Het starten van een corporate blog

21 december 2007, 09:36

De afgelopen maanden ben ik betrokken geweest bij het opzetten van een corporate blog van een IT bedrijf: Sogyo: Software-innovators.nl. Ik wil met jullie graag het proces, de gedachten en de redenen voor bepaalde keuzes delen, zodat organisaties die ook bezig zijn met het opzetten van een corporate blog of hier over nadenken hier mogelijk van kunnen leren.

Als eerste is het goed heel kort even de achtergrond te beschrijven. Sogyo is een IT bedrijf met een enorme kennis op het gebied van IT, met name Java en .Net. Ik ken het bedrijf al jaren voordat ik deze opdracht er deed en het was mij al die jaren al duidelijk dat het imago (of eigenlijk het ontbreken van een merk) de business niet ten goede kwam. De partijen met wie ze zaken gedaan hadden waren altijd zeer tevreden, alleen de naam als top software development bedrijf was slechts bekend bij een te kleine groep. Eén van de oplossingen hiervoor (niet de heilige graal, maar iets dat hieraan bij zal dragen denken wij) was een blog.

Sogyo had al enige ervaring opgedaan met bloggen op blogs van derden, zoals GeekFM en Emploit en ikzelf natuurlijk hier op Marketingfacts en Recruitmentmatters. Dit is in mijn optiek essentieel om de blogosphere te begrijpen en daarmee een goed eigen blog op te zetten.

De stappen die we doorlopen hebben en de keuzes die gemaakt zijn met de gedachte die hier achter zitten dan.

1) Er is gekozen voor een thematische opzet. Omdat Sogyo zijn kennis wil delen met de buitenwereld en het niveau en de visie wil laten zien die in het bedrijf op het gebied van innovatie in software en software ontwikkeling zit leek het ons niet verstandig om een bedrijfsblog te maken (waar ook geblogd wordt over bijvoordeeld de personeelsuitjes en zo). De doelstelling die is geformuleerd is de wereld te laten zien wat het kennisniveau is met als uitvloeisel dat de potentiële klantenkring de organisatie weet te vinden, maar ook potentiële medewerkers zien dat het een organisatie is met veel hoogwaardige kennis waar men graag wil werken.

2) Gekozen is voor een aparte URL: www.software-innovators.nl (en veel mogelijke type fouten zijn uiteraard ook geregistreerd). De reden hiervoor is omdat wij geloven dat je makkelijker terug komt naar een aparte URL dan naar b.v. blogs.sogyo.nl of sogyo.nl/blogs. Dan is het toch meer corporate nog, terwijl we vooral op inhoud willen zitten. Het was vooral een gevoelskwestie, maar het geloof was aanwezig dat een aparte naam beter blijft hangen en eerder in een RSS reader gezet wordt.

3) De huisstijl hebben we gekozen die heel erg in lijn te houden met de (net vernieuwde) corporate site. Dit om de link duidelijk te houden en de indentiteit te waarborgen. Ook om het gevoel van vertrouwen, dat het blog hopelijk geeft bij lezers, te behouden als men op de corporate site is. De gebruikte software (wordpress) was eigenlijk geen keuze aangezien dit ook al achter de corporate site zat en derhalve in de organisatie al was ingebed. Ook was er geen keuze noodzakelijk voor een web bouwer of zo, aangezien men dit intern doet.

4) De reacties open of niet was een discussie, immers wil je comments van concurrenten die gratis publiciteit willen halen voorkomen. Gekozen is om uit te gaan van het goede van de mens en ze open te zetten, maar met een spam filter. Dat wil dus zeggen dat teveel links in één reactie al snel in een spamfilter verdwijnen. Natuurlijk zijn reacties van collega’s en concurrenten meer dan welkom, zolang ze inhoudelijk zijn.

5) Er zijn een aantal richtlijnen opgesteld, net als bij Marketingfacts. Deze richtlijnen bevatten o.a. zaken als ‘niet bloggen over klanten’ en ‘geen namen van collega’s bij opdrachten’ noemen. Tevens worden er tips en suggesties gedaan over het schrijven van blogs (schrijf wat je zelf zou willen lezen, je bent immers ook doelgroep) en reageren (reageer in de basis altijd op een reactie op je posting).

