Interactieve televisie, pielen in de digitale marge

Interactieve televisie, pielen in de digitale marge

Interactieve televisie is een buitengewoon sexy onderwerp dat evenals crossmedia op geen media-event of forum van belang zal ontbreken.  De adepten van dit fraais doen ons marketeers en luie televisiekijkers graag geloven dat er iets te halen valt achter de rode knop van de afstandsbediening maar tot nu toe zijn, in willekeurige volgorde, programmamakers, creatievelingen, hun willige principalen en wat ambitieuze distributeurs er nog niet in geslaagd een interactief format te bedenken dat een echt succes genoemd mag worden. Ook in dit land van blinden is éénoog koning, een toepasselijk adagium dat overigens in meer dan één opzicht opgeld doet. Het begon een paar jaar terug allemaal met die geweldige ‘rode knop’ applicatie van de Britse zender BSkyB.

De zender van mediatycoon Rupert Murdoch was één van eerste televisiebedrijven die interactiviteit naar de huiskamer in het Verenigd Koninkrijk wist te brengen. Met nogal wisselend succes overigens. Zeker wanneer het gaat om de eerste generatie ‘red button’  diensten die via een telefoonmodem tot stand kwam. Het zal geen geheim zijn dat een van de meest succesvolle rode knopacties een directe bestelmogelijkheid voor een (New York) pizzaboer is geweest. Interactieve televisie is na jaren nog steeds experimenteel en bepaald geen succesverhaal. BSkyB bereikt 12.7 miljoen kijkers waarvan minder dan 10% bereid is zo nu en dan die vermaledijde rode knop te beroeren. Daarvan wordt maar de helft, nog geen 5% dus, gebruikt voor commerciële advertentieresponse.

Direct response via een settopbox zal geen groot ding worden. Kijk(ers)gedrag verander je immers niet zomaar. De markt mag wel meer verwachten van een digitaal ‘boodschappen mandje’ dat informatie opslaat en desgewenst na een uitzending of aan het einde van de televisiesessie getoond kan worden.  Beter lijkt het om interactiviteit te bewerkstelligen middels een harde cross-over naar andere media. Als voorbeeld;  druk dus op rood om direct naar aangeboden de informatie te gaan of gebruik de gele toets om de informatie later te bekijken, vanuit het boodschappenmandje. Indien de informatie via (de bekende) email naar u toegezonden moet worden druk dan op groen. Daar waar het opportuun is kan eventueel informatie via de blauwe toets naar een bekend mobiel toestel gebracht worden. Denk dan aan boodschappenlijstjes,  reminders, e-vouchers, kortingscoupons etc. Ook deze uitgebreide functionaliteit is op korte termijn op de meeste digitale platvormen realiseerbaar en sluit beter aan op de verschillende (response) motieven van kijkers. 

Natuurlijk valt interactiviteit via de televisie wel te populariseren en zullen gebruikersmotieven langzaam maar zeker veranderen ten faveure van de dialogistiek. Het missionariswerk hiervoor moet vooralsnog komen uit de entertainment industrie. Quizjes, spelshows en stemmogelijkheden bij talentscouts zijn evenals kieswijzers of testjes laagdrempelig en kunnen de perceptie voor interactie belangrijk beïnvloeden. Het is dan ook opmerkelijk dat adverteerders de spelwaarde die interactieve televisie kan bieden niet gebruiken voor de gewenste aandacht voor hun merk of boodschap. Ook op dit medium kan gamevertising succesvol zijn. Toch denk ik niet dat de settopbox de ideale route is voor de meeste niet op het huishouden gerichte interactieve beleving. Er kan maar één gezinslid tegelijkertijd meedoen via de box dus de enige echte interactieve applicatie die grootschalig toegepast gaat worden zal de mobiele telefoon zijn. 

“Boxless thinking” is blijkbaar erg lastig voor makers van interactieve televisie die maar blijven focussen op dat te speciale boxje naast, onder of achter de tv waar de afstandsbediening aan refereert terwijl de persoonlijke interactie op je eigen telefoon waarmee je de andere kijkers dus niet mee belast veel meer voor de hand ligt. De mobiele telefoon dus en dat naast de meervoudige uitvoeringskeuzes die de afstandsbediening middels de overige kleurtjes een gebruiker en adverteerder nog kan bieden. Mijn waardering voor de actuele testjes met interactieve televisie in Nederland is groot maar het blijft pielen in de digitale marge.


