Online advertentiebestedingen in UK in 2009 groter dan tv?

Online advertentiebestedingen in UK in 2009 groter dan tv?
(...)The UK will become the first major economy to see advertisers spend more on the internet than on TV ads, according to the latest forecast from a leading media buying agency. (...)
Wanneer? Rond 2009. Het mediabureau dat dit voorspelt is GroupM, het citaat is afkomstig uit dit artikel ‘UK web ad spend 'to exceed TV in 2009' in The Guardian (via: Mediabuyerplanner.com).

Het Verenigd Koninkrijk zal de eerste ‘major economy’ zijn waar adverteerders meer geld uitgeven aan online reclame dan aan televisiereclame. Maar Zweden zal de eerste ‘kleinere economie’ zijn, zo voorspelt Group M.

‘The UK will be on the brink of passing the milestone at the end of 2008, when the internet will account for 24.8 percent of UK media spend, just behind the 26 percent share held by the TV ad sector,’ schrijft The Guardian.

Nadat de uitgaven aan online advertenties gelijk zijn gekomen met die voor tv-advertenties zouden de online advertentie-uitgaven nog met 6 procent in een jaar moeten groeien om de advertentie-uitgaven voor televisie voorbij te gaan.

De directeur van Group M, Adam Smith, zegt tegen The Guardian: ‘The UK is a special case. Its TV share [of all media spend] is depressed by the BBC, there is still a large and healthy print sector and Britons are among the world’s heaviest internet users.’

Group M signaleert verder, dat het grootste deel van de groei afkomstig is van search advertising (63 procent voor 2007, 65 procent voor 2008). Maar search is niet bedreigend voor de advertentiebesteding aan andere media. Smith: ‘It is the growth of online display advertising, although small, that is a threat with money coming from areas such as newspaper ad revenue and maybe some TV spend.’


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Tja, klinkt mooi maar dit lijkt me een te optimistisch beeld (tenzij je de definitie van online verruimt en daar ook digitale tv in gaat meenemen).

    Een meer realstischer beeld, namelijk die van vandaag de dag, schetst Emerce vandaag:

    (...) In Europa 38 procent groeide reclame op het web in 2007 met 38 procent, in de VS met 6 procent. En de inhaalslag is nog lang niet voorbij, ofschoon ook in de VS weer een hoog groeicijfer wordt voorzien. Statistiek is echter niet betrouwbaar. (...)

    Europa loopt in op de VS waarbij Nederland volgens de IAB-cijfers wat achterblijft maar vwb totale online bestedingen (incl. search), inmiddels het vierde land is in Europa.

    Peter Olsthoorn schrijft overigens tot slot:

    (...) Maar op grond van de Europese percentages en de hieronder volgende cijfers lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat het in Nederland relatief traag gaat met de groei in webreclame. (...)

    Dat is niet juist; in Nederland hebben we de sterkste groei vwb online display advertising al gehad, hier zie je nu juist de opkomst van nieuwe instrumenten en die zijn nog onvoldoende inzichtelijk.

    geplaatst op
  • In Adage wordt verwezen naar de recente analyse van JP Morgan:

    (...) Don't overlook display advertising in 2008 -- this format, which is elderly in internet years, still has some growth left in it if one major analyst's prediction pans out. J.P. Morgan is bullish on rates based on the cost-per-thousand viewers for graphical advertising, citing improved technology and monetization as reasons why display CPMs will accelerate by 4% in 2008. It also predicts CPM-based display ad revenue will rise 20% and reach $10 billion by 2009. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.