Webwinkel Vakdagen te goed bezocht?

19 januari 2007, 08:45

Webwinkel Vakdagen te goed bezocht?De Webwinkel Vakdagen die afgelopen woensdag en donderdag werden gehouden in de Jaarbeurs Utrecht zijn voor de meeste standhouders een overweldigend succes geweest. Bezoekers daarentegen werden op sommige momenten gedwongen zich al schoorvoetend over de beursvloer te bewegen, met irritaties van enkele bezoekers hier en daar tot gevolg.

Hoewel de organisatie ver voor aanvang van de webwinkel Vakdagen rekening hield met 1500 voorinschrijvingen voor de beurs, stond de teller begin december al op ruim 2000 aanmeldingen. Een teken aan de wand dat het wel eens druk kon gaan worden. De verwachtingen werden echter ruimschoots overtroffen toen de teller pas daags voor de beurs omhoog schoot richting de 6000 aanmeldingen.

Drukte

Met name woensdag was een zeer drukke dag. Bij opening om 11.00 stonden de eerste 200 bezoekers al in de rij voor de ingang. Net na de lunch was het zelfs zodanig druk dat de kaartcontrole bij de ingang werd opgeheven. De rij voor hal 5 van de Jaarbeurs stond inmiddels tot onderaan de roltrap op de benedenverdieping. Een domper voor de vele bezoekers en een leermoment voor de organisatie, die inmiddels heeft aangekondigd de beurs van volgend jaar sterk uit te zullen breiden.

De drukte bereikte een hoogtepunt rondom de sprekersarena, die woensdag vrijwel de gehele dag veel publiek trok. Hierdoor werd een groot aantal teleurgestelde bezoekers de toegang geweigerd. Gisteren werd de sprekersarena uitgebreid om de toestroom van geïnteresseerden beter aan te kunnen. Donderdag was zeker in de middag aanzienlijk rustiger als gevolg van de storm. Voor hen die de presentaties vanwege de drukte niet bij hebben kunnen bijwonen: deze worden zo spoedig mogelijk als download aangeboden op de website van de Webwinkel Vakdagen. Onderwerpen waren onder andere product fulfilment, usability, zoekmachinemarketing, web analytics en vele andere presentaties die zeker zullen interesseren.

Standhouders

Als standhouder hebben we een zeer divers publiek voorbij zien komen. Van de “pappa/mamma-winkels” en zolderkamerinitiatieven die teruggrijpend op eerdere posts al voorspeld werden, tot de grotere bekende retailers en webwinkels. Opvallend was ook het aantal bezoekers van niet-webwinkels en online marketing bureaus, die deze eerste editie graag de kat uit de boom wilden kijken.

Vrijwel alle aanwezige standhouders die we hebben gesproken waren onverdeeld enthousiast. Ook de grotere partijen waaronder onze buren van Ogone, ABN Amro en Rabobank gaven aan een kleinschaliger beurs als deze hoger te waarderen dan bijvoorbeeld TINE, welke binnenkort weer wordt georganiseerd. Voor ons was deelname een “first time ever”, die goed bevallen is.

Al met al dus een voor de standhouders geslaagde beurs door het grote aantal bezoekers, die volgend jaar zeker groter zal uitpakken qua oppervlakte en deelnemers. Uiteraard ben ik benieuwd naar de reacties van mede-standhouders en met name bezoekers die deze post lezen!

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Langace

    Wie had verwacht dat het z’n succes werd? Niemand denk ik. Ik vond het leuk om er te zijn en wie weet volgend jaar een eigenstand want met zoveel potentiel denk ik dat er maar weinig standhouders zijn die hun kosten niet er uitgehaald hebben.


    19 januari 2007 om 09:19
    Laurens T

    De drukte was erg jammer (vooral voor de sprekersarena inderdaad), maar gelukkig toch het e.e.a. mee kunnen pakken. Als bezoeker raak ik wel meer onder de indruk van een beurs als TINE bijvoorbeeld, maar ik kan me voorstellen dat het kleinschalige bij deze beurs voor de standhouders interessant kan zijn. Ik verwacht volgend jaar een grotere en nog beter georganiseerde Webwinkel vakdagen.