Delen



Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Och je vergeet dat in het Verenigd Koninkrijk gokken best wel in is. Daar maakt BSkyB dan ook misschien wel aardige omzetten mee met hun rode knopfunctionaliteiten daartoe...

    Sky Bet maakte alleen al 11 miljoen BRITSE POND aan omzet in het afgelopen kwartaal aan geokken (internet + rode knop)
    zie pagina 8 van
    http://media.corporate-ir.net/media_files/irol/10/104016/ResultsRelease011107.pdf

    geplaatst op
  • PS Sky Active waar de rode knop ook onder valt 22 miljoen Britse Pond...

    Je opmerking dat interactieve televisie na jaren nog steeds experimenteel en bepaald geen succesverhaal is geldt naar mijn belevenis zeker niet voor SKY UK!

    geplaatst op
  • David, de rode knop brengt BSkyB nog geen 17 miljoen euro per jaar op. En dat op bijna 13 miljoen potentiele gebruikers is geen groot succes. Let wel een deel van deze inkomsten komt uit de traditionele hoek waar adverteerders commercials inkochten weet je nog. Het alloceren van budgetten voor nieuwe media betekend niet automatisch meer omzet.

    geplaatst op
  • @albert: de gemiddelde TV-maker is door de communicatiekracht van het medium TV redelijk blind voor hetgeen zich buiten een straal van 2 meter van de ozo heilige beeldbuis afspeelt. Andere media in het perceptieveld toelaten is al heel wat. Laat staan erkennen dat TV allang niet meer de enige heerser is in het medialandschap van vandaag, laat staan morgen.

    Volgens mij wordt de UK te vaak als ideaalbeeld neergezet. Terwijl bij onze zuiderburen,bij Telenet wel te verstaan, wel interactieve en innovatieve concepten worden gelanceerd.Als ik het goed heb, ligt dat vooral aan een questie van samenwerken, TV als etalage en op de andere platformen je richten op specifieke behoeftes en segmenten. Dat laatste vergt een mindset, die velen in NL nog ontberen.

    geplaatst op
  • Beste Albert,

    Wat is je bron? En zijn weddenschappen daarbij opgenomen?
    Ik heb als bron voor mijn cijfers de kwartaalrapportage voor beurs.

    Groet,
    David

    geplaatst op
  • Ronald: dat samenwerken is in VLAANDEREN ook heel makkelijk. EEN kabelaar bedient inmiddels zowat 100 % van de kabelhuishoudens (en tot voor kort 66 %). Pas sinds kort hebben we in Nederland 2 grote kabelaars (Zesko die de meerderheid van de Nederlandse kabelhuishoudens bedient en UPC die grofweg iets minder dan 40 % bedient). UPC en Zesko hebben niet alleen andere technieken maar ook volstrekt andere bedrijfsuitgangspunten waardoor het lastig is. En dan nog een versnipperde publieke omroep (die meestal voortrekker is) en een weinig bereidwillige commerciele omroep (die wil wel maar dan als het betaald wordt door de kabelaar resp eindklant), en dan heb je een ingewikkeld vertrekpunt.

    Je hebt gelijk dat het Verenigd Koninkrijk zich moeilijk laat vergelijken met 'ons', al is het maar omdat de infrastructuur alsmede omroepsituatie (zowel publiek als commercieel) volstrekt anders in elkaar zit, nog los van culturele verschillen!

    Overigens doet UPC naar mijn beleving wèl haar best op multimediaal/interactief vlak en is er nu bezig dat uit te bouwen nadat het jarenlang niet al te lekker ging....

    geplaatst op
  • @david: dank voor je aanvulling ;-)

    Nu UPC in Slingbox uit de grote hoed tovert, begint mijn aversie tegen deze kabelaar enigszins af te nemen. Inderdaad een pluim waard.

    Blijft echter het feit dat de genoemde partijen die iets aan 'onze' situatie kunnen doen teveel blijven denken vanuit zichzelf.

    Business wise gezien niet vreemd, maar wel teleurstellend. Een beetje kip-ei situatie, waarbij deze marktpartijen als een kip zonder kop persberichten de wereld insturen (het lijkt inmiddels wel spam) over 'innovatie' en 'interactiviteit'.

