Even bellen met buienradar.nl

Even bellen met buienradar.nl
, ANWB
@mdebruin

Een van de meest opvallende websites van 2007 was ongetwijfeld buienradar.nl. In 2006 wisten we nog maar weinig van deze site, maar daar kwam in februari 2007 verandering in. Inmiddels heeft buienradar een grote vaste schare gebruikers. In mijn ogen is buienradar het levende bewijs dat gratis weggeven van data loont. Ook hebben ze onlangs een nieuwe toepassing toegevoegd waar we vanaf het eerste moment dat de zon weer warmte geeft veel gebruik van gaan maken. Achter de website gaat de familie Rijkaart schuil. Samen met Edwin Rijkaart blik ik, in deze eerste editie van interviews, terug naar 2007 en vooruit naar 2008.

Korte ontstaansgeschiedenis buienradar.nl
Bijna iedereen kent jullie site inmiddels, maar kun je toch nog kort iets vertellen van de ontstaansgeschiedenis? Edwin: “Buienradar is ontstaan in Amerika. De actuele neerslag informatie is daar al jaren gratis beschikbaar via allerlei kanalen. Tot aan de liften van de wolkenkrabbers toe. We zijn in april 2006 begonnen. We wilde eigenlijk al een jaar eerder beginnen maar hadden geen tijd en geld om de flinke investering te doen”.

Succesdagen in 2007
2007 is net afgelopen en het was een top jaar voor jullie dat ook nog eens eindigde met het winnen van de verkiezing van Website van het Jaar in jullie categorie, waar ook nu.nl deel van uit maakte. Edwin: “1 van de drukste dagen was 8 februari 2007. Toen gaf het KNMI een weeralarm af voor sneeuwval. Sneeuw is en blijft bijzonder. Het s woord hoeft maar te vallen en mensen komen al massaal kijken op onze site of het wellicht in hun achtertuintje is. Verder kende de maand juli af en toe flinke pieken. Het natte zomerweer zorgde voor veel bezoekers: het was een fantastische maand met 5,5 miljoen unieke bezoekers”.

Google Zeitgeist 2007
De zoekterm “buienradar” is nummer 3 in de toplijst van Google met snelst stijgende zoektermen (zeitgeist 2007). Edwin: “Het woordje buienradar begint al aardig in te burgeren. Erg leuk. Zeker als ik kijk naar de kritiek op het woord buienradar van de weerbedrijven. Nu gebruiken ze het allemaal om ook gevonden te worden onder dit nieuwe trefwoord in Google”.

Plannen voor 2008
Edwin: “In 2008 gaan we verder internationaal uitbreiden. Dat doen we inmiddels in diverse landen om ons heen. Veel landen beschikken al over een vorm van een buienradar maar wij denken dat er nog ruimte genoeg is voor een nieuwe weersite”. Je vertelde mij laatst dat je met iets ontzettends gaafs bezig bent, een nieuwe website waar iedere Nederlander in 2008 gebruik van zou willen maken. Kun je daar al meer over vertellen? Edwin: “Nee, helaas nog niet. Maar zodra er meer bekend gemaakt kan worden (en dat duurt niet heel lang meer) dan meld ik mij”.

Verdere uitbouw satellietbeelden
Onlangs hebben jullie ook een zogenaamde wolkenradar live gezet. Naast neerslag kunnen we dan ook de zon opzoeken. Kun je hier iets meer over vertellen? Edwin: “De ontwikkeling van de satelliet site loopt goed echter de beelden zijn extreem duur wat de groei kan remmen. Wij maken ons hard voor vrije datapolitiek zodat bedrijven als ons verder kunnen ontwikkelen aan weerproducten. In 2008 wordt er opnieuw naar de KNMI wet gekeken. De weerbedrijven zijn al druk aan het lobbyen binnen de politiek om meer macht naar zich toe te trekken. Een zorgwekkende ontwikkeling voor zowel burgers als bedrijven als die van ons”.

Nieuwe functies
Wat is de laatste functie die jullie hebben toegevoegd? Edwin: “We zijn recent gestart om satelliet met radar te combineren. Voordeel is dat het beeld veel betrouwbaarder wordt.”

Vraag aan de lezer
Welke toepassingen zou jij van buienradar.nl verwachten in 2008?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Ik zou integratie met google maps erg kunnen waarderen. Dit verhoogt namelijk het navigatiegemak (inzoomen op bepaalde gebieden dmv het scrollwiel, scrollen dmv slepen) aanzienlijk en maakt het makkelijker om plaatsen op te zoeken. Ik vind het standaard kaartje bij buienradar maar een beetje summier. Wat mij ook slim lijkt is om 'lokale' implementaties te maken. Mensen uit de provincie Groningen zullen bijvoorbeeld voornamelijk benieuwd zijn naar de buienactiviteit in het noorden des lands. ik weet dat het mogelijk is om een gepersonaliseerde buienradar instellen maar ik denk dat het percentage mensen wat dit doet klein is. Teveel moeite. Een url als http://www.buienradar.nl/provincienaam is eenvoudig te onthouden, te bookmarken en creëert ook mogelijkheden voor mogelijke regionale adverteerders.

    geplaatst op
  • @Erwin daar kan je helaas nog geen gebruik van maken voor je eigen applicatie :( Ik vermoed overigens wel dat Google daar dit jaar mee zal komen.

    geplaatst op
  • @T.R. Wijbenga
    Google maps versie is te vinden op http://www.buienradar.nl/gmps.aspx Verder kun je inzoomen door op de kaart te klikken op de homepage. Klik maar eens op b.v. Amsterdam.

    geplaatst op
  • Ooit nagedacht over de waarde van zo'n kanaal? Kijk eens naar populariteit van weather.com

    geplaatst op
  • Dank Edwin voor de toevoeging. Ik las nu zelfs dat buienradar is te zien op Google Maps en op Goole Earth. Helemaal fantastisch.
    Ik heb er een postinkje aan gewijd en e.e.a. in toekomstperspectief geplaatst (niet hier, zou wat dubbel zijn): http://www.mensmerk.nl/nl/full/buienradar_google_earth/

    geplaatst op
  • Wellicht een bijzonder vreemde vraag, maar ik vroeg mij af wat het businessmodel is van Buienrader.nl. Met andere woorden, waarmee wordt de omzet gegenereerd. En hoe denken de uitbaters die omzet te verhogen? Of is dit een wel erg nuchtere/naïeve vraag?

    geplaatst op
  • @Paul: Op Emerce.nl stond een uitleg van het businessmodel: "In totaal betaalt Buienradar.nl twee ton aan licenties per jaar. Het grootste deel van dat bedrag gaat naar het KNMI, een kleiner deel naar de Britse meteorologische diensten, voor Europese beelden. Voor tweehonderd duizend euro beschikt Buienradar dus over de beelden. "Wij doen niet veel anders dan het tonen van de beelden. Meteo Consult en Weather News geven ook uitleg en duiding. Daar werken echte meteorologen." Het hele artikel staat op:
    http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2039041

    Misschien wil Edwin hier nog meer over kwijt?

    geplaatst op
  • @Mark de quote van jou bevat niet echt 't businessmodel, dat is hoe ze geld uitgeven ;-)

    Maar volgens het emerce artikel halen ze geld op via advertenties (10 a 15 duizend euro per maand).

    geplaatst op
  • @Paul Wij verdienen ons geld aan advertentie inkomsten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.