BMW audiobooks 2006: brandactivation?

8 november 2007, 07:51

‘The beemer is parked outside a tent, where Ted Carter is living. If things don’t turn around fast, Ted’s gonna be living in the beemer.’

Dit is het begin van een verhaal over BMW: ‘A beautiful ride’, van Don Winslow. Vorige week postten we hier al eerder een fictieverhaal over Google (Scroogled), maar er zijn een paar belangrijke verschillen.

Want we kwamen dit verhaal op het spoor via Brandactivation.nl (februari 2006, let op: dit is dus niet hip noch state of the art). Nomen est Omen in dit geval? ‘Audiobooks zijn nooit echt goed van de grond gekomen maar misschien met een verhaal over auto’s wordt dit wel de langverwachte doorbraak,’ schrijven ze daar. Dat zou kunnen.

Het is dus een verhaal in mp3-formaat, te downloaden van de site van BMW. Dat doet de Duitse autobouwer natuurlijk niet zomaar: je moet wel eerst even je naam invullen en je emailadres. Het is een manier om betrokkenheid met de consument op te bouwen, want het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat de eerste commerciële nieuwsbrief in mijn inbox ploft. Nou ja, toe maar. Ik vind BMW wel een mooi merk.

Een ander verschil met het verhaal over Google, is dus het vooropgezette commerciële karakter van het verhaal. Niets mis mee, maar het is wel belangrijk. BMW schrijft op de site bmw-audiobooks.com:

‘Put on your seatbelt and prepare for highs, lows and plenty of twists and turns. BMW, in conjunction with Random House, brings you BMW Audio Books, a unique series of specially- commissioned short stories showcasing the work of some of the finest contemporary writing talent. Each gripping audio book is yours to download for free. Listen to them on your MP3 player, your laptop or ideally, in the car. So sit back, hit play and enjoy the ride.’

Opvallend ook wat mij betreft, dat BMW Karin Slaughter zover heeft gekregen toestemming te verlenen voor dit project. Dat is niet de minste. Maar misschien was ze in februari 2006 nog niet zo groot als nu…

De verhalen duren lang: Beautiful Ride van Winslow duurt 51 minuten. Dat vereist een behoorlijk lange aandachtspanne, maar tussendoor hoef je natuurlijk niet stil te zitten.

http://www.brandactivation.nl/content.php?section=cases&subsection=reacties&id=375

http://www.bmw-audiobooks.com/

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!