Vergelijkingssites richten zich steeds meer op deskundigen

29 oktober 2007, 17:05

Afgelopen week verwees ik al naar een artikel in Emerce over de betrouwbaarheid van webrecensies. Vandaag verwijst Eduard de Wilde naar een artikel in de Telegraaf waarin wordt gesteld dat het klantoordeel van vergelijkingssites vaak gekleurd en ongenuanceerd zijn. Vergelijk.nl stopt om die reden op korte termijn met het louter plaatsen van oordelen van gebruikers en geeft de mening van experts een prominente plek.

Uit een scala van ruim honderd nationale en internationale vakbladen wordt met hulp van HetBesteProduct.nl een oordeel van deskundigen gedestilleerd dat aan de zogeheten gebruikersreviews op Vergelijk.nl wordt toegevoegd. Daarmee breekt de site met een jarenlange traditie en baseert zich daarbij op ‘voortschrijdend inzicht’. Dagelijks trekt de site ca. 100.000 bezoekers.

Ook Kieskeurig.nl is van plan een drastische wijziging door te voeren aldus de telegraaf. Nu mag iedereen er een mening geven die even zwaar wordt meegewogen. In de toekomst wil de website, die dagelijks zo’n 140.000 bezoekers trekt, een onderscheid gaan maken in ter zake kundige bezoekersoordelen en die van ’gewone’ consumenten.

Moet eerlijk zeggen dat ik al veel eerder deze stap had verwacht waarbij deskundigen of op zijn minst mensen die bekend zijn, een rol spelen bij de beoordeling van produkten en diensten.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Niek

    Ik geloof persoonlijk veel meer in het zelfreinigend effect van het internet dan allerlei maatregelen om de schrijver te kunnen indentificeren. Met anonieme mailboxen en proxyservers krijg je m.i. toch nooit een gesloten systeem. Ook met de nieuwe EU wetgeving wordt dit probleem niet opgelost.

    Een minimum aantal recensies van een recente datum uit verschillende , onafhankelijke, bronnen zodat ook de site-eigenaar geen invloed heeft door te censureren, geeft volgens mij al een veel eerlijker beeld. Daarnaast zou je natuurlijk aan recensies extra gewicht kunnen toekennen als bijvoorbeeld het reserverings-, bestel- of serienummer gepubliceerd wordt.

    Maar ik denk dat in verhouding het aantal fake-reviews relatief klein is en steeds minder van invloed zijn door de enorme groei van het aantal recensies. Volgens mij zit de pijn dan ook veel meer in het feit dat leveranciers de internet-recensies (nog) niet serieus nemen.

    Hoeveel maken er al structureel gebruik van deze (gratis!) feedback ? Wanneer gaat de leverancier eindelijk de dialoog aan met zijn klant ? Waarom wordt de klant, die notabene de moeite neemt om een al of niet positieve recensie te schrijven, niet serieus genomen?

    Er voor de ondernemers die hier kansen zien:

    Welke systemen en vaardigheden hebben leveranciers nodig om met deze nieuwe informatiestroom te kunnen omgaan ?


    29 oktober 2007 om 19:56
    Erik Bank

    De waarde van expert reveiews begint door te dringen bij online shops en prijs vergelijkingssites.

    Wij van alatest.nl zijn nu twee en een half jaar bezig met het verzamelen en analyseren van expert review content. Deze informatie wordt gedistribueerd naar partners voor integratie op de site. Bijvoorbeeld beslist.nl heeft reeds lange tijd de produkt kwaliteit analyse en reviews van alaTEST geintegreerd op de site. ACES Direct is de eerste shop in NL die hetzelfde heeft gedaan.

    In Duitsland (billiger.de, preisvergleich.de, neckermann.de)is men al langer overtuigd van de waarde van deze reviews en de grootste prijsvergelijkers en veel shops aldaar hebben alatest content reeds lange tijd geleden geintegreerd.

    De kracht van reviews van gebruikers krijgt veel aandacht de laatste tijd.

    Het voordeel van expert reviews is dat deze minstens zo betrouwbaar zijn en er in principe geen “onzin” tussen zit. Ze zijn altijd afkomstig van onafhankelijke, professionele bronnen waarvan de redactie objectief dient te opereren om de eigen geloofwaardigheid niet in het geding te brengen.

    Bijkomend voordeel is dat dergelijke expert meningen de dialoog met de klant op gang kunnen brengen.

    Het is toch een stimulans dat wanneer de Consumentenbond niet te spreken is over een produkt en de klant er wel tevreden mee is, dit te laten weten. Dan wel bij de shop waar de aankoop is gedaan of op de prijsvergelijker.

    Ik denk dat er een zekere wantrouwen heerst bij online shops om deze objectieve produktkwaliteit analyse aan te bieden aan de klant en de dialoog op gang te brengen. Dit is een misvatting mijns inziens. De klant kan altijd deze reviews zelf vinden en doet dit ook. Je levert als shop alleen maar een extra service aan je klant door de informatie direct aan te bieden. Het toont aan dat je vertrouwen hebt in je produkten en service, je de werking van het internet en vrije beschikbaarheid van informatie onderkent en de klant in dit opzicht serieus neemt. Het creert loyaliteit onder je klanten en een verhoging van de koopbereidheid.

    Zie voor meer info alatest.nl


    30 oktober 2007 om 08:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!