youtibe te beginnen (http://www.youtube.com/profile?user=universalmusicgroup 168.168 leden), of hadden ze met een eigen pagina moeten komen. Wat zeggen de cijfers, en hoe steekt het businessmodel in elkaar?
    Ander mooi voorbeeld is die Big Brother wiki van CBS op Wetpaint.com: http://bigbrotherwiki.cbs.com/ met 7.761 bijdragers aan het wiki. Vraagstelling idem...

    geplaatst op
  • @Ton: je hebt helemaal gelijk, de cases zijn niet allemaal even succesvol maar dat licht ik inderdaad toe in mijn presentatie. Een goed (of eigenlijk slecht) voorbeeld is MijnSportwereld.nl van AD.nl. Lijkt nog niet echt van de grond te komen terwijl alle ingredienten aanwezig zijn. Ik mis daar een aantal zaken zoals een community manager, leden die zelf met ideeen komen en kunnen uitwerken, etc. Persoonlijk geloof ik veel meer in de bottum-up benadering waarbij je als adverteerder of uitgever in dit geval, vooral faciliteert. Nike+ is daar een mooi voorbeeld van.

    geplaatst op
  • @Ton: de Big Brother wiki van CBS staat ook in de presentatie (bij internationale cases)

    geplaatst op
  • Wel grappig, een jaar geleden kreeg ik een zelfde soort presentatie van gert koot. Maar toen stond er ook nog second life bij :-)

    Het is natuurlijk net wat je richtpunt is, maar ik mis in dit soort presentaties de hardwarekant. Van daaruit gaan de zaken denk ik grof veranderen:
    - Internet zal verder los komen te staan van 'de computer'
    - Mensen ontbreekt het simpelweg aan tijd om alle sites en applicaties via hun computer uit te voeren.

    Maar:
    - Mensen kopen steeds meer mobile en single-issue items zoals routeplanners en multi-functionele pda's.
    - En ik verwacht zelf een kleine revolutie door de asus eee.

    Je hoeft denk ik maar een slide toe te voegen en dat is dan een mooie still uit star trek, waarbij spock de omgeving scant met zijn tricorder, eventueel botbreuken opspoort bij een gewonde collega, de data doorstuurt naar het moederschip die tevens door die tricorder weet waar hij is om op te beamen. Ondertussen leest hij de geschiedenis van de planeet waar hij nu is af op zijn schermpje.

    en dat is allemaal mogelijk over een maand of drie

    :-)

    geplaatst op
  • @Martijn: goed punt, de hardware-kant (mobile devices maar ook de opschaling van bestaande applicaties die nu erg veel problemen opleveren).

    geplaatst op
  • oe

    en dan vergeet ik helemaal het hypewoord voor 2008 (misschien 2009): cloud networking

    je had er al wel een paar voorbeelden van in je sheets, maar de naam en het principe is/wordt veel belangrijker.

    de asus eee heeft maar een opslagcapaciteit van 4 gb bruto. dat ding is bedoeld voor cloud networking waardoor je dus altijd online werkt en online de boel opslaat. geen harddisk dus, maar een multi-hosted netwerk waarbij jou informatie altijd toegankelijk is op welke plek dan ook met een eindeloze back-up verdeeld over grid-servers.

    werken in een wolk dus.

    wordt geweldig

    :-)

    geplaatst op
  • @marco had ik gezien van CBS, was slechts ter voorbeeld van mijn punt. AD heeft overduidelijk een actieve start groep van gebruikers nodig. Paar enthousiastelingen (die ook mogen schuiven aan het concept) en dan een paar bn'rs (die hadden ze toch al?) en redelijk kans op succes. Ander voorbeeld in deze rij lijkt ABN AMRO blackboard. Initiatief zoals dellideastom (digg clone voor het naar boven halen van je (potentiële) gebruikers wensen): http://blackboard.abnamro.nl/ veel activiteit, maar te weinig beheer? Heeft postbank dat ook niet eerder, zij het wat minder geautomatiseerd, gedaan met: http://www.postbank.nl/ing/pp/page/frameset/form/0,2839,1859_652795711_653829630,00.html?ExternalLinkId=653829630 class= ? Wehkamp met de nieuwe site lancering kun je dan ook meenemen. Heb je direct 1.0 voorbeelden van interactie met de klant.