6) Wie mogen er bloggen? Bij Sogyo is er een groot vertrouwen in alle mensen, dus in de basis iedereen die in de doelgroep valt. Omdat de doelgroep dus echt IT’ers zijn, zal de directie zelf bijvoorbeeld niet bloggen. Verder is er in de basis geen restrictie aan gegeven, omdat dit ook heel erg in overeenstemming is met de bedrijfscultuur (iedereen mag zichzelf zijn). Er wordt uiteraard niemand gedwongen om te bloggen, alles is vrijwillig.

7) Spelling en grammatica kan nog wel eens een issue zijn. Gekozen is om dit pas in tweede instantie aan te passen, dus na plaatsing. Dat wil zeggen dat marketing & communicatie wel kijkt naar de artikelen en hier eventueel spellingsfouten in kan aanpassen, maar absoluut niet inhoudelijk beoordeeld.

8) Integratie in de corporate website is uiteraard nodig om zoveel mogelijk rendement eruit te halen. Gekozen is om die via een RSS feed te doen (linksonder op de corporate site). Tevens is er integratie terug, waarbij het nieuws en de publicaties ook op het blog staan. De gezellige noot wordt verzorgd door GeekFM, een privé initiatief van één van de directeuren. De laatste artikelen (met een knipoog) van dit blog staan ook op software-innovators. Op deze manier kan je het echte blog puur inhoudelijk houden, maar geef je de bloggers ook de ruimte (men heeft toegang tot het geekfm blog) om leuke ‘nerd humor’ te plaatsen.

9) Persoonlijke weblogs van de bloggers kunnen gevuld worden met de persoonlijke RSS feeds per blogger. Omdat een aantal mensen al een eigen blog hadden of een eigen website was er behoefte aan wederzijdse integratie. Immers wil je als bedrijf zoveel mogelijk goede artikelen op je eigen blog, maar als persoon wil je niet alles willen dubbelposten. Op deze manier is het voor de bloggers optimaal en de reacties zijn dan ook zeer positief.

Tot zover de stappen die doorlopen zijn bij de opzet van Software-innovators en de keuzes die gemaakt zijn. Ik ben erg benieuwd naar vragen of opmerkingen over de stappen en de keuzes.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

20 Reacties

    chi666

    Hoi Stephan, even een nuance aanbrengen. De operationele directie bestaat bij Sogyo uit twee personen. De één blogt wel (op GeekFM en Emploit), maar dus niet op dit blog. Dit simpelweg omdat zijn technische kennis (eigen zeggen) niet voldoende is om zich te meten met de werknemers). Hij blogt op emploit over de wervingszaken (HR is onderdeel van zijn directie pakket) en op GeekFM over allerlei leuke Geek stuff. Maar omdat de techniek en de software centraal staat, is gekozen voor enkel de techneuten te laten bloggen.

    Ik ben overigens helemaal voor een CEO blog, zoals b.v. Paul Molenaar bij ilse heeft, maar dat zou in dit geval los moeten staan van software innovators. Ik zal het er de volgende keer eens over hebben 🙂


    21 december 2007 om 10:52
    André Scholten

    Ik heb 2 punten waar ik kanttekeningen bij heb.

    2)Prima om een aparte URL te kiezen maar ik krijg daardoor niet het Sogyo gevoel. Sogyo wordt zijdelings genoemd en zal bij mij niet in het geheugen staan als initiator van dit blog. Dit kan ook een voordeel zijn: mensen zijn eerder geneigd je als onafhankelijk blog te zien. Wanneer je dan eenmaal populair bent kun je Sogyo prominenter naar voren schuiven.

    De argumenten ‘makkelijker te onthouden’ en ‘sneller in een RSS feed’ gaan volgens mij niet op. URL’s worden bijna nooit onthouden: men kijkt in de browser history of googlen gewoon (navigational search). Daarnaast wordt het bookmarken van een RSS feed in bijna alle gevallen met 1 a 2 kliks afgehandeld, de naam of url speelt hierbij geen rol.

    6) Verwonderlijke keuze voor dit vrije systeem. Je loopt de kans dat er zaken op straat komen die je liever niet openbaar had willen hebben. Is er geen enkele vorm van redactie? Achteraf berichten terugtrekken is niet echt geloofwaardig.

