Webwinkelvakdagen gezellig druk

16 januari 2008, 22:03

Webwinkelvakdagen gezellig drukVandaag was ik aanwezig op de tweede editie van de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs Utrecht. Naar aanleiding van berichten over de eerste editie had ik me voorbereid op een enorm drukke beurs maar dat viel gelukkig mee. De beurs was gezellig druk. Volgens Ralf Adang, samen met Saskia Holterman verantwoordelijk voor het projectmanagement, hebben dit jaar meer dan 7.000 mensen zich geregistreerd voor de 2-daagse beurs. Ik heb geen idee hoeveel mensen er vandaag rondliepen, maar ik schat toch al snel een paar duizend.

Als we kijken naar de ruim 100 stands, dan viel het mij vooral op dat er veel affiliate- en zoekmachinemarketingbureaus aanwezig waren. Zo heb ik o.a. de stands bezocht van Daisycon, TradeDoubler, Zanox, Traffic4U, Traffic Builders en Dokter Kliks (voorheen Dokter Adwords). Opmerkelijk vond ik het beperkte aantal aanbieders van webanalytics. Als ik het goed heb gezien, dan was alleen Omniture aanwezig en miste ik Google (niet alleen op gebied van webanalytics maar ook op gebied van advertising en optimising), Nedstat en Adversitement (met Omniture, HBX en Visual Sciences). Van Adversitement kan ik me het nog enigsinds voorstellen dat ze er niet waren. Met hun produkten en diensten richten ze zich toch meer op het hogere segment van markt dat voor mijn gevoel niet aanwezig was op deze beurs. En alhoewel Ralf Adang mij vertelde dat een kwart van de geregistreerde bezoekers werkt bij bedrijven van 250 of meer medewerkers, kreeg ik toch sterk de indruk dat het vooral starters, 1-pitters en kleine webshoppers waren die op de beurs rondliepen.

Naast de beurs was er een parallelprogramma met lezingen. In twee zalen met een capaciteit van ongeveer 200 mensen, werden tal van lezingen verzorgd door o.a. Geert Jan Smits (Jungle Rating), Durk Jan de Bruin (oprichter Startpagina en mijnWinkel.nl), Bas Seelen (Wunderloop), Harmen Visscher (Traffic4U) en Wijnand Jongen (Thiswinkel.org). En ondanks de ruime zalen, was de ruimte bij sommige sprekers nog te beperkt. Zo stonden bij Harmen Visscher geinteresseerden in een lange rij buiten de zaal. Ik heb daardoor zijn presentatie helaas moeten missen.

Samenvattend heb ik een positief gevoel over gehouden aan mijn beursbezoek. Een leuke beurs met een breed en praktisch aanbod van leveranciers en vooral MKB-ers en starters als bezoekers trekt. Ben uiteraard benieuwd wat andere bezoekers van de beurs vonden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Paul Schoenmakers

    Door de ruimere opzet van het event leek het dit vandaag iets minder druk dan vorig jaar. Maar toen was het en in een kleinere hal, en waren de gangpaden een stuk smaller. Hoorde van de exposanten die ik gesproken heb wel positieve signalen over de kwaliteit van de bezoekers.


    16 januari 2008 om 22:33
    media

    @Paul: begreep van Ralf Adang dat ze dit keer ongeveer twee keer zoveel vloeroppervlakte hadden; dus inderdaad veel ruimer van opzet. Zoals gezegd, ik vond het prettig druk.


    17 januari 2008 om 05:10
    sequence

    Ik moet ook zeggen dat ik een erg positief gevoel aan de beurs heb overgehouden. Ik heb gisteren erg veel interessante mensen gesproken, zowel exploitanten/webwinkel houders als enkele mediabureaus. Enkele seminars waren erg interessant, waarbij ik het door Marco aangestipte hoogtepunt Harmen Visscher door de drukte helaas niet heb kunnen volgen.

    Ook bij ons (M4N) op de stand was het continu volle bak, veel bekende en maar ook nieuwe gezichten. De algemene indruk was dat onze verwachtingen toch wel zijn overtroffen. Dikke plus voor de organisatie dus!


    17 januari 2008 om 05:57
    media

    @Ruud: heb ik de stand van M4N helemaal gemist; volgende keer moet ik daar ook zeker even langs!


    17 januari 2008 om 06:02
    Ulco

    Volgens mij collega was het niet super interessant. Hij noemde de stand van de TNT het hoogtepunt omdat hij daar te horen kreeg dat we één euro per verzending konden besparen. Met een paar duizend pakketten op jaarbasis hebben we dat entreekaartje er dus wel uit 🙂

    Verder krijg ik de indruk dat het veel te veel gericht is op de marketingkant. Ik denk dat bijvoorbeeld een administratiekantoor het op zo’n beurs goed zou doen.


    17 januari 2008 om 07:12
    André Scholten

    Het was zeker een geslaagde dag, veel leuke en interessante mensen gesproken. De drukte was enigszins krom verdeeld, tussen 11:00 en 13:00 liep het storm en daarna was het redelijk rustig.