    @martijn die asus eee is toch redelijk de grond in geboord vanwege het scherm (zeer slechte kwalitiet)? Heb jij er al mee gewerkt? Lijkt wel een mooi apparraat. Kruising tussen je iphon / n95 / htc en de apple macbook air of de sony vaio tz

    geplaatst op
  • @ton: belangrijkste punt van de asus is denk ik de prijs (299 euro), dan mag je niet klagen over schermkwaliteit. En de asus is in dat opzicht ook helemaal niet bedoeld om bijvoorbeeld spelletjes op te spelen, maar om gewoon werk op te maken.

    geplaatst op
  • @martijn i know, prijs is geweldig. Leuk voor de massa (in tegestelling tot de Macbook Air of de Sony Vaio TZ, hebben wel mijn voorkeur als je er een dag op moet werken, maar kosten wel 7 maal zoveel...), maar hoe houdt het Linuxbesturingssysteem 't in combi met de gebruikte browser. Kun je alle webapps net zo geweldig gerbruiken als op de Iphone op de N95 en zal deze machine, als nog niet€, voldoende development publiek trekken om deze tools te bouwen?

    geplaatst op
  • @martijn even bijgelezen over asus eee. Leuk apparaat, vanaf 24 januari in Duitsland. Hier de concurrent http://www.everex.com/ Draait ook een linux versie met FF, dus dat zal bij Asus ook wel goed zitten. Er komen er meer dit jaar. Ook MSI is bezig: http://www.techzine.nl/nieuws/14752/MSI-bevestigt-concurrent-voor-Asus-EEE.html
    Nieuwe Asus EEE krijgt 9 inch (touch?) screen en Windows XP.

    Zal zeker een flinke mobile move doen veroorzaken. Internet nog wel via wifi of bluetooth naar eigen gsm. Wachten op Wifi overal?

    geplaatst op
  • de introductie hier is steeds uitgesteld. asus heeft een ontzettend slechte sales/marketingafdeling.
    ik zou maar wat graag de introductiecampagne van ze over willen nemen.

    en ik noemde de asus eee, maar de alternatieven zijn natuurlijk minstens zo interessant. asus heeft alleen het startschot gegeven.

    en ik blijf er op hameren: hij is zo goedkoop!

    hij is goedkoper dan een mobiele telefoon

    ik hoop er volgende week eentje in duitsland te kopen (mits qwerty, ipv qwerz)

    geplaatst op
  • mooie presentatie Marco! als ik dit zo doorkijk vraag ik me alleen af wat het doel/focus van de cursus is. Gaat het om het zelf opstarten van een social network? of hoe je er als merk/bedrijf mee om moet gaan?
    Wat ik in je presentatie mis (zie 1 slide) is de explicite aandacht aan het monitoren van de ' online buzz' (of dit nu blogs, fora of nog zelfs nieuwsgroepen zijn)
    IMHO moet dit een basis zijn. Het is zowieso goed om te doen, maar zeker als je een social network wilt opstarten (of zelfs nog maar een blog) dan wek je de verwachting dat je als merk online 'mee doet' en dan zul je wel moeten monitoren...

    geplaatst op
  • @Ton: interessante discussie of en zo ja wanneer je een social network ook naar mobiel brengt!

    @Christian: thx! let wel, het is een concept presentatie dat straks primair bedoeld is om te bepalen of en zo ja hoe je als organisatie een online commnuity kunt inzetten voor bijv. innovatie, branding, binding, etc. De door jou genoemde monitoring is zeker relevant maar is een ander hoofdstuk. Zal tzt ook nog wel wat sheets toevoegen met toelichting. Het is nu vooral een verzameling best (en worst) practices.

    geplaatst op
  • @Christian: zie ook een eerdere presentatie over Weblogs en word-of-mouth marketing

    geplaatst op
  • @Marco Derksen: ok, helder! Naar mijn mening is het dus wel een (belangrijke) factor in de afweging of je een online community kunt inzetten... als je het niet kunt monitoren (en dat gaat dus verder dan de eigen community) wellicht beter niet aan beginnen...? (leuke discussie vraag ;) )

    geplaatst op
  • @Christian: ik denk dat veel bedrijven zich uberhaupt moeten afvragen of ze dit zelf willen neerzetten (zie ook: Online communities ontstaan bottum-up).

