Marketing zit in details
Soms zijn het kleine dingen waarmee je eenvoudig eruit kan springen. Vorige week was het een man van een werving en selectie bureau met twee visitekaartjes, één voor kandidaten, één voor klanten. Voor klanten staat op de achterkant de pay off: “We work Different. We work Dedicated”, kandidaten kregen een kaartje met “We are ambitious people, are you?”.
Gisteren kreeg ik op het ERE congres (Internationale reruiters) echter een visitekaartje wat me echt heel erg aansprak: Starbucks. De reden hiervoor is tweeledig. Ten eerste viel het op, het heeft namelijk braille schrift erin verwerkt. Prachtig, zeker als je bedenkt dat Starbucks bekend staat om hun maatschappelijke verantwoordheid. Daarnaast staat op het kaartje: “printed on 100% recycled paper. 100% post-consumer material”. Amerikaans? Natuurlijk. Maar het is zo sterk dat je als bedrijf, als merk, je imago doorvoert in je hele organisatie. Ik spreek hier vaak over, in allerlei settings, dat je het imago van je bedrijf (je employer brand) in alle facetten moet doorvoeren. Dus ook in je visitekaartjes.
Marketing, branding, zit ook in de details
‘We word Different. We workd Dedicated’ ?
Ik kreeg vandaag tijdens een gesprek de keuze uit 5 verschillende kleuren kaartjes. De reden? Een bedrijf dat gepersonaliseerde software aanbiedt en dus ook de klant een persoonlijk kaartje wil geven.
Sorry, ik moet ophouden met op vrijdag avond dit soort postings te maken, foutjes zijn aangepast.
@Arjan: lijkt me bijna dan weer ‘overboard’ gaan. Want helemaal persoonlijk kan je het niet maken, tenzij je je verdiept in de klant en vooraf een kaartje print. Maar het is wel bijzonder.
Ik geloof dat marketing in de details zit. Het leuke is dat ik van een Britse zakenrelatie het compliment kreeg dat ‘wij Nederlanders’ altijd zo goed nadachten over branding (n.a.v. die man met zijn twee kaartjes), terwijl ik altijd het idee heb dat we op employer branding bijna niets doen.
Ik had gelijk dezelfde gedachte toen ik het kaartje van Starbucks ‘voelde’, zag mensen er met veel interesse naar kijken en er werd over gepraat.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!