• Usability & design
    wordt gesponsord door

Google Analytics biedt nu diepgaand inzicht in het zoekgedrag op je website

Google Analytics biedt nu diepgaand inzicht in het zoekgedrag op je website

Ik log zojuist in op Google Analytics en zie dat ze zojuist hun onlangs aangekondigde meetsysteem voor interne zoekmachines gelanceerd hebben. Met een paar kleine instellingen was het up-and-running en nu is het een kwestie van wachten op de eerste data.

Hoe zet je het aan
In het scherm met je profielen klik je bij het gewenste profiel op “Edit”. Vervolgens klik je nog een keer op “Edit” om de instellingen aan te passen. Zet het vinkje bij “Do Track Site Search” aan en geef de variabele op die op de site gebruikt wordt door de zoekfunctie. In het geval van mijn eigen site:

http://andrescholten.nl/index.php?s=seo

Heb ik dus de variabele “s” ingevuld. Wanneer je site geen variabele gebruikt om de zoekwoorden in te plaatsen kun je dit in de urchinTracker() aanroep simuleren. Stel je zoek-url is “/search/fiets” dan meet je hem gewoon op deze manier: urchinTracker(”/search=fiets”).

Wat kun je vervolgens zien
Op dit moment kan ik nog niets zien vanwege het simpele feit dat Google Analytics niet real-time meet. Wat ik wel kan zien zijn de waardes die we kunnen verwachten, hieronder een screenshot:

Vanuit een webanalytics perspectief
Het tracken van je interne zoekmachine kan interessante gegevens opleveren. Waar wordt veel naar gezocht, zoeken mensen meerdere keren, kun ze het gezochte onderwerp vinden, enz. Het geeft een goede inzage in de behoefte van bezoekers, hier kun je goed op inspelen door die behoefte in een eerder stadium te bevredigen. Hierdoor hoeven mensen niet te zoeken maar kunnen ze makkelijker vinden wat ze willen. Ook kan gewerkt worden aan de teleurstellingen, maak iets wat veel gezocht maar niet gevonden wordt beter bereikbaar.

Iemand anders nog suggesties?

Tip: stel het nu in, dan kun je morgen aan de slag.


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Thanks Andre, had het nog niet gezien. Volgens mij wel alleen nog toegankelijk als je als taal US English hebt geselecteerd. Ik zag het nl nog niet in mijn nederlandse versie.

    Heb het ook even direct aangezet en volgens mij biedt deze internal search nog veel meer mogelijkheden om met parameters zaken te meten.

    geplaatst op
  • Hij is wel toegankelijk via de Nederlandse taal, alleen staat er geen tekst naast de instellingen. Waarschijnlijk zijn ze nog druk aan het vertalen. Engels werkt inderdaad al prima.

    geplaatst op
  • Als je me het persoonlijk vraagt:"Het boeit me niet zoveel".Wat ik me wel kan voorstellen wat het informatieve gedrag is waarom juist die bezoeker deze informatie zoekt.Vind het een transparante observatie mogelijkheid naar mijn inziens,omdat bezoekers vaak naar actuele onderwerpen zoeken.Schrijf liever over onderwerpen wat jezelf boeiend vind,en laat je niet leiden.Make a difference!

    geplaatst op
  • Richard: helemaal mee eens. Maar wat als je al bepaalde content hebt die toch niet goed bereikt kan worden. Dan moet je daar mee aan de slag. Het gaat dus niet zozeer om de vraag naar niet bestaande content waarvoor je content gaat maken, maar meer om de content die je al hebt en niet vindbaar is.

    geplaatst op
  • @Richard

    Dat is wel erg kort door de bocht. Het internet bestaat niet alleen uit blogs. Zeker voor grotere sites (met veel subniveaus en tonnen aan informatie) kan dit een handige tool zijn.

    geplaatst op
  • Ben het met je eens Mathijs, het internet bestaat niet alleen uit Blogs. Beheer jij bijvoorbeeld de website van het stadhuis, en er wordt relatief veel informatie gezocht over paspoorten dan kom je dat goed te weten door die zoekpogingen te meten. Ook zie je vervolgens of die informatie dan goed te vinden is, zoniet dan kan je daar je pagina layout op aanpassen of wat dan ook.

    Lijkt mij zéér nuttig eigenlijk.

    geplaatst op
  • Het is ook gewoon zondermeer nuttig, je krijgt 1 op 1 informatie over de behoeftes van je bezoekers. Gouden informatie.

    geplaatst op
  • 'k Ga de interne zoekstructuur ff aanpassen, en daarna zeker testen. Had idd al gelezen dat het er aan kwam en daar ben ik zeker content mee.

    de huidige keywords waar men mee zoekt sla ik al op in de database, maar daar kan je niet zoveel uithalen als met Google Analytics zoals het voorbeeld hierboven laat zien....

    geplaatst op
  • Hahahaha, zie ik vandaag dit gezochte woord in mijn rapportage:
    "Dus nu weet jij waar ik naar zoek"

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.