    geplaatst op
  • @Marco: zeker waar, zit nu zelf ook met een aantal klanten met deze vraag.. wel een superinteressant dilemma ;)

    geplaatst op
  • Behalve de voorbeelden die ik al eerder noemde, zijn. Macworld community interessant en als de amerikaanse kustwacht als een bedrijf mag doorgaan, mag je deze niet missen : Coastguard netwerk

    7 jaar geleden waren de online communities zeer populair in presentaties, omdat Hagel er net een boek over had geschreven. Als je niet het geduld, de relatie met je klant en de passie ervoor hebt, zou ik zeggen : doe maar niet.
    Bottom up : zeker als je nog geen begin hebt van een duidelijke groep enthousiastelingen : altijd doen.

    Voor verdere discussie zie ik je morgen wel ;-D

    geplaatst op
  • Vind http://www.zoover.nl wel sterk bezig.
    Daarnaast de 'myreviews' van http://www.autoweek.nl
    Maar de lijst kan eindeloos zijn.
    Klassiek is de gebruikersgroepen die softwareleveranciers online hebben.
    Bijvoorbeeld de technische communities van Microsoft, ze werken snel, goed en daarmee vervangen ze de support van microsoft voor de meeste gebruikers.

    geplaatst op
  • Enkele voorbeelden die ik vaak in presentaties gebruik:

    Een site waar moeders kunnen kletsen over luiers verschonen en meer...

    Een site waar wijnliefhebbers toasten en praten over wijn...

    Een site waar je anderen verteld welke kleur ze hun kamer het beste kunnen schilderen...

    Een site waar je met je matties battles kunt uitwisselen...

    Een site waar je gratis een andere taal kunt leren...

    geplaatst op
  • wel grappig dat op down communities zich meestal richten op kinderen en vrouwen

    :-)

    mannen laten zich niet zo makkelijk in een opgelegde community vangen...

    geplaatst op
  • Mooie en interessante presentatie Marco.

    Krijg net een mailing van Trouw. Zij lanceren de online community Meer!. Volgens de mailing is het dé ontmoetingsplaats voor iedereen die geïnteresseerd is in religie, filosofie, spiritualiteit, levensbeschouwing en zingeving. De site bevat nieuws, achtergrondartikelen, een filosofisch en theologisch elftal, vragen aan geestelijken, polemieken, blogs, open brieven én venijnige antwoorden.

    geplaatst op
  • Meer! dus...

    geplaatst op
  • Veel is al gezegd, maar sluit mij aan dat Blackboard van AbnAmro en het feit dat actief beheer daar in gebreken blijft er in zo moeten. Maakt nog eens duidelijk dat het ècht werk pas komt als de boel online staat...of je het nu zelf online opzet of connecties legt met bestaande netwerken het gaat om de dialoog.

    Ook Ravoo, Dorito zouden er in moeten, zijn wel gedateerd, maar geeft aan wat er mis kan gaan, en hoe anders de communicatie in social networking is t.o.v. de traditionele communicatie middels persberichten. Maar als je recentere cases hebt... Verder mis ik toch de initiatieven van UPC Webcareteam als voorbeeld van nieuwe communicatie en Vodafone.

    geplaatst op
  • @Allen: Iedereen dank voor de aanvullingen; zitten een aantal voorbeelden bij die ik zeker ga toevoegen!

    @Erik: webcareteams van UPC en Vodafone zijn voorbeelden van nieuwe/open communicatie maar passen niet in deze presentatie waar het gaat om het opzetten/gebruiken van online communities voor innovatie, branding of binding.

    geplaatst op
  • @marco: hoe zo past een webcareteam niet in verhaal over branding of binding? kan je even niet volgen.

    geplaatst op
  • @Erik: Omdat het in deze presentatie gaat om online communities opzetten en inzetten (zie ook mijn eerdere reactie op @Christian)

    geplaatst op
  • @Marco: Eén van de valkuilen bij blogs en andere social media is dat je het 123 opzet (technisch) of je er in gemengd hebt, maar dat dan het echte werk pas van start gaat en je webcare/monitoring nodig hebt. Dat moet je wel op netvlies hebben als je van start gaat, neem aan dat je het daarom wel ergens benoemt ook al ligt de focus er nu niet op.

    geplaatst op
  • @Erik: mee eens, maar dat heeft niets met deze presentatie te maken dat slechts een onderdeel is van een groter geheel (waarvan monitoring een ander onderdeel is). Nogmaals, zie ook mijn eerdere reactie op @Christian en de verwijzing naar een andere presentatie.

    geplaatst op
  • @Marco: interessante presentatie.

