Kobalt overgenomen door Thieme GrafiMedia Groep

23 oktober 2007, 13:02

Adformatie weet zojuist te melden dat Thieme GrafiMedia Groep de nieuwe eigenaar wordt van adverteerders-mediabureau Kobalt. Het nieuws is opmerkelijk omdat er lange tijd van uit werd gegaan dat internationale mediareuzen als Aegis, Omnicom of Havas het bureau zouden kopen.

Kobalt gaat als een zelfstandige zusterorganisatie van Thieme opereren. Waar voor klanten aantoonbaar voordeel is te realiseren, aldus Kobalt-ceo Marceline Beijer, zal worden samengewerkt. Van gedwongen winkelnering is echter geen sprake. Kobalt heeft al jaren een sterke drukwerkpoot. Van de totale netto-omzet van 460 miljoen euro dit jaar is zo’n 130 miljoen euro afkomstig uit drukwerkinkoop. ‘Dat blijven we ook in de toekomst zelf doen’, aldus Beijer. Volgens de Kobalt-ceo is Thieme niet een typisch grafimedia-bedrijf, en is het zich al langer breder aan het orienteren. In eerste instantie was het bedrijf in Kobalt geinteresseerd vanwege de grafische tak, maar gaandeweg de managementpresentaties kreeg men ook interesse in de media-advies-poot. Thieme GrafiMedia Groep, één van de grootste spelers op de Nederlandse grafimediamarkt, haalt dit jaar een jaaromzet van ruim 200 miljoen euro. De overnamesom is niet bekend gemaakt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Peter Luit

    Volgens ingewijden hebben de aandeelhouders van de Thieme GrafiMedia Groep Kobalt overgenomen en dus niet één van de werkmaatschappijen die onder de groep vallen. Juist daarmee wil topman Mark van der Kallen gedwongen winkelnering voorkomen.


    23 oktober 2007 om 14:19
    ewout@onedaycompany.nl

    inderdaad verrassend. Hoorde van een betrouwbare bron in Kobalt-kringen, die zeeer enthousiast was over deze ontwikkeling. Ik denk dat er mogelijkheden/ontwikkelingen zijn bij Thieme, die ik niet zo snel kan doorgronden. Dat dit verder moet gaan dan het inkopen van drukwerk lijkt mij duidelijk.

    In ieder geval is het altijd leuk als er verrassende dingen gebeuren – de kans op innovatie wordt dan weer groter.


    24 oktober 2007 om 07:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!