    19 januari 2007 om 10:10
    Michiel van Gaalen

    Op een beurs met lege gangpaden word je belaagd door verkopers die je de stand binnentrekken. Helemaal niet erg dat het op de webwinkelvakdagen wat drukker was. Ik heb alleen maar enthousiaste webwinkeliers gesproken.

    Vervelend om te zien dat zo’n azijnzure posting op molblog ook zijn weg naar Marketingfacts heeft gevonden!


    19 januari 2007 om 10:58
    chi666

    Aangezien er op bepaalde plekken donderdag stukje Jaarbeurs-plafond naar beneden kwamen was het nog bijna een dodelijk event geworden (voor mij persoonlijk), maar de gigantische bezoekersaantallen vielen me wel erg op ja.


    19 januari 2007 om 11:07
    m

    schorvoetend? schoorvoetend? Van Dale: schoor·voe·tend (bn.)

    1 aarzelend, met tegenzin


    19 januari 2007 om 11:56
    trafficb

    @m: typo, aangepast…


    19 januari 2007 om 12:00
    Michael van Helden

    Wij waren een van de kat-uit-de-boom kijkers. Ik ben erg benieuwd of de beurs achteraf (bv na twee maanden) ook echt de moeite waard blijkt te zijn. Zijn alle positieve reacties op de beurs ook daadwerkelijk serieuze leads? Ik hoop het voor alle standhouders. De branche leeft in ieder geval.

    Wat mij betreft ook een goede beurs. Leuk om te zien waar de concullega’s mee bezig zijn.


    19 januari 2007 om 13:37
    media

    Even een snelle reactie tussendoor – nog geen dag in de race voor het IAB en nu al retedruk 😉 – maar goed om te lezen dat het een goede beurs is geweest. Schrok eerlijk gezegd een beetje van de eerdere reactie op Molblog.

    Dank voor het verslag Wolter!


    19 januari 2007 om 13:52
    van Maanen

    Succesvolle beurs in elk geval qua bezoek. Ben een aardig aantal bekenden tegen het lijf gelopen donderdag, zowel standbemensing als bezoekers. Een leuke mix van publiek ook volgens mij, van kleine webshops tot grote organisaties.

    Jammer wel dat de voor de workshops/sprekers te veel belangstelling was c.q. een te kleine ruimte, hopelijk staan de presentaties zo veel mogelijk online voor degenen die noodgedwongen niet zelf konden bijwonen.

    Ik was zelf met de trein gekomen en heb om 13.00 uur eieren voor m’n geld gekozen toen ik het dak van de jaarbeurs zag bewegen. Gelukkig (met enige vertraging dat wel) toch terug op kantoor gekomen.


    19 januari 2007 om 14:04
    Age

    Om het kleinschalige er in te houden (dat spreekt bezoekers en bedrijven toch aan!) is het wellicht tijd voor een marketingfactdag 2007. Zoveel kennis, ideeën en producten. DOEN we het zo aan het einde van het jaar. Duiken we daarna gelijk de (kerst)borrel in. Vangen we twee vliegen in 1 klap!


    19 januari 2007 om 14:18
    Klaasjan Haar

    Prachtige foto van de chocoladefontein…

    Een prima beurs voor alle betrokken partijen.

    Voor een kijkje op onze website http://www.chocoladeval.nl

    Met vriendelijke groet,

    Klaasjan Haar

    Chocoladeval


    19 januari 2007 om 14:31
    Laurens T

    De chocoladeval was zeker opvallend (en lekker), maar de zusters van de adwords dokters waren ook leuk 😉


    19 januari 2007 om 14:41
    Laurens T

    hahaha, mijn dag is goed thanks 🙂


    19 januari 2007 om 15:12
    DRs BMa Jos A Scholte

    Tien jaar geleden dacht ik dat de economie zich zou ontwikkelen tot een ‘virtuele’. We hebben geen reële kantoren, files en congressen meer nodig. Een econoom spreekt over arbeidsproductiviteit. Heeft u niets beters te doen?


    19 januari 2007 om 15:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!