    In de voorbeelden / cases kun je wat mij betreft ook onze site expatica.com toevoegen - een site voor de internationale community & expats in West Europa. Oorspronkelijk gestart als uitgever van lokaal nieuws in Engels, door de tijd heen zijn er meer community products aan toegevoegd (job site / housing site / classifieds / forum date). Dit kwartaal worden functionaliteiten toegevoegd waardoor onze gebruikers elkaar nog beter kunnen vinden. Onze gebruikers kennen veelal een beperkt aantal mensen wanneer ze naar een nieuw land / nieuwe stad verhuizen.

    geplaatst op
  • Het is misschien een beetje prediken voor eigen (vorige) parochie, maar ik vind http://www.clubs.nl nog altijd een mooi voorbeeld.

    Ooit gestart bij Het Net, inmiddels al weer 8 jaar oud en ouderwets ogend, maar er zijn nog steeds tienduizenden mensen die daar elke maand over van alles en nog wat discussieren.

    Een mooi voorbeeld: http://computer.clubs.nl/antivirus (meer dan 6000 leden).

    geplaatst op
  • Als nederlands voorbeeld kan je noemen, http://www.onderwijsconsument, een site die overigens nog wel actief aan 'word of mouth' marketing moet doen, maar dan wellicht eerst z'n url moet veranderden. Het mckinsey initiatief 21minuten.nl ook zeer usg, maar nog geen community, kan makkelijk natuurlijk. In Engeland werkt http://www.patientopinion.org.uk/ maar ook tipped.co.uk.
    Op eparticipatie.nl proberen ze de ugc voor de overheid op gang te krijgen. Onze eigen site http://www.iens.nl wordt vaak als voorbeeld genoemd om een social network site te promoten, zo ook daar: "een iens voor diensten van maatschappelijk belang". Zelfs de afm deed dat bij de introductie van geldwaardering.nl, nl, een iens voor beleggen. Ondertussen kent iens ook het verschil in evangelisten en de halers en brengers onder de bezoekers en verschil in bezoekers (500.000 bezoekers per maand en leden ruim 70.000) Ook vind ik ecky en ebay (degene die dit koopt, koopt ook dat....) echt een community aan het worden.

    geplaatst op
  • @Marco: bedankt voor je presentatie vanmiddag!

    @Allen: bedankt voor jullie bijdragen en voorbeelden!! ;-)

    @Ewout: jij bedankt voor beide! ;-)

    Denk zelf dat je voor een community een high interest (of gewoon gaaf!) merk of product moet hebben, waar mensen passie voor hebben, veel tijd mee doorbrengen, etc. En vooral.. de fans moeten het doen, niet de bedrijven zelf!

    geplaatst op
  • Vergeet ook niet de besloten niche social networks. Internationaal is asmallworld een hele bekende en in Nederland Sparkx.

    In de presentatie worden ook een aantal datingsites genoemd (o.a. Funkyfish). Een duidelijke trend op dit gebied: het onderscheid tussen datingsite en social community wordt steeds vager. Op Datingfacts vind je een uitgebreide bespreking van meer dating social networks:
    http://datingfacts.web-log.nl/datingfacts/nieuwe_datingsites/index.html

    geplaatst op
  • Beste Marco,

    Via foodlog kwam ik bij je presentatie terecht. Boeiende presentatie. De sheets over lurkers en evengelisten zetten me erg aan het denken. Ik denk de spiraal even andersom door. Betekent de opbouw in je spiraal omgekeerd dat als je met 100 personenen tot een cocreatief product komt je ook meteen mag rekenen op een markt van *1.000 ? Of tewel, co-creatie met kleienen groepen hebben dus automatisch een gigantische olievlek?

    groet,

    Onno van Eijk

    geplaatst op
  • kwam nog een ander sportinitiatief tegen: cyclingmates

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.