    Verder een leuk stuk, thanx for sharing.


    21 december 2007 om 10:56
    chi666

    @Andre: dank je voor je input. De punten die je aanhaalt (makkelijker te onthouden en eerder in de rss reader) zijn aannames, we kunnen die niet onderbouwen, het was een ‘gut feeling’. Misschien zitten we daar helemaal naast.

    Je punt van onafhankelijk blog en Sogyo gevoel is exact de reden om ervoor te kiezen. Ons gevoel zegt dat als je eenmaal goede stukken leest, je wilt weten wie er achter zit, dus bij Sogyo uitkomt. Zelf vind ik dat Sogyo al behoorlijk veel aanwezig is met het nieuws, de vacatures en het over ons.

    Wat punt 6 betreft: nee, er is geen enkele redactie. En stukken terugtrekken zullen we niet (snel) doen, hooguit dus aanpassen op spelvouten of grammaticale constructies. Oh nee, nu lieg ik, het eerste stuk is ’teruggetrokken’, omdat het in het Engels was en de afspraak was dat de voertaal Nederlands zou zijn, dus hebben we Ralf gevraagd het te herschrijven…

    Het vertrouwen in de bloggers is erg groot, anders kan ik het niet omschrijven. Checkt Gert Jan al jouw stukken vooraf op marketingfacts? En al je reacties? Ik geloof dat je als bedrijf vertrouwen in je medewerkers moet hebben en zoals ik ook al zei: er zijn wel richtlijnen die iedereen eerst moet doorlezen (2 A4’tjes) met een aantal zaken die wel en niet mogen. Als iemand daar over de scheef zou gaan (wat ik niet verwacht) wordt hij daar natuurlijk op aangesproken.

    Overigens is het ook zo dat er een leuke discussie ontstaat tussen collega’s, want het is inmiddels ook een kennis management tool geworden. Sogyo’ers zitten veel op locatie (bijna allemaal) en delen nu soms ook kennis en meningen (want zoals in elke organisatie is men het lang niet altjd met elkaar eens) over bijvoorbeeld ontwikkelstrategieën.

    Ik zal je kanttekeningen zeker meenemen bij de volgende evaluatie. Dank hiervoor.


    21 december 2007 om 11:06
    André Scholten

    @Bas: nee Gert-Jan checkt mijn artikelen niet, ik ben dan ook aangewezen om te mogen bloggen. Collega’s van me zijn dat bijvoorbeeld niet automatisch. Maar ik ben wel met je eens dat als je goede richtlijnen opstelt dit niet snel problemen mag opleveren.


    21 december 2007 om 11:22
    chi666

    @Andre: ok, bij Sogyo hanteren ze het omgekeerde model. Je mag bloggen als je dat wilt, tot je bewijst dat het niet slim is het toe te staan. Overigens moet ik erbij zeggen: je moet natuurlijk een account aanvragen. Dat krijg je met de richtlijnen erbij. Grappig is om te zien dat de cultuur van Sogyo (waar heel veel starters en junioren werken) er één is waarbij met name de meer ervaren mensen hebben aangegeven graag te bloggen. Dus hoewel de junioren het wel zouden mogen, is de animo daar een stuk minder omdat ze veelal opkijken naar de ervaren mensen en zeggen: laat hen maar.


    21 december 2007 om 11:28
    chi666

    @Erik: zoals ik al zei: de keuze voor het aparte domein is heel erg gebaseerd op een onderbuik gevoel. Wij hebben ons hier ook (eerlijk is eerlijk) een beetje gespiegeld aan Frank-Ly en gepoogd te leren van hun ‘fouten’ door wel meteen enige integratie te maken en duidelijk aan te geven dat het een corporate blog is.

    Ons gevoel zegt dus dat je eerder een kwaliteitsblog bent met een aparte URL en imago, maar of het zo zal werken zal de tijd moeten leren. Wat gastbloggers betreft is er nog wel wat discussie mogelijk. Dat willen we wel toestaan, maar niet van concurrenten, eerder van klanten of relaties. Echter heel sporadisch.