    Ach ja, zo melkt iedereen zijn eigen koeien totdat ze echt rijp zijn voor de slacht. Zowel in Tv wereld, reclamewerled, etc. En de pot verwijt de ketel en andersom...

    geplaatst op
  • Ronald: je hebt volkomen gelijk. Een ogenschijnlijk simpel iets als het vergroten van het digitale aanbod bij Casema/Multikabel om deze gelijk te trekken met @Home (Zesko), blijkt een zowat onmogelijke opgave. En aldus duurt het nog anderhalve maand langer aldaar....Ben erg benieuwd of het Zesko lukt hun al zowat een jaar geleden aangekondigde van interactie voorziene box werkend te krijgen. Tot op vandaag biedt de grootste kabelaar van Nederland (Zesko) geen enkele vorm van interactie bij haar digitale tv-produkt, zoals bekend....

    geplaatst op
  • dat de rode knop nog geen succes is in Nederland komt ook omdat kabelbedrijven verschillende aplicaties gebruiken en waar programma makers niet zo veel zin in heeft en ook de toren hoge kosten om een rode knop te gebruiken speelt parten. Maar er komt verandering in, UPC gaat zorgen dat je niet alleen maar de UPC digitaal box hoeft te gebruiken maar een andere zodat je de huur als consument niet meer hoeft te betalen zodat de consument nog sneller overstapt naar de DTV. En als alle kabelbedrijven nu zelfde standaart aplicatie gebruikt heb je kans van slagen, ook de betrekking met vlaanderen zal ook succes hebben. Alleen nu de formats nog ;-) haha

    geplaatst op
  • leuk inhoudelijk stuk over media albert. zou wel wat meer mogen op dit forum wat mij betreft. wordt de laatste tijd wel errug webby en twitty hier....

    geplaatst op
  • Interessant topic, en leuke posting. Albert snijdt iets wezenlijks aan: zijn mensen die traditionele televisie kijken, achterovergezakt in de bank, snel geneigd 'actief' te worden? En dan ook nog op grote schaal? Ik kan me voorstellen dat dit eerder het geval zal zijn bij programma's met hoge emotionele betrokkenheid (sport, idols, andere events) dan bijvoorbeeld bij quizzen, laat staan bij reclamespots. Over het huidige succes kan ik me niet uitlaten, gaat het hier over inkomsten of winst? en wat is de kostenstructuur? Voor een broadcaster is dit nieuw gevonden geld, de investeringen zijn deels leergeld me dunkt... du

    geplaatst op
  • Ik geloof niet dat de knop een revolutie gaat worden. De drempel is veel te hoog mijnsinziens en andere technologieën bieden kijkers en adverteerders betere interactivere oplossingen; denk aan mobiel (internet) in combinatie met TV.

    geplaatst op
  • Volgens mij is interactieve TV al jaren een groot succes. Hoeveel mensen hebben er wel niet gestemd bij Idols of vergelijkbare programma's. De formats liggen voor het oprapen. De meeste succesvolle formats zullen ook gaan werken via de rode knop. De beperking tot één gebruiker per huishouden is slechts een klein nadeel. Het heeft ons in Nederland ook niet weerhouden om op grote schaal teletext te gebruiken, mijns inziens de eerste interactieve TV-applicatie avant la lettre. Bovendien biedt een afstandsbediening een veel directere vorm van interactie dan een mobiele telefoon. Die werkt prima om mee te stemmen, maar dan houdt het ook op. Dat er voorlopig nog een hoop te winnen valt, is duidelijk. Met een bereik van meer dan een half miljoen huishoudens heb je nog geen massa, maar met Zesko erbij kan het snel gaan. De huidige situatie biedt echter een ideale setting om te experimenteren voor zover nodig. In Groot Brittannië is al veel ervaring met wat wel en niet werkt. Overigens zijn de applicaties die op het UPC-netwerk 'draaien' ook op andere netwerken te gebruiken, zelfs op Telenet. Overigens begrijp ik niet helemaal waar het enthousiasme voor Vlaanderen vandaan komt. Wellicht heeft dat met de huidige politieke impasse te pakken. Op iTV gebied gebeurt er niet zo heel veel en in ieder geval minder dan in Nederland.

