Vergelijkingssites richten zich steeds meer op deskundigen

Vergelijkingssites richten zich steeds meer op deskundigen

Afgelopen week verwees ik al naar een artikel in Emerce over de betrouwbaarheid van webrecensies. Vandaag verwijst Eduard de Wilde naar een artikel in de Telegraaf waarin wordt gesteld dat het klantoordeel van vergelijkingssites vaak gekleurd en ongenuanceerd zijn. Vergelijk.nl stopt om die reden op korte termijn met het louter plaatsen van oordelen van gebruikers en geeft de mening van experts een prominente plek.

Uit een scala van ruim honderd nationale en internationale vakbladen wordt met hulp van HetBesteProduct.nl een oordeel van deskundigen gedestilleerd dat aan de zogeheten gebruikersreviews op Vergelijk.nl wordt toegevoegd. Daarmee breekt de site met een jarenlange traditie en baseert zich daarbij op ‘voortschrijdend inzicht’. Dagelijks trekt de site ca. 100.000 bezoekers.

Ook Kieskeurig.nl is van plan een drastische wijziging door te voeren aldus de telegraaf. Nu mag iedereen er een mening geven die even zwaar wordt meegewogen. In de toekomst wil de website, die dagelijks zo’n 140.000 bezoekers trekt, een onderscheid gaan maken in ter zake kundige bezoekersoordelen en die van ’gewone’ consumenten.

Moet eerlijk zeggen dat ik al veel eerder deze stap had verwacht waarbij deskundigen of op zijn minst mensen die bekend zijn, een rol spelen bij de beoordeling van produkten en diensten.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Lees net op MarketingTribune een artikel met vergelijkbare strekking, ie online consumentenoordeel wekt steeds meer wantrouwen:

    (...) Consumenten plaatsen in toenemende mate hun vraagtekens bij online achtergelaten reviews en oordelen over producten. Vooral invloedrijke consumenten — ‘beïnvloeders’ die vrienden en familie over producten en diensten adviseren — zijn steeds sceptischer. Dat stelt PR-bureau Burson-Marsteller, naar aanleieing van onderzoek.

    Consumenten lezen graag en veelvuldig wat andere consumenten vinden van een product, bedrijf of restaurant. Op veel sites kunnen ze daarom een beoordeling achterlaten. Alleen weten bedrijven dat zelf ook en dat wordt door consumenten opgemerkt. Eenderde van de duizend ondervraagde consumenten in het onderzoek van BM geeft aan dat als probleem te ervaren en dat is een veel hoger percentage dan twee jaar geleden. Van de ondervraagden gaf 57% aan minder snel iets te kopen bij twijfels over de echtheid van een positieve review. ‘Er heerst wantrouwen op het web. Bij openbare discussies over commerciële zaken gaat men al uit van een ‘spion’ in de discussie; iemand in dienst van het bedrijf’, aldus Ame Wadler, CSO van Burson-Marsteller. Veel marketeers hebben interesse in ‘beinvloeders’. Volgens de definitie van Burson-marsteller praten zij met 50% meer mensen per dag dan ‘normale’ consumenten. Daarnaast geven zij sneller hun mening en delen ze eerder hun ervaringen. Van de ondervraagden behoorde 15% tot deze groep. Ze prijzen producten aan omdat het hen een goed gevoel geeft, zegt 50% van deze invloedrijke consumenten. (...)

    geplaatst op
  • Ik geloof persoonlijk veel meer in het zelfreinigend effect van het internet dan allerlei maatregelen om de schrijver te kunnen indentificeren. Met anonieme mailboxen en proxyservers krijg je m.i. toch nooit een gesloten systeem. Ook met de nieuwe EU wetgeving wordt dit probleem niet opgelost.

    Een minimum aantal recensies van een recente datum uit verschillende , onafhankelijke, bronnen zodat ook de site-eigenaar geen invloed heeft door te censureren, geeft volgens mij al een veel eerlijker beeld. Daarnaast zou je natuurlijk aan recensies extra gewicht kunnen toekennen als bijvoorbeeld het reserverings-, bestel- of serienummer gepubliceerd wordt.

    Maar ik denk dat in verhouding het aantal fake-reviews relatief klein is en steeds minder van invloed zijn door de enorme groei van het aantal recensies. Volgens mij zit de pijn dan ook veel meer in het feit dat leveranciers de internet-recensies (nog) niet serieus nemen.

    Hoeveel maken er al structureel gebruik van deze (gratis!) feedback ? Wanneer gaat de leverancier eindelijk de dialoog aan met zijn klant ? Waarom wordt de klant, die notabene de moeite neemt om een al of niet positieve recensie te schrijven, niet serieus genomen?

    Er voor de ondernemers die hier kansen zien:
    Welke systemen en vaardigheden hebben leveranciers nodig om met deze nieuwe informatiestroom te kunnen omgaan ?

    geplaatst op
  • De waarde van expert reveiews begint door te dringen bij online shops en prijs vergelijkingssites.
    Wij van alatest.nl zijn nu twee en een half jaar bezig met het verzamelen en analyseren van expert review content. Deze informatie wordt gedistribueerd naar partners voor integratie op de site. Bijvoorbeeld beslist.nl heeft reeds lange tijd de produkt kwaliteit analyse en reviews van alaTEST geintegreerd op de site. ACES Direct is de eerste shop in NL die hetzelfde heeft gedaan.
    In Duitsland (billiger.de, preisvergleich.de, neckermann.de)is men al langer overtuigd van de waarde van deze reviews en de grootste prijsvergelijkers en veel shops aldaar hebben alatest content reeds lange tijd geleden geintegreerd.

    De kracht van reviews van gebruikers krijgt veel aandacht de laatste tijd.
    Het voordeel van expert reviews is dat deze minstens zo betrouwbaar zijn en er in principe geen "onzin" tussen zit. Ze zijn altijd afkomstig van onafhankelijke, professionele bronnen waarvan de redactie objectief dient te opereren om de eigen geloofwaardigheid niet in het geding te brengen.
    Bijkomend voordeel is dat dergelijke expert meningen de dialoog met de klant op gang kunnen brengen.
    Het is toch een stimulans dat wanneer de Consumentenbond niet te spreken is over een produkt en de klant er wel tevreden mee is, dit te laten weten. Dan wel bij de shop waar de aankoop is gedaan of op de prijsvergelijker.

    Ik denk dat er een zekere wantrouwen heerst bij online shops om deze objectieve produktkwaliteit analyse aan te bieden aan de klant en de dialoog op gang te brengen. Dit is een misvatting mijns inziens. De klant kan altijd deze reviews zelf vinden en doet dit ook. Je levert als shop alleen maar een extra service aan je klant door de informatie direct aan te bieden. Het toont aan dat je vertrouwen hebt in je produkten en service, je de werking van het internet en vrije beschikbaarheid van informatie onderkent en de klant in dit opzicht serieus neemt. Het creert loyaliteit onder je klanten en een verhoging van de koopbereidheid.
    Zie voor meer info alatest.nl

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.