Top20 websites 2007

6 december 2007, 07:23

Voor het achtste achtereenvolgende jaar heeft online onderzoeksbureau Multiscope weer de ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. Evenals vorig jaar staat Google.nl op nummer 1 gevolgd door Startpagina.nl en Marktplaats.nl. Google heeft daarbij het gat met startpagina vergroot door te groeien naar 11 miljoen bezoekers per maand, 4 miljoen meer dan startpagina.nl.

John Kivit gaf het eerder op twitter al aan; Social Media websites zoals Nl.wikipedia.org, Hyves.nl en Web-log.nl zijn duidelijk aan de winnende hand. Zij weten na hun aanvankelijke opmars in 2006 nu definitief door te groeien naar een stevige positie in de top 20. Daarnaast zijn Zylomgames.com (+29), Neck.nl (+20), Kpn.com (+13), 9292ov.nl (+12) en Nu.nl (+3) duidelijke groeiers binnen de top 20.

Maar zonder groeiers geen verliezers…

Ebay.nl (39), Speurders.nl (33), Routenet.nl (31), Wehkamp.nl (29), Ns.nl (26), Telegraaf.nl (23), Rabobank.nl (22) en Anwb.nl (21) weten hun top 20 positie van vorig jaar niet te continueren. Daarnaast dalen ook Telefoongids.nl, Nl.bol.com en Rtl.nl binnen de ranglijst van 2007. Zonder uitzondering bevinden zij zich in een zeer competitief segment, waar in veel gevallen de marktleider sterker is geworden of andere opkomende spelers hun positie onder druk zetten.

De belangrijkste trends.

De opkomst van Social Media websites is de belangrijkste trend van 2007 zo stelt Multiscope. Naast Nl.wikipedia.org, Hyves.nl en Web-log.nl maken inmiddels ook miljoenen Nederlanders maandelijks gebruik van de internationale (of lokale) websites van Youtube.com, Video.google.com, Digg.com, Flickr.com of Linkedin.com.

Daarnaast wordt dit jaar duidelijk dat internetgebruikers steeds vaker kiezen voor de marktleider in een specifiek segment. Deze marktleiders weten daardoor een gat te slaan met de nummers 2 en 3 binnen een segment. Zo is Google.nl nagenoeg alleenheerser in het zoeksegment, loopt Marktplaats.nl binnen de handelsplaatsen uit op Speurders.nl en Ebay.nl en vergroot Nu.nl haar voorsprong binnen de nieuwssites ten opzichte van Telegraaf.nl. Ook de groei van 9292ov.nl, Kpn.com, Planet.nl, Postbank.nl en Zylomgames.com kan vanuit deze trend worden verklaard. Een segment waarin de concurrentiestrijd nog wel volop woedt is e-commerce. In dit segment dalen Nl.bol.com en Wehkamp.nl, maar weten Neck.nl en Otto.nl juist te groeien.

Verbaas mij er over dat Neckermann en KPN de top20 inmiddels hebben behaald, had ik niet verwacht. Wehkamp schatte ik hoger in dan Neckermann en KPN lijkt mij nu niet een site die je zo vaak bezoekt.

Wie durft een voorspelling te doen voor de top5 in 2008. Zou Hyves inmiddels de top5 weten te behalen?

bron: persbericht Multiscope

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Floris

    Wat te denken van de stijging van live.com en hotmail.com. Erg opvallend.


    6 december 2007 om 09:33
    Mark de Bruin

    Wow, ik sta er in voor het eerst. Even een geniet-momentje 😉

    Als maps.google.nl bij google.nl meetelt is de winst te verklaren.

    Ik mis first-impressions.nl is het overzicht of staan die op 24? Want ze staan al maanden in de top 10….

    Als ik het bericht op Emerce lees over een eventuele Goudengids/Telefoongids fusie, dan is dat wellicht wel een goede kandidaat voor de top 5 van 2008.


    6 december 2007 om 09:38
    Mark de Bruin

    @Jeroen: ik weet niet wat jouw definitie is van “komt groot deel overeen” maar ik zie erg veel verschillen….


    6 december 2007 om 09:56
    Rick

    Over de top 5 durf ik geen voorspellingen te doen, maar ik durf wel de voorspelling aan dat in 2008 de laatste oude media speler (RTL) uit de top 20 verdwijnt (even het redelijk onafhankelijk van Sanoma opererende Ilse niet meegerekend).

    En dat ze nog steeds niet zullen begrijpen waarom…


    6 december 2007 om 10:56
    Richard Lagrand

    Bij KPN hebben we sinds begin vorig jaar(2006)de bezem voor de site gehaald en serieus begonnen aan optimalisatie. We waren daar al eerder aan de slag gegaan met betaalde resultaten (nog een speld in hooiberg award mee behaald)maar organisch hadden we helemaal niets uitstaan. Heel veel contentmanagers hebben daar zeer goed werk verricht en ook gaan credits naar held Niels Meijssen voor de slag die hij in optimalisatie heeft gedaan.

    Dat de telefoongids is op zich te verwachten maar als de overname van gouden gids doorgaat, en het ‘best of both worlds’ principe goed wordt doorgevoerd, zijn zij ook zeker een kanshebber.

    @jeroen/mark: …ook ik zie veel verschillen. Of de meting loepzuiver is durf ik te betwijfelen.


    6 december 2007 om 12:25
    Erik Odink

    Erg leuk om te zien dat postbank ook onder de stijgers valt….zou dit misschien iets te maken hebben met het feit dat mensen zo vaak terug moeten komen om te kijken of de website al weer in de lucht is? 😉


    6 december 2007 om 12:36
    media

    Altijd leuk dit soort lijstjes!

    De toelichting:

    “Daarnaast wordt dit jaar duidelijk dat internetgebruikers steeds vaker kiezen voor de marktleider in een specifiek segment. Deze marktleiders weten daardoor een gat te slaan met de nummers 2 en 3 binnen een segment. Zo is Google.nl nagenoeg alleenheerser in het zoeksegment, loopt Marktplaats.nl binnen de handelsplaatsen uit op Speurders.nl en Ebay.nl en vergroot Nu.nl haar voorsprong binnen de nieuwssites ten opzichte van Telegraaf.nl. Ook de groei van 9292ov.nl, Kpn.com, Planet.nl, Postbank.nl en Zylomgames.com kan vanuit deze trend worden verklaard.”

    snap ik niet helemaal. Voor Google, Marktplaats, NU.nl en 9292ov.nl kan ik me dit voorstellen, maar voor KPN.com en Postbank.nl lijkt me dit onzin. Je gaat naar deze sites omdat je er klant bent of omdat je door een campagne bent getriggerd. Je gaat niet meer naar sites van SNS of Rabobank omdat je helemaal overgeeft aan Postbank.


    7 december 2007 om 06:04
    jkivit

    @marco: de trend van ‘de groten worden groter’ betekent ook dat partijen als KPN en Postbank er steeds beter in slagen om hun grote klantbestanden wat beter te ‘converteren’ of ‘kapitaliseren’ richting website.


    7 december 2007 om 19:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!