Uitgevers experimenteren met microblogs

Uitgevers experimenteren met microblogs

Uitgevers experimenteren met microblogsIn Nederland begon het allemaal in maart 2007 toen Twitter als nieuwe hype kwam overwaaien vanuit de VS. Tijdens de muziek en media-conferentie South-by-South-West in Texas werd Twitter flink gepromoot (en met succes blijkt achteraf). Twitter is, net als bijvoorbeeld Jaiku (recentelijk overgenomen door Google) en Pownce, een microblogdienst waarmee je op verschillende manieren een bericht van max. 140 karakters kunt sturen naar je netwerk van vrienden. Dit kan zijn via SMS, Instant Messaging, email of via het web.

Microbloggen staat nog steeds in de kinderschoenen. Zelf schat ik het aantal gebruikers in Nederland op minder dan 5.000 aktieve microbloggers. Desondanks is er veel media-aandacht voor het fenomeen en zijn er inmiddels partijen (waaronder uitgevers) die serieus kijken naar de zakelijke mogelijkheden van microbloggen. Zo was recentelijk Metro de eerste krant dat een microblog koppelde aan zijn website. Gebruikers kunnen (na registratie) zelf berichten plaatsen maar ook reageren op ‘officieel’ nieuws van ANP en Metro. De krant hoopt dat het microblog in de eerste plaats een plek wordt voor discussie over nieuws in brede zin.

Binnenkort (deze week?) start ook de ondernemerssite Zibb.nl met een vergelijkbare microblog (opnieuw in samenwerking met Feeder Media van collegablogger Karel Kolb). Ik vroeg Mireille Derks, uitgever van Zibb.nl, naar de beweegredenen.

Waarom een microblog?
Vanwege de mooie functionaliteit, het is een prachtige manier om snel vragen in de (gebruikers)groep te kunnen gooien. Precies de richting waar we met het nieuwe zibb.nl (kwartaal 1, 2008) naar toe willen: vragen en antwoorden, voor en door ondernemers. Dit microblog geeft ons de gelegenheid een voorschot te nemen op de nieuwe site en alvast te experimenteren met interactiviteit in onze gebruikersgroep.

Waar gaat het heen met microblogging?
Geen idee, nieuwe functionaliteiten komen en gaan weer. Een aantal overleeft in aangepaste vorm. Het is aardig om daarmee te spelen en ervaring mee op te doen. Persoonlijk begrijp ik de behoefte om de wereld continu te laten weten wat je aan het doen bent (lees Twitter) niet helemaal, maar het is wel iets dat gebeurt. In bepaalde groepen zie je bovendien dat er echt kennis wordt uitgewisseld. Daar wil je dus wel iets mee doen.

Wat verwacht je van (aantallen) gebruikers en berichten?
Ook hier nog geen idee. We zien op zibb.nl iedere maand zo’n 650.000 unieke bezoekers voorbij komen. Welk gedeelte daarvan bij de blog terechtkomt en welk deel daarvan dan nog daadwerkelijk van het blog gebruik gaat maken is gissen. Dagelijkse activiteit is minimaal vereist. Daarin zal de redactie en het netwerk van experts rond zibb ook een rol gaan spelen. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat er kwalitatief goede antwoorden op vragen komen. Dus: specialisten op het gebied van ondernemen en bedrijfsvoering zijn van harte welkom.

Wat is de relatie tussen het microblog en zibb.nl?
Voor zibb.nl kiezen we voor een functionele insteek vamn het microblog: zakelijk. Zoals dat past bij onze site en gebruikersgroep zie ook vraag 1). Maar voelen gebruikers de behoefte te gaan chatten/micribloggen dan houden we dat natuurlijk niet tegen.


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Alhoewel ik nog niet heb gezien hoe Zibb.nl de microblog gaat integreren, hoop ik wel dat ze dat op een andere manier gaan doen dan Metro. Bij die laatste zal het m.i. op deze manier nooit een succes worden omdat het niet direct gekoppeld is aan de nieuwsberichten zelf. Waarom niet onder ieder nieuwsbericht een directe link naar de microblog over dit bericht? Waarom niet op de homepage van Metro een overzicht van de laatste discussies op de microblog?

