ReclameReview: Nederland Veilig

5 december 2007, 13:12

Deze commercial verwijst naar Ikdraaggeenwapen.nl, een informatieve site met user generated content.

Credits:

Creatie: Ard Brunnekreef, Patrick Wijnhoven (UbachsWisbrun/JWT)

Account: Michiel van de Graaff, Charlene Thomas, Leontien Twijnstra

RTV: Carine Crielaers, Hannah Kooren

Online: Alexandra Jongkind, Anne-Britt van Uchelen, Fanny Spijker

Fotografie/regie: Paul Ruigrok

3D Animatie: Hectic Electric

Muziek & geluid: Geert van Gaalen (Studio de Keuken)

Internet: Oberon Medialab

Voor:

Deze indringende commerical is mooi gemaakt en vat de boodschap goed samen in beeld en tekst. Ook wordt de call-to-action goed opgevolgd online. De site Ikdraaggeenwapen.nl biedt meer informatie en mogelijkheden voor eigen bijdragen van jongeren. Dit maakt het onderwerp aantrekkelijker voor deze moeilijk doelgroep.

Tegen:

De grote vraag bij dit soort bewustwordingscampagnes is altijd of het wel werkt. Niet iedereen zal direct naar de site gaan om een bijdrage te leveren. Maar dat kun je amper een minpunt noemen, want ook niet elke ontvanger van een commerciële boodschap rent direct naar de winkel om dit product aan te schaffen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Online Erotiekshop

    Ik denk dat vooral de “tegen” het succes zal bepalen. Ik bedoel, welk persoon gaat er nu met een wapen rondlopen (doe je niet zomaar) en zich dan aangesproken voelen door een reclame en een geweldige call to action om naar een website te gaan.

    Een wapen dragen doe je denk ik:

    1. Omdat je een agressief dom persoon bent en je wilt hem eigenlijk wel gebruiken of stoer mee doen (vaak de laatste denk ik).

    2. Omdat je je bedreigt voelt. Ik kan me best voorstellen dat er vrouwen zijn die bijvoorbeeld een bus pepperspray bij zich dragen wanneer ze vaak laat over stations etc. moeten lopen.

    In beide gevallen gaat op het inspelen op deze doelgroepen volgensmij niet werken. De eerste bereik je toch nooit, en de tweede heeft voor zichzelf een goed argument om een wapen te dragen.

    Wat mij betreft een hoop belasting centen die je nooit meer terug ziet.


    5 december 2007 om 14:07
    Hardcopy

    De eerste groep die je noemt bereik je volgens mij juist wel met deze commercial. Zij die het stoer vinden om een wapen te dragen worden nu geconfronteerd met de keerzijde van het dragen van een wapen.


    5 december 2007 om 14:14
    Speeltjesoutlet

    Je denkt serieus dat die hiervan onder de indruk zijn? Ik hoop dat je gelijk hebt, weet alleen bijna zeker van niet.


    5 december 2007 om 15:51
    Michel Rijnders

    Wat in ieder geval opvalt aan de campagne is dat de slogan “wordt geen slachtoffer van je eigen wapen” weinig creatief lijkt. Ik meen te herinneren dat die al gebruikt werd op de lagere school (20 jaar geleden).


    6 december 2007 om 09:05
    Martijn

    “Wat in ieder geval opvalt aan de campagne is dat de slogan “wordt geen slachtoffer van je eigen wapen” weinig creatief lijkt. Ik meen te herinneren dat die al gebruikt werd op de lagere school (20 jaar geleden).”

    ja, het is eigenlijk het oubollige: wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in.

    Dit soort acties lijken mij niet te werken om precies de redenen die de eerste poster al aangaf. Wat zou wel werken? Peer-group-pressure, maak een aanvaardbare ad waarin de drager van eenw apen afgeschilderd wordt als loser. Wat in het licht van de gepeste en zielige jongetjes die hun school overhoop knallen in amerika, helemaal niet zo’n vergezochte benadering is.

    In nederland zijn het idd de domme aggressieve ‘stoere’ jongens die het dragen, in amerika, de zielige bange, ‘stille’ jongens. verander het imago van de wapendrager (maak er een bucklerlul van 🙂 ) en dan heb je denk ik een beter verhaal.


    6 december 2007 om 13:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!