    17 januari 2008 om 07:16
    André Scholten

    @Martijn: ik heb gesproken met jullie goochelaar, een meisje waarvan ik de naam zo niet kan herinneren, en met Bjorn. En daarbij een uitleg gehad over de Actex formule. Een leuke manier om de engagability in kaart te brengen. Al denk ik dat er nog meer variabelen in de formule gestopt moeten worden.


    17 januari 2008 om 08:06
    Stijn Kruijssen

    Was ook zeker weer interessant en veel mensen gesproken!

    @ Ulco: Er is inderdaad veel nadruk op marketing, maar dat is natuurlijk ook een belangrijk aspect voor een webshop. Wanneer deze op dit moment nog geen gebruik maakt van Affiliate Marketing, is dat natuurlijk een gemiste kans. Ik ben het met je eens dat een administratiekantoor of partijen die zich richten op usability ook zeker nut hebben bij een dergelijke beurs.. maar blijkbaar zien zij dit zelf nog niet.


    17 januari 2008 om 08:29
    Vincent H

    Ik vond het ook weer leuk. Vooral erg handig om op één plek veel bekende mensen en bedrijven tegen te komen. Dit scheelt weer 3 dagen rijden en plannen 😉


    17 januari 2008 om 09:11
    Aart Wallet

    Leuke beurs! Was er voor het eerst maar was beter dan ik verwacht had. Leuk dat vrijwel alle affiliate partijen er stonden.


    17 januari 2008 om 13:28
    wim krijnen

    Inderdaad een goede beurs met veel info voor starters in de MKB sfeer. De lezingen zijn een topper zorg volgend jaar voor grotere zalen. Overigens had ik een goede combinatie met het congres Dynamische winkelplanning aan de Croeselaan. Hier aandacht voor problemen van de ongebreidelde groei van fysieke winkelruimte. Dat de meters steeds moeilijker te vullen zijn ligt deels aan de opkomst van webshopping.


    17 januari 2008 om 15:16
    Niek

    Moet wel zeggen dat het vandaag behoorlijk druk was bij de presentaties. Bij de “zoekmachinemarketing strategie”-presentatie is er zelfs iemand flauw gevallen. Vermoedelijk kwam dit door de warmte want het stond écht helemaal vol met mensen…

    Ik vond overigens wel dat veel medewerkers van stands enorm passief in hun stand stonden. Het leek haast alsof ze ervan uitgingen dat hun producten interessant genoeg waren dat ze zichzelf wel zouden verkopen.

    Oja, voor de mensen die interesse hebben, het schijnt dat de presentaties ook online komen op de site van de Webwinkel vakdagen.


    17 januari 2008 om 21:39
    Tim de Vrind

    @Niek, Van mij hoeven ze niet zo actief hun waren aan te prijzen. Weet over het algemeen zelf wel waar ik wil kijken.

    Ben het eens met de de stelling van de meerderheid dat de beurs overwegend prima is. Misschien moet er met het spreekgedeelte rekening worden gehouden met de niveau verschillen van de bezoekers. Ook ik denk dat er overwegend nieuwe webwinkels en kleinere bedrijven aanwezig waren.

    Voor hen prima om zich te orienteren.

    Gezien de groei tenopzichte van vorig jaar mogen we voor 2009 wel iets gaan verwachten. Grotere ruimte, meer sprekers, Workshops?


    18 januari 2008 om 08:11
    Martijn van Well

    De tweede editie van de Webwinkel Vakdagen zit erop en onze eerste deelname is allerminst tegengevallen. Uit de gesprekken met bezoekers maakten wij op dat het een erg gemeleerd gezelschap was. Grote online retailers, professionele BtoB leveranciers, detailisten die ook online zijn gegaan, kleine “huiskamer” webshops en mensen met “een idee”, we hebben ze allemaal langs zien komen.

    Maar hetzelfde geldt eigenlijk voor het aanbod op de beurs. Van de bekende merken, nationale spelers, tot regionale aanbieders waren aanwezig. Zolang die verhouding goed blijft kan de beurs het gemeleerde bezoek blijven aantrekken. Maar het lijkt me moeilijk om niet door te slaan naar de ene of de andere doelgroep.

    Wij hebben in ieder geval een erg prettig gevoel aan de beurs overgehouden.


    18 januari 2008 om 08:42
    ard van leeuwen

    Ook voor ons was de aanwezigheid op de beurs erg nuttig. We hebben binnen onze doelgroep van winkelketens met meer als 10 vestigingen met veel partijen kunnen spreken. Deze groep vertegenwoordigd overigens slechts een klein deel van het totale aantal bezoekers die voor een groot deel bestaan uit mensen met ideeën en kleine webwinkels die zich op een heel specifieke productgroep richten.

    Voor volgend jaar zetten we zeker onze digitale collega weer in want zij wist de aandacht goed te trekken.


    18 januari 2008 om 09:33
    media

    @Hans: ik heb blijkbaar nog meer stands gemist; volgend jaar maar eens 2 dagen gaan om ook rustig de tijd te hebben om met iedereen een praatje te maken.


    20 januari 2008 om 08:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!