Jungle Rating: trends in corporate websites 2008

8 januari 2008, 05:15

Op Telecommerce verscheen eind vorig jaar een artikel over een benchmark van Jungle Rating: ‘Financial Communication 2007’. De belangrijkste conclusie uit de benchmark die de adviseurs van Jungle Rating trekken is dat corporate bedrijven hun websites meer moeten inrichten naar de wensen van hun aandeelhouders.

Jungle Rating ziet vijf trends:

  1. Bedrijven moeten hun aandeelhouders op de website informeren over actuele zaken. Bezoekers willen bij nieuwe ontwikkelingen direct informatie kunnen vinden. Door het plaatsen van een duidelijke mening op de website voorkomt een bedrijf dat bezoekers hun mening alleen vormen op blogs, haat- of nieuwssites. Door op de site gevoelige of lastige besluiten te becommentariëren, toont een bedrijf dat het bezoekers continu en op transparante wijze van informatie voorziet.
  2. Heel belangrijk: ga een actieve dialoog aan met aandeelhouders. Bezoekers verwachten tegenwoordig de mogelijkheid van een dialoog. Ze willen per weblog of chat een kanttekening kunnen plaatsen bij het handelen van een organisatie.
  3. De aandeelhouder van nu is niet langer tekst-georiënteerd, veel van de corporate-websites zijn dat nog wel. Bezoekers verwachten op internet beeld en ervaringen. Financiële instellingen ontkomen niet aan het publiceren van cijfers, maar bedrijven moeten toch iets van dynamiek in hun site stoppen. Denk aan RSS feeds, e-mail, podcasts, vodcasts en gepersonaliseerde jaarrapporten.
  4. Een website moet aansluiten bij de verwachtingen van de bezoeker. Een aandeelhouder wil andere zaken lezen dan een journalist of financieel analist. Een website moet al die partijen kunnen bedienen.
  5. Bezoekers interesseren zich niet alleen in cijfers en het jaarverslag. Ze willen eveneens inzicht in het bedrijf zelf krijgen om de beeldvorming in hun hoofd compleet te maken. Bedrijven moeten en kunnen dus via hun corporate site aan branding doen.

Lees voor uitgebreide informatie over trends in corporate websites ook ‘Trends for corporate websites in 2008 part I’ en ‘Trends for corporate websites in 2008 part II‘ (beide zijn al wat oudere onderzoeken van Jungle Rating).

Deze case van Bas van de Haterd (‘Het starten van een corporate blog’) hier op Marketingfacts sluit ook mooi aan op deze materie en geeft direct een helder praktijkvoorbeeld.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Karel Geenen

    Denk dat er inderdaad nog wel het een en ander te verbeteren is aan de corporated blogs. vooral de vodcasts vind ik een goede.

    Idee: Belicht elke x periode een afbeelding van het bedrijf. Cameraatje in de hand en laat de werknemers maar aan het woord, zij zijn mestal degene die met passie over hun afdeeling van het bedrijf kunnen spreken…


    8 januari 2008 om 06:29
    Karel Geenen

    Mmm, is blijkbaar nog wat vroeg…

    Moet natuurlijk het volgende zijn:

    Idee: Belicht elke x periode een afdeling van het bedrijf. Cameraatje in de hand en laat de werknemers maar aan het woord, zij zijn meestal degene die met passie over hun afdeling van het bedrijf kunnen spreken…


    8 januari 2008 om 06:35
    Jos Govaart

    De AFM stelt natuurlijk ook al enige eisen aan corporate websites van beursgenoteerde ondernemingen. Bovenstaande kan als logisch gevolg gezien worden.


    9 januari 2008 om 08:52
    Arnoud Rademaker

    Beste Matthijs,

    Een interessant artikel. Toch voorzie ik wel wat valkuilen. Aandeelhouders, zijn helaas, nooit tevreden. Bovendien verkopen zij hun pakketjes achteloos, zodra zij elders meer denken te verdienen.

    Ik denk dat aandeelhouders kijken naar de korte termijn en daardoor geen boodschap hebben aan de lange termijn doelstellingen. Beide belangen zijn conflicterend. Daarom zal het volgens mij niet makkelijk zijn om een dialoog aan te gaan. Als ik zo vrij mag zijn om een aanvulling te plaatsen, dan de volgende: maak een website vrouwvriendelijk. Zie Het Financieele Dagblad van vandaan: ‘Banken ontdekken de vrouw’.


    9 januari 2008 om 09:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!