Hoe online marketing klanten kan kosten

Hoe online marketing klanten kan kosten

{title}Het is niet alleen je mailbox die volloopt met allerlei aanbiedingen, ook je fysieke brievenbus loopt nog steeds vol met Direct Mail.
Soms verdwijnen die enveloppen gelijk ongeopend bij het oud papier, wat vergelijkbaar is met het ongelezen deleten van een nieuwsbrief of reclamemail, en soms komt zo’n aanbieding net op het juiste moment, open je de enveloppe en ga je op de aanbieding in.
Regelmatig ontvang ik per mail en per fysieke post aanbiedingen van Center Parcs. Zo vaak gaan wij niet op vakantie of een weekendje weg, maar als we dat toevallig net wel overwegen te doen kan dat heel goed een VIP-cottage bij centerparcs worden.

Vanochtend ontving ik een mail van een onderzoeksbureau:
Afgelopen week hebben wij u namens Center Parcs benaderd met de vraag of u deel wilde nemen aan een online onderzoek over de post die Center Parcs onlangs naar u toe gestuurd heeft. Wellicht heeft u nog geen mogelijkheid gehad om te reageren. Wij stellen uw deelname heel erg op prijs en hopen dan ook dat u de vragenlijst alsnog in kunt vullen.
Door deelname aan het onderzoek maakt u kans op een verblijf op één van de parken van Center Parcs.”

Ach, waarom zou ik die lijst niet eens een keer invullen? Het zou me 10 minuten kosten meldt de slotzin van het mailtje, dus klik ik de link aan. De eerste vraag is of ik de post van Centerparcs ontvangen heb, die beantwoord ik bevestigend. Vervolgens wordt me gevraagd wie de post geopend heeft. Naar waarheid vink ik aan dat de enveloppe nog niet geopend is.
Er komt groot op mijn scherm te staan: “Bedankt voor uw medewerking, u valt niet in onze doelgroep.”
Oei, dat is pijnlijk en heb ik in ieder geval nog nooit en te nimmer tegen één van mijn klanten durven zeggen.
Deze wetenschap maakt het ons wel een stuk makkelijker bij het volgende weekendje weg een huisje te kiezen, we gaan natuurlijk niet meer naar een park waarvan we buiten de doelgroep vallen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Oei... dat is wel een vervelende. Ik begrijp overigens niet waarom ze je dan uitsluiten? Kan toch ook gewoon ter kennisgeving dat jij de envelop niet hebt open gemaakt en dan alsnog de enquete in laten vullen? Later kan je dan nog een andere waardering geven aan de respondenten die de envelop niet hebben open gemaakt. Of mis ik hier wat, als leek zijnde.

    Overigens, dit kan ik niet laten: mocht je verder willen kijken dan Center Parcs, op BungalowS.nl hebben we 450 bungalowparken. Waaronder CenterParcs, Landal, Roompot maar ook onafhankelijke parken.

    geplaatst op
  • Ik heb geprobeerd de vragenlijst nog eens in te vullen met een ander antwoord op vraag 2, zodat ik de rest van de vragen zou kunnen zien, maar dat kon niet. Ik kreeg de melding dat ik de vragenlijst al had ingevuld.

    geplaatst op
  • ze wilden weten wat je van de nieuwsbrief vond. Doelgroep: mensen die 'm hebben gelezen. Tja...

    geplaatst op
  • De keuze van de tekst is misschien erg slecht, maar of mensen daarom echt geen huisjes meer bij Center Parcs gaan huren? Er wordt natuurlijk aangegeven dat de invuller buiten de doelgroep van het onderzoekje valt en dat kan de lezer toch ook wel constateren?

    Uiteraard had Center Parcs beter kunnen vervolgen met "Wat is de reden dat u de enveloppe niet geopend heeft?"...

    geplaatst op
  • @Petra - overigens denk ik dat als je je cookies wist je wellicht weer de enquete kan invullen. Of het moet op ip-adres bekeken worden, dan houdt op.

    geplaatst op
  • @David: dit soort ervaringen verworden (bij ons in ieder geval) vaak wel tot (neagtieve) grapjes die we nog jaren herhalen. Elke keer als iemand het woord Centerparcs bezigt zal iemand hier reageren met:"O, passen jullie wel in die doelgroep dan? Joh!" of een soortgelijke zin.

    @Jorg: Heb ik niet meer geprobeerd.

    geplaatst op
  • Meest eenvoudige oplossing is het antwoord 'als u nu wel die enveloppe opent kunt u door met de enquete en maakt u alsnog kans!'. Heb je weer iemand die je folder heeft gelezen...

    geplaatst op
  • In principe val je ook niet in de doelgroep, want ze willen iets weten over de post dat ze zenden. Het zou netter zijn als ze het onderzoek op dat punt sloten en dat je voor de moeite alsnog kans maakt.

    geplaatst op
  • Ik zie dat een aantal mensen stellen dat je in principe niet in de doelgroep valt maar daar ben ik het mee oneens. Zou Center Parcs niet juist willen weten waarom die envelop nog niet geopend is? Het lijkt me nogal een verschil of het gaat om: "Geen interesse", "Ik ontvang te vaak reclame van jullie en stop eens snel met post sturen" of "Nog geen tijd gehad".

    geplaatst op
  • Bottomline: het heeft niets te maken met "hoe online marketing klanten kan kosten", maar "Hoe een slechte enquete klanten kan kosten".

    geplaatst op
  • Je valt buiten de doelgroep van het lijstje cq het onderzoeksburo, niet buiten die van CP :-)

    Die meldingen zijn altijd nogal bot, hoewel ik hem in dit geval wel snap: ze willen weten wat je van de inhoud vond, en aangezien je de post nog dicht had zitten ...

