eBay start sociaal netwerk

11 oktober 2007, 04:38

Klanten binden, dat doe je in 2007 met het opzetten van een social network. Dat moet ook eBay gedacht hebben, want gisteren werd bekend dat de veilingsite start met eBay Neighborhoods, waar gebruikers rondom specifieke thema’s groepen kunnen oprichten (via: nu.nl, al veel eerder op TechZine).

Nathan Sacco van Ebay schreef gisteren in een general announcement: ‘Think of Neighborhoods as a gathering place for fans of a certain product, team, artist, and more. They’ve been created around popular items and searches and are designed for members with a very specific interest in mind.’

Kijk aan. Op de site van eBay’s Neigborhoods is het nog redelijk rustig, de contouren van de interessegebieden hebben zich nog niet afgetekend. Maar toch: de grootste groep tot nu toe is een groep voor koffieliefhebbers (op het moment van posten: 349 leden). Dan zijn er verder nog, natuurlijk, de iPhoneliefhebbers, juwelenliefhebbers en hondenliefhebbers.

Nu.nl schrijft: ‘De lancering maakt deel uit van een groter herontwerp van eBay. De veilingsite begon met een reorganisatie toen eind 2006 de groei van eBay begon af te nemen. Veel eBay-gebruikers vertrokken naar concurrerende veilingsites omdat ze eBay door het enorme aanbod te onoverzichtelijk vinden.’

Klantenbinding, dus. Sacco: ‘For example, if you’re crazy about Audi automobiles, steer yourself over to that Neighborhood. Or maybe you love the “Slippery When Wet” album…the Bon Jovi Neighborhood could be for you.’

Even een impressie van een discussie. Een zekere kjdostvik start op 10 oktober een discussie met de prangende vraag: “Isn’t morning a great time for a coffee? It tastes sooo good first thing in the morning. Well it tastes good any time, but I just can’t wait for that first cup u joe.”

VictoryMae antwoordt met: “Yes, I think it tastes the best in the morning ( maybe b/c your still sleepy) I can drink any coffee at anytime ( me & coffee are really really close). Love it.”

En zo gaat het door. Sacco schrijft onder het kopje The Launch Plan: ‘In the next few days, we’re going to introduce several hundred Neighborhoods that cover a wide variety of interests. We’ll be adding more as time goes on.’

Ik ben heel benieuwd wat dit gaat worden. Was eBay niet vooral bedoeld om dingen te kopen en te verkopen?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Coen Jacobs

    Inderdaad, dit is eigenlijk hetzelfde concept als Google met haar AdSense aan het doen is, maar dit is wat beter op de doelgroep toegespitst. De mensen op Ebay komen, in eerste instantie tenminste, om iets te kopen. Door de advertenties worden ze direct naar voor hun interessante artikelen gebracht.

    Slim idee van de mensen van Ebay (het rijmt ook nog)!


    11 oktober 2007 om 07:41
    Rob

    Zeg, heeft Ebay ook niet iets met Marktplaats van doen? 😉


    11 oktober 2007 om 10:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!