Voorlopig geen gratis internet in de trein

4 december 2007, 05:42

Voorlopig geen gratis internet in de treinGisterochtend lazen we nog dat PvdA-Kamerlid Diederik Samsom het plan lanceerde waarin alle intercity’s volgend jaar een gratis verbinding zouden moeten hebben met breedband internet. Op die manier wordt de trein aantrekkelijker voor forensen, studenten en zakelijke autorijders.

Gisteravond maakte de Nederlandse Spoorwegen bekend dat een samenwerkingsverband met KPN op dit terrein is beëindigd. Beide partijen waren bezig met het realiseren van internet, actuele reisinformatie en infotainment in de trein. Volgens NS waren de plannen “te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar.” De kosten voor het inbouwen van hardware in de treinen pakken hoger uit dan voorzien en de belangrijkste financieringsbron, reclame-inkomsten, valt tegen. Het project komt tientallen miljoenen euro’s tekort om rendabel te zijn.

NS denkt overigens al jaren na over de mogelijkheden van internet in de trein. Onlangs haakten RTL en Dag af als potentiële leveranciers van ‘content’ als video-items en tekstberichten. En KPN is niet de eerste partner op het gebied van hardware en software met wie NS de relatie verbreekt. Ik ben overigens ook benieuwd of het hele idee van gratis internet niet wordt ingehaald door technologische ontwikkelingen waarbij we straks altijd en overal toegang hebben tot internet (tegen een vast tarief per maand). Vanaf dat moment maakt het niet meer uit of je nu vanuit huis, werk of trein gebruik maakt van internet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Online Erotiekshop

    Ik denk dat vooral dat laatste een bedreiging moet zijn voor dit traject. Ik voorspel dat op de middellange tot lange termijn alles draadloos over het web zal gaan, telefonie, tv browsen. Hoe lang dit gaat duren ligt zoals altijd heel erg aan de aanpak.

    Skype had wat mij betreft ook al lang een succes mogen zijn, er wordt alleen niet slim op de consument ingespeeld


    4 december 2007 om 07:35
    Sytse

    Erg, erg jammer dat er de komende tijd dus waarschijnlijk geen internet in de treinen komt. Aan de andere kant, vind ik het ook altijd wel even lekker als ik weer van Leeuwarden naar Utrecht/Amsterdam met de trein ga om even weg van m’n MacBook te zijn en even lekker te lezen, schrijven of slapen met een lekker muziekje op.

    Trouwens, ik vind het wel heel toevallig dat Samson er ’s ochtends een opmerking over maakt en ’s avonds ineens de plannen met KPN zijn gestaakt. Geeft mij het vermoeden dat er al eerder bekend was dat het niks zou worden met NS + KPN en de uitspraak van Samsom de NS genoodzaakt heeft om er eindelijk iets over te zeggen.


    4 december 2007 om 08:36
    Albert Treur

    Mag toch wel spreken van een groot fiasco voor met name KPN. Ik spreek uit ervaring en kan niet anders dan constateren wat ik eerder heb uitgesproken. Communicatie in de trein moet deel uitmaken van een integraal communicatiemodle. Op het moment dat je daar in het geval van KPN slechts één element uithaald dan wordt het lastig een business model rond te maken zeker als je het over de inhoudelijkheid van de dienst niet eens kan worden. Ook al zijn ze later nog in gesprek gegaan met de mobiele divisie, te laat. KPN moet lekker gaan faciliteren.


    4 december 2007 om 15:30
    Case Stevens Internet Marketing

    Beide partijen zijn ex overheidsbedrijven en alhoewel KPN sterk gereorganiseerd en gemoderniseerd is, heeft dit bedrijf te kampen met de noodzakelijke ingrepen van de laatste jaren.

    De NS blijft een log apparaat, weinig innovatief en traag in besluitvorming. NS=Niet Snel.

    Gemiste kans.


    4 december 2007 om 19:35
    Richard vd Boogaard

    Gemiste kans, dat kun je wel zeggen. Sinds een maandje of 4 trein ik weer elke dag een uur heen en terug. Je ziet ongelooflijk veel treinreizigers zich omringen met Personal Media – van iPods tot Mobieltjes en van Laptops tot portable DVD-spelers.

    M.a.w. de behoefte voor snel internet in de trein zou een logische volgende stap zijn. Ik denk dat er bij het doorrekenen van de business case teveel is gefocust op nog niet bestaande reclameinkomsten en veel geloof is gehecht aan narrowcasting schermen. Dit terwijl de vraag naar wireless internet op de personal devices in de praktijk een key driver zal blijken te zijn. De NS biedt nu al mogelijkheden om bij een maandtrajectkaart ook enkele metrostations erbij te nemen; ik zou liever zien dat ze dat product verder uitbreiden met een optie om voor een flat fee van €10,- extra onbeperkt wireless internet te krijgen in de trein…


    4 december 2007 om 21:26
    Ton Zijlstra

    Als NS nou eens zou beginnen met de meest logische stap: zorgen voor werkende stopcontacten in de trein. In veel Europese landen gemeengoed, maar in Nederland presteert de NS het zelfs in de Duitse treinstellen die ze inzetten de stopcontacten uit te schakelen.

    En als ze een treinstel met stopcontacten hebben, zoals op de lijn Haarlem Maastricht, is er welgeteld 1 op zes stoelen.


    5 december 2007 om 11:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!