    Toen zoonlief nog een zoontje was ben ik een paar keer naar CP geweest en naar een aantal andere parken. Ik ben geen CP fan, maar moet toch toegeven dat ze op eenzame hoogte staan. Kost wat, maar dan heb je ook wat :)

    geplaatst op
  • Ook ik ben wel eens in zo'n park te vinden. Slechts op uitnodiging, van meestal vrienden die het leuk vinden als ik mee ga. Zelf zou ik het nooit boeken, niet alleen omdat het niet zo mijn ding is, maar meer om de titel van Petra.
    Je wordt werkelijk doodgegooid met mail en post van CP. Het zal wellicht werken voor veel mensen; maar ik word er doodziek van. Ontsla die marketingafdeling en neem een goed reclamebureau ;). Dat is natuurlijk niet serieus bedoeld, maar, overdaad schaadt. En dat blijkt m.n. uit de DM van Center Parcs.
    Gelukkig heb ik in ieder geval 1 medestander. Interessante post; ik kom die enquetes vaak tegen. Als ik geen zin heb in een enquete dan open ik 'm wel, maar zorg ik dat ik meteen buiten de doelgroep val. Waarom? Ik weet het niet ;).

    geplaatst op
  • Geachte lezer,

    Met veel interesse hebben we de discussie met betrekking tot de formulering van de online Center Parcs enquête gevolgd. We zijn het helemaal eens met de bevindingen zoals beschreven. Ondanks dat het weliswaar technisch correct is, is deze responstekst "knullig" opgesteld.

    De normale gang van zaken bij marktonderzoek is dat we voor elke "testgroep" een bepaald aantal respondenten willen bereiken. Zodra dit aantal is bereikt, verschijnt normaal gesproken een boodschap in de strekking van "Bedankt voor uw medewerking! Het aantal benodigde interviews van de respondentengroep waartoe u behoort, is inmiddels behaald". Helaas was dit deze keer niet het geval.

    Wij hebben dit inmiddels aan ons marktonderzoekbureau gemeld met het verzoek dit per omgaande aan te passen.

    Dank voor het alerte signaleren en excuses voor deze incorrecte formulering want u begrijpt dat iedereen welkom is in "The State of Happiness"!

    Center Parcs
    A State of Happiness

    geplaatst op
  • @Centerparcs: Helemaal goed! Graag gedaan ook:-)

    geplaatst op
  • Goede reactie van CenterParcs

    geplaatst op
  • Kijk Center Parcs gaat in ieder geval wel goed om met negatieve berichtgeving op internet.
    Al zal het enkel bijdragen aan een hogere prijs voor een huisje bij CP.
    Degene die de hele dag het internet moet afschuimen op zoek naar CP berichtjes, moet immers ook betaald worden.

    geplaatst op
  • Prima reactie van Center Parcs, complimenten!

    geplaatst op
  • Is dit het Centerparcs webcareteam? ;-)

    geplaatst op
  • @mevrouwmikmak

    Zo ken ik er nog wel een paar...

    geplaatst op
  • @mevrouwmikmak

    Gelukkig heb je daar speciale zoekmachines & diensten voor, die niet alles maar wel veel meenemen. Bijvoorbeeld Google alerts, Technorati, Google blog search. Dus dat zal wel schelen - de tijd zit hem dan enkel nog in het reageren. Maar het aangaan van de conversatie is wellicht nog wel van een veel grotere waarde dan 'gewone' marketing. Dus nogmaals heel goed van CP

    geplaatst op
  • Ik zou bijna vragen of ik nu ook nog kans op dat weekendje Centerparcs maak, maar zal me inhouden.:-)
    Chapeau idd voor de reactie van CP.

    geplaatst op
  • Goed gedaan Center Parcs! Altijd leuk om te zien dat een bedrijf de online conversaties in de gaten houdt en waar nodig ingrijpt.

    geplaatst op
  • @petra zeggen is 1, doen is 2. Check jij in de loop van de week nogmaals of de beloofde aanpassingen wel is doorgevoerd?

    geplaatst op
  • Leuke case. Zowel de blooper in de copy van Centerparcs als de adequate reactie.

    geplaatst op
  • Leuke reactie van CP. Maar eigenlijk en beetje laf.

    Wie is de opdrachtgever? CP
    Wie keurt het onderzoek en de vragenlijst goed? CP
    Wie is de schuldige? Het onderzoeksbureau??????????

    Het is natuurlijk nooit leuk om de schuld op zich te nemen maar zich achter andere verschuilen fint ik laf!

    CP the state of denial?

    geplaatst op
  • Center Parcs weet normaal gesproken prima wat online marketing inhoudt. Daar hebben we prima ervaringen mee. Fouten maken is menselijk, maar het blijft echter wel een knullige fout.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.