    En inderdaad, als klanten het geen probleem vinden bloggen we er natuurlijk graag over (ik heb ook eerst met Sogyo besproken of ik het proces online mocht zetten voordat ik deze blog schreef…), maar niet zonder meer. In de laatste blog van Ivo zie je b.v. hoe hij een probleem heeft opgelost bij zijn klant, waarbij verder niets over de klant wordt vrijgegeven. Dat is dus wel toegestaan.

    En dank voor de tip: ik geef het door!


    21 december 2007 om 11:32
    evroekel

    @Bas: ik kreeg telefoon dus had bij plaatsing je eerdere reactie nog niet gelezen, vandaar herhaling.

    Iets anders stel de concurrent doet iets dat op software innovation gebied uniek/goed is of heeft een pracht brancheprijs gewonnen. Dan verwacht ik dat ook op een kwaliteitblog onder de naam software-innovator en misschien minder op Sogyo-url.

    Je zult hoe dan ook op software-innovator.nl de concurrent moeten feliciteren/complimenteren dat is wel wat ik verwacht bij een inhoudelijk discussie over het vak. Is de cultuur al zo ver? Ben je dit soort mogelijke scenario’s langsgelopen om te intern hetzelfde beeld te krijgen?


    21 december 2007 om 11:41
    Mark Rosbergen

    @Bas: net met plezier je posting gelezen. Je geeft aan dat het verbeteren van het imago de belangrijkste doelstelling is, hoe ga je dat meten en bijsturen? Wanneer is het project geslaagd?


    21 december 2007 om 11:48
    chi666

    @Erik: nee, daar hebben we niet over gedacht, maar in alle eerlijkheid zie ik het niet gebeuren, maar ook niet als Sogyo dat zelf doet. Zo zijn enkele Sogyo teams al jaren hoogvliegers op het NK java programmeren, maar dat is meer iets voor de Sogyo nieuws sectie dan het blog. Maar goed punt, ik zal het eens meenemen.

    @Mark: er zijn geen concrete, meetbare doelstellingen geformuleert. Dat is overigens ook helemaal in lijn met de Sogyo cultuur, waar cijfermatige doelstellingen weinig voorkomen. Op zich kan je zeggen dat als er één sollicitatie via het blog komt, je al geslaagd bent, net als een klant. Verder, maar zoals ik al in het artikel aangaf is het één van de zaken waar men mee bezig is, is het de bedoeling om het imago te verhogen en daarmee meer een kwaliteitsspeler te worden. Dat moet zich uiteindelijk vertalen in hogere tarieven voor de gedetacheerden. De bijdrage van het blog daaraan zal nooit 100% helder meetbaar zijn.


    21 december 2007 om 11:58
    Mark Rosbergen

    @Bas: de precieze bijdrage aan het eindresultaat zal inderdaad lastig meetbaar zijn. Wat je natuurlijk wel kunt meten is hoe zichtbaar je bent op die online plekken waar je (toekomstig) personeel of klant kennis haalt/deelt en de ontwikkeling in die zichtbaarheid.


    21 december 2007 om 12:15
    Daan83

    Ik denk dat meten wel handig zou zijn, ook al zijn er geen doelstellingen. Ten eerste heb je dan een idee of er vooruitgang inzit en kun je zien wat voor soort artikelen goed scoren (en er hier dus meer van publiceren).

    Ten tweede kan het stimulerend werken onder het personeel. Als iemand blogt en daar nooit al te veel feedback op krijgt kan de zin om te bloggen langzaamaan verdwijnen…

    Maar erg leuk initiatief om dit zo naar buiten te brengen en jullie gedachtengang vast te leggen voor de lezers!