    geplaatst op
  • Albert Jan "interactieve TV is al jaren een groot succes" dat is een misvatting. Er wordt wel al jaren driftig geexperimenteerd (zoals je dat zelf ook zegt) maar de meest succesvolle toepassingen zijn gokken en de genoemde pizzaboer. De vergelijking met teletekst gaat niet op, teletekst is een op zich zelf staande informatiebron en niet gerelateerd aan een broadcastuitzending. Met een bereik van een halfmiljoen huishoudens en een kijkdichtheid van pakweg 10% heb je pakweg 50.000 potentiele rode knop gebruikers. Er is geen directere en bovenal persoonlijke vorm dan een mobiele telefoon.18 miljoen simkaarten en een gprs bereik van 93%. Do I have to say more?

    geplaatst op
  • @ Alexander: dat de kabelmaatschappijen verschillende standaarden gebruiken, daar gaat binnenkort wellicht verandering in komen.
    Belangrijk om rekening mee te houden is dat de positie van kabelmaatschappijen nu relatief comfortabel is. De urgentie om op grote schaal over te stappen naar interactiviteit is voor kabelmaatschappijen beperkt en zit interactiviteit ook financieel in de marge.

    Marketinginspanningen van concurrenten zoals KPN lijken erg belangrijk voor de introductie van interactiviteit. Sinds KPN begon met marketing voor haar digitale TV diensten, zijn kabelmaatschappijen ook harder gaan rennen om digitale en interactieve TV uit te rollen. Maar zodra serieuze dreiging van concurrenten afwezig is, zullen de meeste consumenten waarschijnlijk bij hun huidige (kabel-)TV aanbieder blijven zitten en is de drang voor interactiviteit bij kabelmaatschappijen beperkt.

    En hoewel de mobiele telefoon interessant is voor interactiviteit bij TV aanbieders die ook een eigen mobiel netwerk bezitten, zullen kabelmaatschappijen minder happig zijn op interactie via de mobiel; de mobiele operator heeft hier baat bij, maar de kabelmaatschappij verdient hier weinig extra mee.

    geplaatst op
  • Martijn "En hoewel de mobiele telefoon interessant is voor interactiviteit bij TV aanbieders die ook een eigen mobiel netwerk bezitten, zullen kabelmaatschappijen minder happig zijn op interactie via de mobiel; de mobiele operator heeft hier baat bij, maar de kabelmaatschappij verdient hier weinig extra mee". Dat klopt helemaal. Interactiviteit via de mobiel kan zelfs helemaal onafhankelijk van de kabel,isp of zelfs operator:).

    geplaatst op
  • Aardig trouwens om bij het Crossmedia Cafe van Immovator te zien dat omroepen steeds meer gebruik maken van internet om toch interactieve diensten te leveren, en te experimenteren met nieuwe business modellen om zo toch veranderingen in tradtionele business door te voeren.

    geplaatst op
  • De "tikken" zijn niet zo relevant als je hebt over het gebruik van mobiele telefoons in het kader van interactieve TV. Het gaat om de adverteerders die een extensie zien van hun uitgaven en dit plotseling kunnen meten (ROI). Ik kan dan tijdens een autoreclame een proefrit aanvragen of meer informatie toe laten mailen met de druk op een van de vele knoppen (dit kan web based).

    Omdat dit interactie biedt tussen adverteerder en doelgroep is het meer service naar adverteerders. Daarnaast kun je feedback ontvangen tijdens programma's van kijkers. Dat is erg interessant voor programma's waarbij feedback onontbeerlijk is (shows, quizes, current affairs, etc.). Die feedback komt van online kijkers.

    geplaatst op
  • Luc "Die feedback komt van online kijkers". Of van mobiele online kijkers.

    geplaatst op
  • Martijn: experimenteren via rode knop = pielen in de marge en ok. Maar 18 miljoen simkaarten en een analoge interactieve oplossing bieden een install base van bijna 7 miljoen huishoudens.

    geplaatst op
  • Het is zo dat de mobiel ingezet kan worden voor interactieve programma's. (Bijv Blucom in Duitsland).

    Maar hoewel sommige leveranciers dit aanbieden, ben ik echter nog weinig tegengekomen dat de mobiel wordt ingezet voor interactieve TV advertising. Kennen jullie daar operationele voorbeelden van?

    geplaatst op
  • @Albert Met "interactieve TV is al jaren een groot succes" doelde ik op het gebruik van 0900 en SMS voor het stemmen en meespelen met TV-shows. Het behoeft geen betoog dat dit in grote getalen gedaan wordt. Zoals gezegd, denk ik dat de 'rode knop' een mooie aanvulling is die meer en meer gebruikt gaat worden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.