eBay start sociaal netwerk

eBay start sociaal netwerk

Klanten binden, dat doe je in 2007 met het opzetten van een social network. Dat moet ook eBay gedacht hebben, want gisteren werd bekend dat de veilingsite start met eBay Neighborhoods, waar gebruikers rondom specifieke thema’s groepen kunnen oprichten (via: nu.nl, al veel eerder op TechZine).

Nathan Sacco van Ebay schreef gisteren in een general announcement: ‘Think of Neighborhoods as a gathering place for fans of a certain product, team, artist, and more. They’ve been created around popular items and searches and are designed for members with a very specific interest in mind.’

Kijk aan. Op de site van eBay’s Neigborhoods is het nog redelijk rustig, de contouren van de interessegebieden hebben zich nog niet afgetekend. Maar toch: de grootste groep tot nu toe is een groep voor koffieliefhebbers (op het moment van posten: 349 leden). Dan zijn er verder nog, natuurlijk, de iPhoneliefhebbers, juwelenliefhebbers en hondenliefhebbers.

Nu.nl schrijft: ‘De lancering maakt deel uit van een groter herontwerp van eBay. De veilingsite begon met een reorganisatie toen eind 2006 de groei van eBay begon af te nemen. Veel eBay-gebruikers vertrokken naar concurrerende veilingsites omdat ze eBay door het enorme aanbod te onoverzichtelijk vinden.’

Klantenbinding, dus. Sacco:  ‘For example, if you’re crazy about Audi automobiles, steer yourself over to that Neighborhood. Or maybe you love the “Slippery When Wet” album…the Bon Jovi Neighborhood could be for you.’

Even een impressie van een discussie. Een zekere kjdostvik start op 10 oktober een discussie met de prangende vraag: “Isn’t morning a great time for a coffee? It tastes sooo good first thing in the morning. Well it tastes good any time, but I just can’t wait for that first cup u joe.”

VictoryMae antwoordt met: “Yes, I think it tastes the best in the morning ( maybe b/c your still sleepy) I can drink any coffee at anytime ( me & coffee are really really close). Love it.”

En zo gaat het door. Sacco schrijft onder het kopje The Launch Plan: ‘In the next few days, we’re going to introduce several hundred Neighborhoods that cover a wide variety of interests. We’ll be adding more as time goes on.’

Ik ben heel benieuwd wat dit gaat worden. Was eBay niet vooral bedoeld om dingen te kopen en te verkopen?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat hierdoor via eBay meer producten verkocht gaan worden. Voor verkopende partijen is het erg interessant om in de ‘neighborhood’ actief te worden. Door te schrijven over onderwerpen die verwant zijn met producten die zij aanbieden gebeurd het volgende. Kijk eens op de Coffee Lovers neighborhood pagina. Aan de rechterkant zijn verschillende ‘guides’ en ‘reviews’ te zien welke verwijzen naar gerelateerde producten die te koop worden aangeboden.

    Met de lancering van dit social network heeft eBay nog een andere troef in handen. De content zal namelijk goed worden geïndexeerd door zoekmachine-spiders. Hierdoor zal eBay steeds meer bezoekers ontvangen die vanuit zoekmachines afkomstig zijn.

    Ik heb trouwens het gevoel dat Seth Godin hier een vinger in de pap heeft gehad. Ziet iemand de overeenkomsten met zijn ‘Squidoo’?

    geplaatst op
  • Inderdaad, dit is eigenlijk hetzelfde concept als Google met haar AdSense aan het doen is, maar dit is wat beter op de doelgroep toegespitst. De mensen op Ebay komen, in eerste instantie tenminste, om iets te kopen. Door de advertenties worden ze direct naar voor hun interessante artikelen gebracht.

    Slim idee van de mensen van Ebay (het rijmt ook nog)!

    geplaatst op
  • Zeg, heeft Ebay ook niet iets met Marktplaats van doen? ;)

    geplaatst op
  • Het initiatief is leuk, maar er zijn 2 fundamentele zaken mis mee waardoor men een kans mist om meer transacties te genereren. Ik heb over de neighorhoods eergisteren wat geschreven. De 2 aspecten die ik niet goed doordacht vind zijn "....besides the section that shows products on sale, it seems to be an environment where I would go when I’ve already made the purchase. If you take the iPhone neighborhood as an example; it mostly has info that’s useful if I already own an iPhone. Furthermore, I would find it very interesting to see products endorsed by people in this neighborhood....." Het volledige stuk staat op http://www.innovationfactory.nl/blog/2007/10/10/ebay-launches-neighbourhoods/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.