    21 december 2007 om 12:23
    Ronald van den Hoff

    Een van mijn bedrijven is vergelijkbaar met Sogyo. Ook wij hebben hier een eigen “techno”blog, gekoppeld aan de bedrijfswebsite, maar die laten we weer onderdeel zijn van een groter geheel van blogs van al onze andere bedrijven, inclusief die van ons social network. ( de sites zijn resp. http://www.cyberdigma.nl , http://www.meetingmasters.nl , http://www.frisinjehoofd.nl, ). Ook blog ik zelf als directeur op http://www.ronaldvandenhoff.nl . Mijn compagnon heeft ook een eigen blogsite. We kunnen berichten vanuit 1 centrale bron sturen naar die diverse publicatie kanalen ( meer nieuws-items). Per blog zijn er individuele bijdragen van klanten, medewerkers, management en de directie. Wij sponsoren zelfs een sociaal netwerk, waarop we rechtstreeks vanuit diezelfde bron ook berichten kunne plaatsen ( http://www.hotellotop.nl) Natuurlijk passen we wel een beetje op geen “google” strafpunten te krijgen. Wij voeren geen redactie en merken dat zelfcorrectie erg goed werkt. De lezers aantallen, hoewel nog bescheiden, zo’n 100 tot 200 lezers per bericht, vertonen een stijgende lijn. Wij hebben geen zakelijke doelstelling neergezet, maar in de “wandelgangen” merk ik dat klanten en medewerkers de blogs (gaan) lezen. Ook geeft het alle potentiële medewerkers een goed beeld van onze bedrijven en dat merk ik weer tijdens interviews.


    21 december 2007 om 18:56
    chi666

    @Anna-Maria: zoals Gerard al aangeeft is dat vooral op de corporate site te vinden. Hoewel we de bloggers wel nadrukkelijker een plek willen geven is het nadrukkelijk niet de bedoeling om de trotse verhalen er neer te zetten waarom het zo leuk is bij Sogyo. Zoals ik al aangeef, de keuze is nadrukkelijk gemaakt er een inhoudelijk blog van te maken, geen corporate verhaal. Natuurlijk moeten en bio’s met foto’s gemaakt worden van de bloggers (en waar die er al zijn moet dat nog online komen), maar we hebben juist een keuze gemaakt op dit moment om het Sogyo sausje er niet te dik bovenop te leggen.

    Ook zie ik het niet als gevaar dat men niet terug komt naar de corporate site. Dat is te gelikt in mijn optiek, te commercieel. De instelling is dat als men wil weten wie er achter zit, men dat toch wel doet. En het enige wat je bereikt door het ’te verplichten’ is meer pageviews, geen kwalitatieve pageviews. Verlengen we het proces dat er misschien een klant of sollicitatie uit komt? Ja, misschien wel. Maar we verhogen hiermee denk ik ook de kwaliteit en op de lange termijn (is ons geloof) werkt dit beter.

    En zoals Gerard al zegt: het blog past zo ook perfect in de cultuur van Sogyo, beter (denk ik persoonlijk) dan dat het een onderdeel zou zijn van de corporate site.


    21 december 2007 om 21:17
    Anna-Maria Giannattasio

    @gerard ah ik zie dat op de corporate site de medewerkers wel ‘smoel’ hebben. Dat bedoelde ik dus. En over goed foto-materiaal…ik ben een IT leek maar ik dacht meer aan beelden van de processen waarover ik nu lees op de blog. Kunnen fotobeelden zijn , maar ook youtubefilmpjes over de onderwepen of ‘hoe te gebruiken’


    21 december 2007 om 22:53
    Ricodb

    Thanx for sharing. Erg goed stuk!

    Ik ben bezig met het opzetten van corporate blogs voor opleidingen waarop studenten en docenten bloggen over hun visie op het vakgebied/de branche. Ik heb je lijstje uitgeprint en zal het zeker nog vaak gebruiken!


    22 december 2007 om 10:36
    Dennis Hendriksen

    Herkenbaar stuk! Voor onze e-learningtak hebben wij nu een maand of acht (tot volle tevredenheid) een corporate weblog in de lucht (www.remindo.nl/weblog). In vergelijking tot bovenstaand voorbeeld pakken wij het taaltechnische stuk toch iets anders aan.

    Wij bloggen bijvoorbeeld bewust met een klein clubje goede schrijvers (twee mannen en een vrouw) dat elkaars artikelen leest en taaltechnisch checkt voordat het live gaat. Er bestaat geen censuur of wat dan ook, maar d ervaring leert dat iedereen wel eens schrijffoutje begaat of iets over het hoofd ziet. Aangezien wij geen echte snelle nieuwsbrenger en opereren in een gevoelige bedrijfstak (Onderwijs) zijn, past deze aanpak ons het best.


    2 januari 2008 om 14:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!