Update: Nederlandse Twitosphere

22 augustus 2007, 08:57

Vannacht kreeg ik, net als alle andere Twitteraars trouwens, een mailtje van Biz Stone, een van de oprichters van Twitter (volg hem hier). Hij schrijft: ‘It’s new feature season and we’re starting with People Search.’ In de nieuwe zoekoptie kun je bijvoorbeeld kijken hoeveel Twitteraars er al zijn in Japan, of bijvoorbeeld in het godvergeten Arnhem. Of Tynaarlo.

Dat is alvast aardig. Maar er is meer. Twitter gaat een samenwerkingsverband aan met MTV. Bekende artiesten zullen tijdens de Video Music Awards aan het twitteren slaan. MTV’s Moonman verzorgt hier al updates over het event, dat eind deze maand plaatsvindt. Misschien dat Twitter op deze manier meer aansluiting zal vinden bij het grote publiek.

Kijken we naar de cijfers die Bruno Peeters van Twitter Facts gisteren publiceerde mbt Second State of the Dutch Twittosphere, dan zien we dat het aantal Twitteraars in Nederland groeit. Maar de groei neemt nog niet echt schrikbarende vormen aan. In april 2007waren er pak hem beet 600 Nederlandse Twitter-accounts. In augustus zijn dat er ongeveer 1.800 en de laatste cijfers komen uit op 2.090 accounts. Dat is een groei van ongeveer 300 per maand. Uitgaande van het feit dat ongeveer de helft van de mensen geen herkomst aangeeft in het profiel, dan betekent dit een totaal van ongeveer 4.000 accounts in Nederland.

Volgens Peeters worden er per dag gemiddeld 8 nieuwe Nederlandse Twitteraccounts aangemaakt. In zijn update staan ook wederom de lijstjes met meeste followers, meeste following, meeste handmatige updates, en de meeste automatische (bot) updates.

Hoe lang is deze startpagina van Twitter eigenlijk al in de lucht?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Daan

    “Twitter is het best te vergelijken met het virtuele koffieapparaat”. Moeha!


    22 augustus 2007 om 09:10
    media

    In het godvergeten Arnhem? Ga eens snel je mond spoelen!

    Even inhoudelijk, uit deze cijfers blijkt dat er een kleine voorhoede is en dat de groei minder hard gaat dan oorspronkelijk werd verwacht. Ben benieuwd waar we eind dit jaar staan.


    22 augustus 2007 om 09:20
    mgvandenbroek

    @Marco: Tja. Familie komt uit Wijchen, zes jaar in Nijmegen gewoond… Krijg je dat.

    Ontopic: We zitten dus in de hype fase?


    22 augustus 2007 om 09:59
    BasPaauw

    Nu nog een tool waarmee je al de gevonden Twitteraars met een click kan volgen, bijvoorbeeld alle Arnhemmers (ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen.


    22 augustus 2007 om 11:48
    Paul Boon

    Als n00b in deze wondere wereld van Twitter heb ik besloten me eerst een in te lezen. Het nut van Twitter (en Microblogging) kon ik niet vinden, laat staan boeien. Tot ik het stuk van Clive Thompson had gelezen over “How Twitter Creates a Social Sixth Sense”. Ik ga eens een leuk proefje doen met mijn sportvereniging.

    Terug naar het onderwerp. Ik denk inderdaad dat Twitter (and copycats) nieuwe sociale dimensie zou kunnen faciliteren, waarvan het bestaan nog onbekend is voor massa. Je leert je vrienden beter kennen, je weet wanneer ze om de om hoek een biertje aan het doen zijn. En de kracht hiervan is natuurlijk dat je vrienden je dat niet hoeven te vertellen (iets met privacy).

    Waarom is krijg ik nog geen bericht als één van mijn vrienden om de hoek, in een ander café, een biertje drink. Techniek bestaat (GPS tracking, etc), functionaliteit als Twitter, Google Maps, Twittervision, etc. etc. bestaat. Zelf een combinaties van die twee zijn te vinden. Waarom slaat dit allemaal nog niet aan. Toch een hype?

    Ik ga ’t iig even proberen.


    22 augustus 2007 om 12:27
    Rebecca

    Als jullie Biz live willen ontmoeten: hij komt naar e.day.


    22 augustus 2007 om 13:37
    media

    @Rebecca: kun jij regelen dat we hem wat vragen stellen vanuit de twitter-community? Wellicht een extra sessie doen met aktieve twitteraars? Ik denk dat ik wel een groep mensen enthousiast krijg hiervoor.


    22 augustus 2007 om 13:47
    Kees van Dijk

    2.090 Twitter accounts in Nedederland? Dit valt mij vies tegen. Zelf ben ik niet zo’n Twitteraar. Maar ik volg wel de allom bekende marketing-weblogs, en daar is over het algemeen (vooral de writers) Twitter wat de klok slaat.

    Zelf beheer ik een webbuilder, zonder marketing kapitaal en ook zonder de aandacht op de talloze weblogs, maar ik heb 15x zoveel inschrijvingen per dag dan Twitter en die ook ook zeer actief blijven.

    Iedereen praat dan wel over een “hype” maar ik vind de stats tegenvallen. Zou de marketingwereld het niet gehyped hebben, en blijven schrijven over deze hype terwijl de lezer het niet intreseerd?


    1 september 2007 om 20:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!