    Zelf heb ik inmiddels de ervaring dat microblogs als Twitter een effect hebben op de aktiviteit (in de vorm van reacties) op Marketingfacts. Sinds de opkomst van Twitter is het aantal reacties op Marketingfacts significant afgenomen (in tegensteling tot wat ik deze zomer opmerkte). Iemand anders al deze ervaring?

    geplaatst op
  • Nog wat slaperig, een uitgebreidere reactie op je interessante artikel volgt vanmiddag. Nu alvast de URL voor Zibb, die is gisteren in alle stilte live gegaan: http://shoutbox.zibb.nl.

    geplaatst op
  • Wordt er gemodereerd of mag je gewoon spammen in die shoutbox? Je ziet het nu al gebeuren. Ik vraag me wel af of voor deze toepassing een forum niet beter werkt. Al was het maar om de zoekfunctie voor problemen die vaker voorkomen.

    geplaatst op
  • He Karel,

    Vergeten we niet een ander voorbeeld? :-)

    @Petra, ja, er wordt / kan worden gemodereerd, maar de frequentie daarvan hangt van de moderator af lijkt me.

    geplaatst op
  • Vanuit Feeder Media geef ik graag een reactie op dit artikel. Of Metro met ons microblog een ´winning horse´ in huis heeft gehaald zal de tijd leren. Deels is dat afhankelijk van de positionering van de tool (naast de bestaande site van Metro). Ik ben het met Marco eens dat vanaf de ´hoofdsite´ duidelijk gewezen moet worden op (de functie van) het microblog. Ik denk zelf dat dat aardig lukt op dit moment.

    Dat het microblog een eigen plek heeft is een bewuste keuze van ons bedrijf en Metro. Zo denken we mensen maximaal te stimuleren zélf op de stoel van redacteur te gaan zitten. Anders zijn we bang dat onze tool niet verder komt dan een veredeld reactieplatform. Juist de mogelijkheid om naast reactie ook actie te faciliteren moet het merk Metro een eigen gezicht kunnen geven tussen de andere aanbieders van gratis dagbladen.

    Tot slot iets over de stand van zaken tot op heden: sinds de start van het microblog, nu zes weken geleden, komen er elke week tussen de 50 en 100 nieuwe registraties bij. Het aandeel Google in de totale bezoekersstroom verdubbelt elke twee weken. Belangstelling en vindbaarheid stemmen ons zeker niet ontevreden. Het is nu de uitdaging, voor Metro en Feeder, om van bezoekers en lezers actieve microbloggers te maken. Ik nodig alle lurkers die deze reactie lezen dan ook van harte uit hun stem luid en duidelijk te laten horen op het Metro microblog.

    geplaatst op
  • Zoals marco al aangeeft heb ik zojuist even een reactie op dit artikel op twitter gezet, en zal dus niet hier er te veel over schrijven.

    tweets:

    * microblogging wordt zo gehyped terwijl ik soms denk dat mensen vergeten dat het niet in het medium maar in de community erachter zit http://twitter.com/w3lab/statuses/393121132

    * want wat is twitter zonder haar community? Numpa? En waarom zou ik overal willen inloggen om te moeten kunnen microbloggen? http://twitter.com/w3lab/statuses/393123362

    * zeker als reacties op postings lijkt me een max vn 160k verschrikkelijk als ik nog genuanceerd wil reageren op iets http://twitter.com/w3lab/statuses/393125952

    Syama: @w3lab goed punt! not the medium, but the people.

    Lbroekman: @w3lab: da's wat ik eerder riep (en over schrijf) community kent sterkere band dan netwerk. Netwerk rondom dienst, community: gelijkgestemd

    geplaatst op
  • Tristan, check twitter.com/adwords voor mijn reactie. :-)

    geplaatst op
  • Metro heeft ons zojuist laten weten ook in 2008 door te gaan met het microblog. We zien dat als een opsteker voor ons concept.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.