China dit jaar het land met de meeste internetgebruikers

China dit jaar het land met de meeste internetgebruikers

Afgelopen week bracht het China Internet Network Information Center (CNNIC) haar halfjaarlijkse rapport (pdf) uit over het internetgebruik in China. CNNIC doet dit al sinds 1997, toen er in China nog slechts 620.000 mensen op internet actief waren. Eind 2007 was dat aantal gestegen naar 210 miljoen mensen, nog slecht 6 miljoen minder dan het aantal internetters in de Verenigde Staten. Het is daarom vrijwel zeker dat bij het publiceren van het volgende CNNIC rapport, twee weken voor het begin van de Olympische Spelen in Beijing, China het land met de meeste internetgebruikers zal zijn.

Het afgelopen jaar steeg het aantal internetters met meer dan de helft, van 137 miljoen naar 210 miljoen. De groeicijfers zelf groeien daarmee ook steeds harder: In 2004 en 2005 lag het groeipercentage nog onder de 20%, in 2006 was het ruim 23% en nu is dit meer dan verdubbeld tot 53%. Het aantal internetters in China ligt daarmee op ongeveer 16% van de totale bevolking, iets minder dan het wereldwijde gemiddelde van ruim 19%. In steden als Shanghai en Beijing is echter al bijna de helft van de inwoners online. Waar komt deze steeds sterkere groei door, en wat doet men zoal online?

De belangrijkste reden voor deze sterke groei in internetgebruik, is dat steeds meer mensen op het platteland toegang hebben tot een internetconnectie. Dit komt omdat de overheid sterk investeert in de technische infrastructuur, met name door het aansluiten van dorpen op het telefoonnet. Ondernemers in deze dorpen zetten dan al snel een klein internetcafe op, waar de bewoners hun eerste schreden op het internet kunnen zetten. Op dit moment gaat meer dan een derde van de Chinese internetters het internet op in webcafes, omdat zowel computers als een eigen internet connectie voor velen nog te duur zijn. Op het platteland is dit bijna de helft van de mensen die online gaan. Daar is ook meer dan 90% van de bevolking nog steeds niet online, dus de verwachting is dat de groei nog wel een tijd zo sterk zal blijven.

De meeste mensen gebruiken het internet voor entertainment, zoals het downloaden van muziek (87%), het bekijken van online video’s (77%) en het spelen van online games (59%). Daarnaast valt mij steeds weer op dat veel meer mensen communiceren door middel van instant messaging (81%) dan via email (57%). Het lezen van online nieuws wordt minder belangrijk. Wellicht omdat steeds meer jongeren online komen die minder interesse hebben in nieuws, of die hun informatie liever uit weblogs halen. User generated content wordt namelijk steeds belangrijker: bijna een kwart van alle internettende Chinezen heeft een weblog, en ruim 10% zet video’s online op China’s video sites (met name via webcam en mobiele telefoon).

Ik verwacht zelf dat al deze trends zich door zullen blijven zetten de komende jaren. Meer mensen online (met name op het platteland), nog meer focus op entertainment, en steeds meer mensen die het internet gebruiken voor zelfexpressie. Tijdens de China reis van Marketingfacts eind maart zal hier ook uitgebreid naar gekeken worden, onder meer ook naar de zakelijke mogelijkheden die dit biedt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Het blijven indrukwekkende cijfers Marc, zie uit om eind maand eea zelf eens te bekijken daar!

    geplaatst op
  • Sorry, ik heb Nederlands gestudeerd: als je wel 'internetgebruik' schrijft, waarom in de kop dan 'internet gebruikers'? Ten strijde tegen de Engelse Ziekte: in het Nederlands horen samengestelde woorden ook echt aaneengeschreven te worden.

    geplaatst op
  • @Leo: Bedankt, heb het inmiddels aangepast. Ik woon weliswaar al ruim 12 jaar niet meer in Nederland, maar dat is natuurlijk geen excuus voor spelfouten.

    geplaatst op
  • @Leo: goede inhoudelijke reactie ;-). Het gaat maar door met de China berichten. Ben benieuwd wanneer de volgende verschijnt

    geplaatst op
  • Thanks for very interesting article. I really enjoyed reading all of your posts.
    It’s interesting to read ideas and observations from someone else’s
    point of view. It makes you think more. So please keep up the great work.
    Greetings.

    geplaatst op
  • Ook interessant om te weten (via svp.nl) is dat de totale reclamebestedingen in China de komende jaren gemiddeld met 18% groeien (wereldwijd ‘maar’ 6,6%). China gaat zo in sneltreinvaart Japan voorbij. Tot nu toe toch nog de grootste media- en entertainmentmarkt van Azië. Tegen de tijd dat de Olympische Spelen (nog een paar maanden dus) in Peking plaatsvinden, verdrijft China Frankrijk als vijfde reclamemarkt ter wereld.

    Ook op het gebied van online reclame zijn de ontwikkelingen in China stormachtig. China heeft zoveel schaalvoordeel op het gebied van interactieve technologieën dat het zonder twijfel op korte termijn de grootste digitale markt ter wereld wordt. Het land telt 500 miljoen mobiele telefonieabonnees en ruim 122 miljoen breedbandgebruikers. Verwacht wordt dat het aandeel van online reclame toeneemt tot 8 à 10%. Momenteel is online reclame goed voor 5% van alle Chinese reclamebestedingen. Voor sommige productcategorieën is dat echter al 25% of meer.

    Aangezien multinationals steeds meer gebruik maken van digitale technologie groeit de markt snel. Zo heeft Youku, de grootste You Tube-achtige site, een jaar na lancering al 80 miljoen videoviews per dag.

    geplaatst op
  • Marco eindelijk naar Azie!! Het moest er een keer van komen! Veel plezier dan maar! Bel me ff als je m'n Beijing en Shanghai city guides wilt lenen! ;-)

    geplaatst op
  • Het internetgebruik in China neemt enorm toe. Klopt.
    Chinezen leren erg snel, daar is geen twijfel over.
    Wat de precieze cijfers van internetgebruik zijn, blijft echter gissen.
    De jarenlange ervaring in het verzamelen van statistieken leidt niet overal tot een streven naar het vergroten van de betrouwbaarheid. De getallen worden ieder jaar steeds groter, dat geldt zowel voor de cijfertjes als ook voor het daadwerkelijk gebruik.

    geplaatst op
  • @Maud Ben het met je eens dat betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid van statistieken mogelijk een probleem is, en helemaal in een mega land als China. Echter, CNNIC gebruikt inmiddels al 10 jaar dezelfde methodiek, en dus lijkt me dat hun cijfers een zekere mate consistentie moeten hebben. Dat kan uiteraard ook consistent te hoog of te laag zijn, maar in ieder geval klopt de trend (zeer sterke groei).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.