Gisterochtend lazen we nog dat PvdA-Kamerlid Diederik Samsom het plan lanceerde waarin alle intercity’s volgend jaar een gratis verbinding zouden moeten hebben met breedband internet. Op die manier wordt de trein aantrekkelijker voor forensen, studenten en zakelijke autorijders.
Gisteravond maakte de Nederlandse Spoorwegen bekend dat een samenwerkingsverband met KPN op dit terrein is beëindigd. Beide partijen waren bezig met het realiseren van internet, actuele reisinformatie en infotainment in de trein. Volgens NS waren de plannen “te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar.” De kosten voor het inbouwen van hardware in de treinen pakken hoger uit dan voorzien en de belangrijkste financieringsbron, reclame-inkomsten, valt tegen. Het project komt tientallen miljoenen euro’s tekort om rendabel te zijn.
NS denkt overigens al jaren na over de mogelijkheden van internet in de trein. Onlangs haakten RTL en Dag af als potentiële leveranciers van ‘content’ als video-items en tekstberichten. En KPN is niet de eerste partner op het gebied van hardware en software met wie NS de relatie verbreekt. Ik ben overigens ook benieuwd of het hele idee van gratis internet niet wordt ingehaald door technologische ontwikkelingen waarbij we straks altijd en overal toegang hebben tot internet (tegen een vast tarief per maand). Vanaf dat moment maakt het niet meer uit of je nu vanuit huis, werk of trein gebruik maakt van internet.